Citat:
Ursprungligen postat av
datalog
Lönerna för högutbildade må vara låga i Sverige, men det finns andra fördelar med att vara högutbildad. T.ex. möjligheten att jobba på distans 100%, inte ha fasta arbetstider, slippa ha folk som andas ner i nacken på en och ha frihet under ansvar.
Är själv civilingenjör och tjänar bara snäppet mer än min granne som är elektriker. Han jobbar dock från kl 7 till 18-19 och är stressad för att han inte hinner med alla kunder. Själv sitter jag i ett annat land och jobbar 3-4 timmar effektivt om dagen och lever som en kung på min svenska lön. Min kund bryr sig bara att jag levererar en bra lösning. De struntar i hur, var eller vilken tid på dygnet jag gör det.
Sedan har jobbet andra förmåner som 7 veckors betald semester, dyr mobil/laptop, obegränsat mobilabbonemang, personlig tränare, kompetensutveckling, internt aktieprogram med extremt bra utdelning och annat.
Personligen håller jag mig under brytpunkten för statlig skatt, plockar istället ut den överskjutande delen i extra ledighet eller genom inköp av prylar jag behöver för privat bruk.
Räknar du din lön under brytpunkten på 598 500 per år som summan av din grundlön plus intäkterna från det interna aktierprogrammet eller bara på din grundlön? Om det är summan av allt tillsammans är det väl ok, men du måste kolla totalt alla förvärvda inkomster, lön, bonus, aktier, och ej skattebefriade förmåner.
Jag skulle personligen aldrig bytt ut mitt överskott från totala förvärvda inkomster mot att köpa grejer och ta extra ledigt eftersom att:
1) De köpta grejerna förmånsbeskattas och räknas in i total förvärvsinkomst, de är inte helt gratis.
2) Byta extra lön mot semester kostar dig en del pengar det med. Du säger nej till lön för de semesterdagarna. Låter ändå som ett lökigt jobb där varje dag kan vara en semesterdag om man vill så varför vill man ha flera "officiella" dagar då? Jag skulle helre ta de i lön, och betala 20% skatt, so what. Är väl säkert minst 10k extra per år efter skatt med i princip samma levnadssätt.
En annan sak, dubbelkolla att din tjänstepension inte påverkas då du byter ut lön mot semester och prylar, arbetsgivaren betalar ofta 30% på de högre beloppen.