2024-03-14, 10:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Även om jag håller med dig på ett personligt perspektiv så verkar ändå Svenskar vara en av de mest rika i världen.
Med sverige på top 20 per capita
Här världens högsta löner.
Citat:
https://www.careeraddict.com/top-10-countries-with-the-highest-average-salaries
7. Sweden
4. United States
3. Norway
2. Switzerland
Jag förutsätter att de räknat med svenska sociala avgifter, 25% av lönen som företaget betalar direkt till staten, som lön eftersom detta sedan återbetalas som pension och sjukpenning.
Citera
2024-03-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Lönerna för högutbildade må vara låga i Sverige, men det finns andra fördelar med att vara högutbildad. T.ex. möjligheten att jobba på distans 100%, inte ha fasta arbetstider, slippa ha folk som andas ner i nacken på en och ha frihet under ansvar.

Är själv civilingenjör och tjänar bara snäppet mer än min granne som är elektriker. Han jobbar dock från kl 7 till 18-19 och är stressad för att han inte hinner med alla kunder. Själv sitter jag i ett annat land och jobbar 3-4 timmar effektivt om dagen och lever som en kung på min svenska lön. Min kund bryr sig bara att jag levererar en bra lösning. De struntar i hur, var eller vilken tid på dygnet jag gör det.

Sedan har jobbet andra förmåner som 7 veckors betald semester, dyr mobil/laptop, obegränsat mobilabbonemang, personlig tränare, kompetensutveckling, internt aktieprogram med extremt bra utdelning och annat.

Personligen håller jag mig under brytpunkten för statlig skatt, plockar istället ut den överskjutande delen i extra ledighet eller genom inköp av prylar jag behöver för privat bruk.

Räknar du din lön under brytpunkten på 598 500 per år som summan av din grundlön plus intäkterna från det interna aktierprogrammet eller bara på din grundlön? Om det är summan av allt tillsammans är det väl ok, men du måste kolla totalt alla förvärvda inkomster, lön, bonus, aktier, och ej skattebefriade förmåner.

Jag skulle personligen aldrig bytt ut mitt överskott från totala förvärvda inkomster mot att köpa grejer och ta extra ledigt eftersom att:

1) De köpta grejerna förmånsbeskattas och räknas in i total förvärvsinkomst, de är inte helt gratis.

2) Byta extra lön mot semester kostar dig en del pengar det med. Du säger nej till lön för de semesterdagarna. Låter ändå som ett lökigt jobb där varje dag kan vara en semesterdag om man vill så varför vill man ha flera "officiella" dagar då? Jag skulle helre ta de i lön, och betala 20% skatt, so what. Är väl säkert minst 10k extra per år efter skatt med i princip samma levnadssätt.

En annan sak, dubbelkolla att din tjänstepension inte påverkas då du byter ut lön mot semester och prylar, arbetsgivaren betalar ofta 30% på de högre beloppen.
Citera
2024-03-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Här världens högsta löner.

Jag förutsätter att de räknat med svenska sociala avgifter, 25% av lönen som företaget betalar direkt till staten, som lön eftersom detta sedan återbetalas som pension och sjukpenning.

Vilket instämmer med mitt inlägg.
Citera
2024-03-14, 10:38
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilampe
Räknar du din lön under brytpunkten på 598 500 per år som summan av din grundlön plus intäkterna från det interna aktierprogrammet eller bara på din grundlön? Om det är summan av allt tillsammans är det väl ok, men du måste kolla totalt alla förvärvda inkomster, lön, bonus, aktier, och ej skattebefriade förmåner.

Jag skulle personligen aldrig bytt ut mitt överskott från totala förvärvda inkomster mot att köpa grejer och ta extra ledigt eftersom att:

1) De köpta grejerna förmånsbeskattas och räknas in i total förvärvsinkomst, de är inte helt gratis.

2) Byta extra lön mot semester kostar dig en del pengar det med. Du säger nej till lön för de semesterdagarna. Låter ändå som ett lökigt jobb där varje dag kan vara en semesterdag om man vill så varför vill man ha flera "officiella" dagar då? Jag skulle helre ta de i lön, och betala 20% skatt, so what. Är väl säkert minst 10k extra per år efter skatt med i princip samma levnadssätt.

En annan sak, dubbelkolla att din tjänstepension inte påverkas då du byter ut lön mot semester och prylar, arbetsgivaren betalar ofta 30% på de högre beloppen.
Du har absolut rätt i det du skriver. Aktieprogrammets utdelning sker som ett kvalificerat småbolag, så skatten blir lägre den vägen. Gällande de köpta grejerna så är de såklart ämnade för arbetet och förmånsbeskattas således inte alls Måste ju ha en 65" OLED-TV för att kunna sitta i Teams-möten!

I ärlighetens namn har jag extremt dålig koll på skatter och regler, men vår ekonomiansvarige ser till att jag bara får utbetalt så jag ligger på gränsen till brytpunkten. Blir det pengar över läggs de i en pott internt i bolaget som jag får diskutera med chefen vad jag vill göra med. Blir oftast att jag tar ut extra ledighet istället.
Senast redigerad av datalog 2024-03-14 kl. 10:46.
Citera
2024-03-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är precis likadant överallt, tex i Usa. Mängder där har höga studielån och låga löner.

Så du ångrar att du studerade i många år? Man studerar i regel i Sverige för att få bättre arbetsmiljö under sitt arbetsliv, inte för att få ofantligt mycket högre lön. Särskilt inte inom skattefinansierade yrken.

ja det stämmer, studielånen för en enda termin på någon halvok skola kan ligga på otroliga 250 tkr! allså en enda termin där

det är ett system där människor skall skuldsätta sig coh sedan agera slavarbete åt något företag där vd kan tjäna 500 miljoner i månaden (på allvar de lönerna)
Citera
2024-03-14, 10:47
Medlem
Byt jobb och ofta om du vill ha upp din lön, men du får jobba arslet av dig och måste kunna motivera din lön, man får inget gratis. Eller så tar du en trygg arbetsgivare, tjänar mindre men vet att du har flexibel arbetsgivare som vill ha dig kvar och kan ge andra förmåner än högre lön.

Jag gick in under medianlönen efter examen glad över att få ett jobb, sen hamnar man efter direkt om man inte byter jobb, du kan aldrig uppnå samma löneutveckling hos samma arbetsgivare.

Idag går nyexade in på betydligt högre lön än när jag tog examen i mitt yrke pga kompetensbrist, men samtidigt skriker konsulter efter erfarenhet, kan byta firma vartannat år och lyfta upp lönen met nån tusenlapp varje gång.
Studielånet må finnas kvar men det är inget sett till total levnadskostnad.
Citera
2024-03-14, 10:47
Medlem
Ett ånger från ungdomen är att jag inte gick någon yrkesutbildning, tex El programmet eller satsade på ekonomisk utbildning.

10 terminer senare, däremellan en del jobb och slit, har jag ändå ett jobb jag kan leva med, och ffa arbetstider. Lön för mödan... Ja helt okej.
Slipper krypa runt på byggen och dra kabel, eller jobba natt på julafton i vården. Slipper bli smutsig i något tungt jordjobb eller bli påkörd på E6 när nån bilist inte fattat att det pågår asfaltering.

Man behöver liksom inte ta i till tänderna med utgifter och levnadsstandard. Ett vanligt liv funkar en vanlig lön för.
Citera
2024-03-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

du har helt rätt, det som hänt är att knegarna blir blåsta av den höga inflationen, inflationen är för övrigt betyligt högre än den SCB anger. Så med utbilning mm, så kommer du ändå inte upp till någon direkt spänannde levnadsstandard, när en jävla sketen liten el bil kostar 800 tkr och sedan 1000 kr månad parkering och 1500 kr vägtullar mm. En vanlig hyrestvåa kan kosta 13000 månad nu

systemet faller isär,
Citera
2024-03-14, 10:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nja, kanske, men människor kommer nog alltid vara inblandade, även om vi egentligen inte behövs.
Ja, människor blir inblandade i domstolar även i framtiden. Som offer och gärningsman.

En laga dom är egentligen bara en sammanfattning av ett fall och sedan en uppslagning i lagboken och samtliga gamla fall som är liknande det aktuella fallet. Och datorer är överlägsna människan på att hålla reda på data.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
I USA förekommer inte studielån, där finansierar man sin utbildning genom privata lån

det finns något statligt lån där
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är delvis sant, "klyftorna" borde vara betydligt större. Men man utbildar sig inte enbart för att tjäna pengar, man utbildar sig även för att få jobba med det man tycker är kul. Ett annat/större problem är att folk går en hittepåutbildning på distans under 6 månader och sedan konkurrerar med högutbildade om jobb som dom egentligen inte är tillräckligt kvalificerade för.
Ja tänk att ha gått civilingenjör i data 5 år och konkurrera mot någon hipster som gått en YH-utbildning i 3 månader för att det är trendigt
Citera
2024-03-14, 10:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?
Vi lever i en marknadsekonomi och i stort så fungerar den som förväntat. Allting kostar så mycket som någon är villig att betala. Detta gäller även löner.

Du får så mycket i lön som någon är villig att betala. Vill du ha mer får du göra dig mer värdefull, eller åtminstone få den som köper din arbetskraft att tro att du är mer värdefull. Eller så får du hitta någon annan som upplever dig som mer värdefull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in