2024-03-14, 10:24
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Detta är en mycket viktig fråga. Vi kan börja med att ta bort den statliga inkomstskatten. Så, rösta.

Sedan är det ju VÄLDIGT olika i vilken bransch man hamnar. Läkare, check. Jurist, check. Ingenjör, antagligen check. Humaniora, inte alls säkert att man någonsin får en ”hög” lön. 🤷🏼‍♂️
Jurister kommer ryka på löpande band i.o.m. införande av AI.
Citera
2024-03-14, 10:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Nationalekonomi.

Det hade tagit dig 5 sekunders googlande innan du sökte till utbildningen för att få veta att efterfrågan på nationalekonomer är låg och lönen ganska medioker men det var kanske för långsökt för dig att göra?
Citera
2024-03-14, 10:25
Medlem
Även om jag håller med dig på ett personligt perspektiv så verkar ändå Svenskar vara en av de mest rika i världen.
Med sverige på top 20 per capita
Citera
2024-03-14, 10:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?
Bli elektriker?

Den som har 40-50k i Sverige, där allt viktigt är nästan gratis t.ex skola och vård, lever som en kung. Om man är två med inkomsten lever man ännu kungligare.

TS får nog berätta exakt när han sökte sitt första jobb, hur länge han jobbade där, hur liten hans stad är dvs urvalet arbeten, när han bytte jobb, när han bytet jobb en andra gång. För det är väl känt att ingångslönen är utjämnad i Sverige, men när man bytt jobb två gånger kommer man snabbt upp i maxlönen. Som också tyvärr är sammanpressad.

Själv har jag en hemsida som säljer lite prylar och min årsinkomst är 1-3 mkr. Sverige är ett fantastiskt land.
Citera
2024-03-14, 10:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jurister kommer ryka på löpande band i.o.m. införande av AI.
Inom 10 år så innebär "en domstolsförhandling" att en AI-advokat talar med en AI-domare i 0.1 ms och sedan skrivs domen ut. Och den är bättre, lagligare, mindre fördomsfull än med dagens system.

Så jag har inte rekommenderat mina barn att läsa till jurister läkare lärare.
Citera
2024-03-14, 10:30
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Det hade tagit dig 5 sekunders googlande innan du sökte till utbildningen för att få veta att efterfrågan på nationalekonomer är låg och lönen ganska medioker men det var kanske för långsökt för dig att göra?
Innan mina barn får välja utbildning måste de googla "framtidsyrken" och läsa på en hel dag. Eftersom min bästa kompis valde att bli bibliotekarie och en annan arkeolog, och de fick aldrig en fast anställning i hela sitt liv.
Citera
2024-03-14, 10:31
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Inom 10 år så innebär "en domstolsförhandling" att en AI-advokat talar med en AI-domare i 0.1 ms och sedan skrivs domen ut. Och den är bättre, lagligare, mindre fördomsfull än med dagens system.

Så jag har inte rekommenderat mina barn att läsa till jurister läkare lärare.
Nja, kanske, men människor kommer nog alltid vara inblandade, även om vi egentligen inte behövs.
Citera
2024-03-14, 10:32
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Utbildningen är inte gratis i USA heller som i Sverige.
Men stipendium förekommer i väsentligt högre grad, så en utbildning kan vara betald även i USA, för en flink person.
Citera
2024-03-14, 10:33
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthemis
Jag tror många blivande ekonomer föreställer sig Wolf of Wall Street-livet, men sen hamnar dom på ett svenskt lönekontor.
Citera
2024-03-14, 10:33
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Akademiker kan fan inte ett skit förutom att lära upp nästa generation akademiker. Företag som är bra kollar inte heller på vilka studier du har, dom kollar på erfarenhet du har i riktiga världen, då det är det enda sättet att se ditt riktiga värde. Det sorgliga är att WT-Conny är smartare än den vanliga akademikern med enorma skulder då han inte gått i den fällan.
Jag håller med om att många akademiker borde gått en annan väg. Skulle säga att ca hälften av mina kursare som tog examen (civilingenjör, på KTH) inte har det som krävs för att jobba som ingenjörer i arbetslivet. De flesta slutar upp som halvdana konsulter på skitbolag som Tietoevry, Netlight och Afry. De får jobba "på golvet" på storbolagen och sitter oftast ganska löst om de inte levererar.

Jag är övertygad om att vi kommer fortsätta se en stor rensning av akademiker i arbetslivet. Redan idag sparkas tiotusentals per storbolag, och jag hoppas ännu fler får gå.
Citera
2024-03-14, 10:34
Medlem
tomatlarss avatar
Frågan är ju vad ts har studerat. Elektriker utför ju ett arbete som är viktigt och som är svårt eller i bland farligt om man inte gör det på rätt sätt därför betalar det bra. Till skilnad från något av alla lådsas utbildningar folk går som utför sådant ingen behöver. Dessa yrken bör inte vara lönsamma att "jobba" med.

Såg precis att det var Nationalekonomi så som sagt ett yrke vi inte behöver.
Citera
2024-03-14, 10:34
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Du har noll koll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in