2024-03-14, 10:09
Medlem
Dille24s avatar
Känner att livet är allt för trist och tänker att MC-körning kanske hade skapat lite spänning i vardagen.

Är lite bitter över att vi inte fick MC-kort med B-kortet som våra föräldrar.. men men

Hur börjar man? Ska man köpa en MC först eller gå till körskola och använda deras? Kan man försiktigt övningsköra lite på småvägarna runt sitt hus eller måste jag köpa en MC till gammelgubben och få honom att vara lärare?

Kanske hellre köpa en 50cc motorcykelliknande moped först?
Citera
2024-03-14, 11:02
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ta ett par lektioner hos trafikskolan kolla om det är nåt du tycker är kul,
Beror på hur du bor är det mitt ute i ingenstans visst köp en mc och öva

Har du tidigare erfarenheter av två hjulingar?
Senast redigerad av kl4sseKock 2024-03-14 kl. 11:06.
Citera
2024-03-14, 11:17
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Ta ett par lektioner hos trafikskolan kolla om det är nåt du tycker är kul,
Beror på hur du bor är det mitt ute i ingenstans visst köp en mc och öva

Har du tidigare erfarenheter av två hjulingar?

Tack, jag körde 30-moped en liten tid som 15-åring men tröttnade ganska fort på att det gick så långsamt. Annars är jag bra på att cykla.

Får kanske börja med att höra med körskola då

Är det svårt att ta kortet jämfört med bilkörkort? Många som kuggas?
Citera
2024-03-14, 13:19
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tack, jag körde 30-moped en liten tid som 15-åring men tröttnade ganska fort på att det gick så långsamt. Annars är jag bra på att cykla.

Det som kan ta tid är att få tid för körlektioner annars skulle jag påstå att på det stora hela är det snarlika. det som skiljer är risktvåan där man mer går igenom hur man ska placera sig osv.

är det nåt du verkligen vill boka upp dig på många lektioner så det inte hinner gå för långt emellan körningarna eller i värsta fall vänta till nästa sommar
Citera
2024-03-14, 17:23
Moderator
Rassas avatar
Förtydligat rubrik. Utgående rubrik: ”Börja” /Moderator
Citera
2024-03-14, 22:12
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Mycket svårare än bilkörkort skulle jag säga. Du måste kunna krypköra och hålla balansen i nästintill stillastående. Du måste även kunna bromsa in kraftigt från hög hastighet och göra undanmanöver i sicksack mellan koner i gansk hög hastighet. Skulle nog vilja påstå att 95% av gubbarna och tanterna som fick MC-kort i flingpaketet på 70-talet aldrig någonsin hade klarat en uppkörning hur mycket de än övat.

Men jäkligt skoj också, mycket mer utmaning än att sitta på en stol och vrida på en ratt, det fixar ju vilket stolpskott som helst.
Citera
2024-03-14, 23:56
Medlem
Westgoethes avatar
Körkort för MC kräver mer än för bil när det kommer till körandet. Teorin är densamma - dvs lika mycket pluggande behövs. MC är det bästa, överlägset bästa, sättet att färdas på. Det finns inget som slår det, absolut ingenting som vi vanliga dödliga har tillgång till. Några av mitt livs bästa reseupplevelser har jag haft i sadeln någon av mina stålhästar. Löp å köp direkt.

Jag hade börjat med körlektioner på skola. Köp hojen senare, börja begagnat billigt så förlorar du inte så mycket om du säljer den sen om du tröttnar eller hittar "drömhojen".
Citera
2024-03-15, 11:22
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Känner att livet är allt för trist och tänker att MC-körning kanske hade skapat lite spänning i vardagen.

Är lite bitter över att vi inte fick MC-kort med B-kortet som våra föräldrar.. men men

Hur börjar man? Ska man köpa en MC först eller gå till körskola och använda deras? Kan man försiktigt övningsköra lite på småvägarna runt sitt hus eller måste jag köpa en MC till gammelgubben och få honom att vara lärare?

Kanske hellre köpa en 50cc motorcykelliknande moped först?
Köp en kurs och kör en 125a på trafikskolan. Dock är en 125 för klen för något roligt så man kan köra en starkare där de strypt den lite också. Första eller andra gången du övningsskör kan du köra en sådan för att vid senare tillfälle sitta på en starkare hoj som kräver lite mer balansgång om än lätt men lättare om man lärt sig innan.
Citera
2024-03-15, 19:51
Medlem
Dille24s avatar
Tack för alla bra svar. Tänker kanske ändå att man bör köpa en lite större motorcykel från början.
Behöver ju inte kosta något alls direkt. En veteran som denna https://www.blocket.se/annons/blekinge/honda_cbx_750/1400560189 lär ju kanppast sjunka i värde.

Såg att man kan ha sin handledare på hojen och att denne bara behöver göra en synundersökning. Min far är gammal men ganska pigg, tror nog att han skulle tycka att det vore kul att åka med bak - hellre än att köra själv 😀
Citera
2024-03-15, 19:57
Medlem
Det är rätt lätt om man har bilkörkort, utan erfarenhet men moppe när jag var 15 åkte det nån månad, tog 10 körlektioner för mig och jag är verkligen ibland dom sämsta
Lite stressigt köra på tid lite för fort mellan konor på halkbana, men det gick det åxå med lite sladd.
30 år sen men hehe

Tror alla överdriver lite att man måste träna innan och vara världsmästare innan man går in på körskola
Senast redigerad av troligengud 2024-03-15 kl. 20:06.
Citera
2024-03-16, 17:27
Medlem
Dille24s avatar
Okej. Nu har jag ganska klart för mig hur allt hänger ihop. Har diskuterat med farsan som tycker att det låter kul och spännande. Har ekonomi att köpa en eller två motorcyklar. Pappa tycker att vi behöver minst 600cc för att det ska vara lönt, framförallt om han ska åka med bak.

Men vad behöver jag mer för utrustning, förstår att säkerhetshypen har kommit även till motorcykelvärlden så 80-talets jeans och skinnjacka är helt no-no. Vad är minimal utrustning för att inte sticka ut?
Citera
2024-03-18, 16:59
Medlem
Luxuss avatar
Hjälm, jacka, ryggskydd,brallor, stövlar och handskar? med skydd naturligtvis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto