2024-03-14, 09:11
Medlem
Pippipipparpippins avatar
I vissa yrken och geografiska områden är vissa högskoleutbildningar värda mindre på den "marknad" vi har som arbetsmarknad.
T.ex har vi hade ett överskott på bibliotekarier. Det är för många som utbildar sig i förhållande till mängden tjänster som finns. Detta hjälper till att hålla löner nere.
Sen är (tyvärr?) arbetsmarknaden uppbyggd på att du ska göra en lönekarriär. Du ska lära dig ditt arbete, bli bra på det och sedan öka din atraktivitet. Då kan du byta jobb och få bättre lön. Med tanke på den stora mängd akademiker som examineras varje år i Sverige vorde det snarare konstigt om alla gick upp och plockade på sig en topplön direkt. Där behöver ske ett urval och de särskilt kompetenta kommer att kunna söka nya jobb och få bättre lön med åren.
Citera
2024-03-14, 09:11
Medlem
Ravenboxs avatar
Äntlingen insett att spelet är riggat?

När du ser en Ferrari rulla in på bensinstationen klockan ett på natten när en stor, stark man stiger ut med sin modelltjej för att tanka och köpa korv tänker du inte "han måste vara professor på handelshögskolan" eller "läkare", utan du tänker "kriminell".
Citera
2024-03-14, 09:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-03-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Vad har du pluggat? Jag gjorde inte ens klar min kandidatexamen från medelmåttigt universitet och tjänar idag, 10år efter studier, 1.2m SEK per år, vilket inte är ovanligt för många av mina bekanta i samma bransch. Sen kan jag inte påstå att det var särskilt lätt att ta sig hit utan har fått slita ganska mycket samt haft en gnutta tur.
Citera
2024-03-14, 09:24
Medlem
Citat:
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Oavsett utbildningsbakgrund är det väl den som bevisligen arbetar hårt och skickligt som ska belönas? Det finns alltför många välutbildade idioter som tror att de ska få allt serverat på ett silverfat för att de minsann suttit på arslet i skolbänken och slappat i en massa år. Många har tagit genvägar, fuskat och plagierat, åkt snålskjuts på andra elevers arbete och gjort omtentor en masse - och faktiskt bevisat sig vara ganska odugliga - men i slutändan med minsta möjliga marginal klarat sin examen enligt parollen "alla ska med"!! Och förväntar sig sedan bli erbjuden lyxjobbet för att de viftar med sin bluff-examen.
Citera
2024-03-14, 09:27
Medlem
Citat:

Samma här! Massutbildar man folk på universiteten, så sjunker lönerna rätt ner i källaren, vilket också har varit syftet. Men bara lugn detta kommer att stiga igen pga skolresultaten nu också sjunker rätt ner i källaren bland den yngre befolkningen eller så kommer dessa företag behöva flytta från landet.
Sedan vad det gäller hantverkarna, så är nog sötebrödsdagarna över när princip ingen vill låna för att renovera längre pga räntekostnaderna och att det är inte säkert längre att man får igen renoveringskostnaderna vid en försäljning.
Citera
2024-03-14, 09:31
Medlem
Citat:

Rösta på SD så vi får bort den Vänsterextrema Kommunism som styrt.

Det är anledningen att knegare skall tjäna lika mycket eller mer som Universitetetsutbildade arbetsroller gör.
Citera
2024-03-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
WT elektriker 😂
Kan nog med säkerhet säga att alla i byggbranchen, transport, och övriga WT folket tjänar mer än dig. Kanske för att dom faktiskt är smartare än dig.
600k i lån är ju inget, fick 1,5 miljoner i lån efter mitt helikopter certifikat va klart.
Ja WT-conny som skolkade från skolan för att åka epatraktor är smartare än oss akademiker, han började tjäna pengar direkt och har högre lön än oss. Vi borde alla skitit i skolan och blivit elektriker istället.
Citera
2024-03-14, 09:37
Medlem
7 års utbildning på universitetet, lön 34500
Citera
2024-03-14, 09:38
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:

Du är avundsjuk på att "bluecollars" har mer pengar än dig? Då har du inte bara missat funktionen i att utbilda sig, utan även dragit skam över din egna familj...
Citat:
Ja WT-conny som skolkade från skolan för att åka epatraktor är smartare än oss akademiker, han började tjäna pengar direkt och har högre lön än oss. Vi borde alla skitit i skolan och blivit elektriker istället.
Om IQ mättes i pengar så skulle alltså världens största rövhattar vara Supreme Grand Wizard i MENSA....
Senast redigerad av psykoshippien 2024-03-14 kl. 09:40.
Citera
2024-03-14, 09:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Rösta på SD så vi får bort den Vänsterextrema Kommunism som styrt.

Det är anledningen att knegare skall tjäna lika mycket eller mer som Universitetetsutbildade arbetsroller gör.
Är inte SD kompisar med M och KD?
Citera
2024-03-14, 09:41
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

I början tjänar man piss efter en lång utbildning. Men ge det lite tid, använd dina skills, gör bra ifrån dig och det blir skyrocket uppåt, något som WT elektrikern inte kommer att nå upp till.

Upp med humöret och se lite positivt på dina karriärsmöjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in