2024-03-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Kolla bara att dom verkligen följer index och inte har någon etisk/miljö/fredsidé. Lider med de som inte fick ta del av Nvidias uppgång för det inte räknades som ett hållbart bolag av någon.
Köpte och sålde Nvidia.. AMD och Lam Research 2019 med lite vinst... ångrar så in i helvete nu.
Äger dom bolagen via fonder idag.
Citera
2024-03-13, 22:03
Medlem
Vad menar han att skillnaden skulle bli om man köpte OMX30 20 största bolag eller köpte en indexfond som följde OMX30?

Skillnaden enligt mina beräkningar skulle bli fondavgiften på 0.1%
Citera
2024-03-13, 22:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tror att Rogers tankesätt eg är; Jag har 100miljoner över, får jag bäst avkastning om jag lägger dem i några av OMX top 30 eller i random Fond. Självklart så har han (eller någon i hans team) gjort en riktig analys av bolagen oxå.

Frågan för oss vanlisar är väl snarare;
Jag har 2000kr/mån att avsätta till aktie/fondsparande, vart ska jag placera det utan att behöva ha koll själv?

Det är ju där som fonder ger minst huvudvärk men ändå okej avkastning på sikt, väl?

Har han rätt i att 80% av de aktivt förvaltade fonderna går sämre än index?
Ja, fonder är det abosolut bästa alternativet för småsparare. Men samtidigt gäller det inte alla fonder. Det bästa man kan göra att investera månadsvis i en bred, billig aktieindexfond på lång sikt. Gärna en globalfond, Sverigefond och en mer nischad indexfond.
Citera
2024-03-13, 22:17
Medlem
Citat:
Roger Akelius: Därför ska du INTE köpa fonder
Mångmiljardären ger sina bästa tips till småsparare.

Akelius rekommenderar att välja 20 aktier och behålla dem i tio år. Han tycker man ska välja stabila bolag i sektorer som livsmedel, försäkringar och banker.
Han avråder också från att investera i startupbolag och ifrågasätter fördelarna med fonder, då ”80 procent inte slår index”.

Ratar fonder:
Inte heller det vanliga stalltipset från landets ekonomer, att som småsparare köpa fonder, har Akelius mycket till övers för. Det är helt enkelt inte lönsamt, anser han.
– Det finns ingen anledning att ha en mellanhand. Det är lätt att köpa aktier och 80 procent av världens fonder når inte index. Fonder omsätter aktier enligt dagens horoskop. Köp själv och rör inte på tio år, då tjänar du pengar.

Ligger det något i det?
Känslan är väl att såhär gör man om man vill ha en ”säker” avkastning, där man har pengar över.

Vad anser ni?
Nu är jag kanske inte per definition småsparare då jag tack vare ett arv för 10 år sedan ärvde många miljoner. Jag satte in 1,5 miljoner via bankens fonder i en usafond och en Sverigefond dessa pengar har förökats många gånger om sedan dess. Är ointresserad av aktier så jag hade inte lyckats hitta aktier som ökat så mycket. Så är du intresserad av aktier är fonder rätt alternativ.
Hade jag valt själv hade jag säkert stoppat in dom i typ ericson vilket inte hade varit succé
Citera
2024-03-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Vad menar han att skillnaden skulle bli om man köpte OMX30 20 största bolag eller köpte en indexfond som följde OMX30?

Skillnaden enligt mina beräkningar skulle bli fondavgiften på 0.1%

Jag gissar att du åker på courtage vid köpen av dessa 20 bolag. Och sen återstår så många frågor. Skulle du likavikta de 20 största, eller skulle du köpa lite mer Atlas Copco än H&M. Hur tar du det beslutet? Och hur skulle du ha undvikit SBB? För en småsparare så är billiga breda indexfonder en riktigt bra lösning.
Citera
2024-03-13, 22:21
Medlem
Citat:
Jag tror att Rogers tankesätt eg är; Jag har 100miljoner över, får jag bäst avkastning om jag lägger dem i några av OMX top 30 eller i random Fond. Självklart så har han (eller någon i hans team) gjort en riktig analys av bolagen oxå.

Frågan för oss vanlisar är väl snarare;
Jag har 2000kr/mån att avsätta till aktie/fondsparande, vart ska jag placera det utan att behöva ha koll själv?

Det är ju där som fonder ger minst huvudvärk men ändå okej avkastning på sikt, väl?

Har han rätt i att 80% av de aktivt förvaltade fonderna går sämre än index?

Roger har full koll...det är förmodligen ännu värre...skulle tro att max 5% av alla aktivt förvaltade fonder slår sina jämförelseindex över tid...ju längre tid...ju färre vinnande fonder...
Citera
2024-03-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, fonder är det abosolut bästa alternativet för småsparare. Men samtidigt gäller det inte alla fonder. Det bästa man kan göra att investera månadsvis i en bred, billig aktieindexfond på lång sikt. Gärna en globalfond, Sverigefond och en mer nischad indexfond.
Du måste jobba som säljare av fonder på en bank.
Trots att man förklarat för dig hur många gånger som helst hur man tjänar mer pengar och med lägre risk fortsätter du med att försöka lura folk att indexfonder är det bästa.
Citera
2024-03-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Roger har full koll...det är förmodligen ännu värre...skulle tro att max 5% av alla aktivt förvaltade fonder slår sina jämförelseindex över tid...ju längre tid...ju färre vinnande fonder...

Ja, men jämför med indexfonder med låg avgift? Är aktierna fortfarande ett bättre val?
Citera
2024-03-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Trots att man förklarat för dig hur många gånger som helst hur man tjänar mer pengar och med lägre risk fortsätter du med att försöka lura folk att indexfonder är det bästa.

Var det du som hävdade att man skulle välja "billiga, riskfria aktier med hög utdelning" istället? För oss utan kristallkula känns ändå indexfond med 0,2% avgift som ett rimligt val.
Citera
2024-03-13, 23:05
Bannlyst
Ja precis. Det beror på avgiften på fonden
Citera
2024-03-13, 23:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det är det bästa för småsparare som inte vill daytradea med aktier med hävstång på x160 eller vafan du nu kör med.
Citera
2024-03-13, 23:20
Medlem
Akelius är en bluff. Blivit rik på skattefiffel.
Nuff said.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in