2014-12-31, 21:45
  #1
Medlem
Jag bor i en bostadsrätt på 100 kvadrat och vi betalade 7210 kr i månaden i avgift år 2013. Eftersom jag tyckte det kändes rätt högt så försökte jag kolla upp om det stämde och hur man räknar ut andelstalet.

Om jag förstår det rätt:

Årsredovisningen i föreningen säger att deras årsavgift för 2013 var 2690508 kr. Mitt andelstal är 3,0885%.

2690508 * 0,030885 = 83096

Alltså borde väl årsavgiften för min lägenhet vara 83096 kr? Dvs 6924 kr i månaden? Har jag missat någon siffra eller glömt någon avgift eller är det dom som gjort fel?
__________________
Senast redigerad av Adkit2 2014-12-31 kl. 21:53.
Citera
2014-12-31, 22:38
  #2
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Årsavgift behöver inte alltid tas ut efter andelstal.
Den kan baseras på kvm. Kolla upp det i stadgarna.
Citera
2014-12-31, 22:55
  #3
Medlem
tgv23000s avatar
avgift kan också vara högre, ju högre läge i huset och t ex balkong.

Ovanligt visserligen, men en del nya föreningar har gjort så.
Citera
2015-01-01, 14:01
  #4
Medlem
Som redan sagts här, kolla stadgarna, avgiften kan baseras på annat än andelstal. Sen kan det även finnas bortfall av avgifter. Det kan dels vara bortfall av sådana som inte betalar, men även nedsättning av avgift vid problem i lägenhet.
Citera
2015-01-01, 22:26
  #5
Medlem
Purpurhaegers avatar
Det kan också vara så att avgiften höjdes någon gång under 2013 så att beloppet i årsredovisningen inkluderar ett par månader med den gamla lägre avgiften.

Du kan kontakta din styrelse och be att få ut den ekonomiska planen. De är skyldiga att tillhandahålla den. Där brukar det stå hur avgifter och andelstal beräknas.
Citera
2015-01-04, 23:07
  #6
Medlem
I vår förening blir det olika beroende på vad som ingår. Själv nyttjar jag inte gas, då blir avgiften lägre. Kolla upp sånt.
Citera
2024-03-13, 19:29
  #7
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adkit2
Jag bor i en bostadsrätt på 100 kvadrat och vi betalade 7210 kr i månaden i avgift år 2013. Eftersom jag tyckte det kändes rätt högt så försökte jag kolla upp om det stämde och hur man räknar ut andelstalet.

Om jag förstår det rätt:

Årsredovisningen i föreningen säger att deras årsavgift för 2013 var 2690508 kr. Mitt andelstal är 3,0885%.

2690508 * 0,030885 = 83096

Alltså borde väl årsavgiften för min lägenhet vara 83096 kr? Dvs 6924 kr i månaden? Har jag missat någon siffra eller glömt någon avgift eller är det dom som gjort fel?

En rejäl bump på denna Hur gick det?

Jag betalar mycket mer per andelstal. Föreningen försöker som respons att höja mitt andelstal.
Citera
2024-03-13, 21:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
En rejäl bump på denna Hur gick det?

Jag betalar mycket mer per andelstal. Föreningen försöker som respons att höja mitt andelstal.
Det kan även baseras på ex.vis. vilken våning du bor på (längre upp -> högre avgift), huruvida du har balkong etc.
Citera
2024-03-13, 21:40
  #9
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Det kan även baseras på ex.vis. vilken våning du bor på (längre upp -> högre avgift), huruvida du har balkong etc.

Kan säkert vara så i vissa brf. I våra stadgar står det att avgiften ska sättas efter andelstalet.

Oftast i förhållandena du nämner så är det samma slags stadgar men att man har satt andelstalen baserat på det du säger. Man kan ha olika system för det men i slutändan så är det ett andelstal som avgör.
Citera
2024-03-14, 08:33
  #10
Medlem
Ibland har de ju två andelstal, en för avgiften och en för insatsen. (Insatsen är ju det den första medlemmen i en lägenhet betalar till föreningen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in