2024-03-13, 12:02
Medlem
Om man liksom har en överaktiv hjärna fylld med massor av röriga och oroliga tankar - vilken medicin kan hjälpa då?
Får inte vara SSRI/SNRI eller benzo. Ej intresserad av olagliga substanser.
Motion hjälper ej.
Förstår att alla reagerar olika och vad som funkar för en kanske inte funkar för någon annan. Ville ändå bara höra om någon här tar nån medicin som fått dom lite lugnare i huvudet och också därmed lugnare känslor.
Senast redigerad av Kale75 2024-03-13 kl. 12:13.
Citera
2024-03-13, 12:10
Medlem
styckets avatar
Du kan köpa laglig CBD-olja som är gjord på h hampa cannabis växter, han plantan. Denna gör dig inte påverkad men stillar dina nerver väldigt mycket. Samt är väldigt hälsosamt.

Vill du ha starkare effekt så är det hon plantan cannabis jag hade satsat på. Som alltså ger en berusning. Men man kan välja hur mycket effekt man vill ha. Du kan dricka té, eller röka som många gör. Men endast dosera väldigt lite. Då får du bara en väldigt liten ruseffekt som är som ett litet skönt lugn kan man säga =)
Citera
2024-03-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kale75
Om man liksom har en överaktiv hjärna fylld med massor av röriga och oroliga tankar - vilken medicin kan hjälpa då?
Får inte vara SSRI/SNRI eller benzo. Ej intresserad av olagliga substanser.
Motion hjälper ej.
Förstår att alla reagerar olika och vad som funkar för en kanske inte funkar för någon annan. Ville ändå bara höra om någon här tar nån medicin som fått dom lite lugnare i huvudet och också därmed lugnare känslor.
Hmmm spontant något med antihistaminerg effekt som tex Atarax, Lergigan eller Theralen och hoppas att det hjälper annars så låga doser av typ antipsykosmediciner (neuroleptika) typ Olanzapin eller Quetiapine.

Inga höjdare mot typ svår ångest direkt om man inte har lite flyt men det lär garanterat slöa ner tankeverksamheten, speciellt om vi pratar neuroleptika.
Citera
2024-03-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Hmmm spontant något med antihistaminerg effekt som tex Atarax, Lergigan eller Theralen och hoppas att det hjälper annars så låga doser av typ antipsykosmediciner (neuroleptika) typ Olanzapin eller Quetiapine.

Inga höjdare mot typ svår ångest direkt om man inte har lite flyt men det lär garanterat slöa ner tankeverksamheten, speciellt om vi pratar neuroleptika.
Har provat atarax utan resultat och Lergigan gav mig myrkryp. Theralen kanske kan funka men upplevde att jag blev väldigt dåsig av den men det kanske försvinner med tiden om kroppen vänjer sig…?

Finns de andra neuroleptika än just dom två, som kan funka?
Citera
2024-03-13, 12:45
Medlem
Kantarellgudens avatar
Det här kommer vara självklart redan, men behöver ändå pika in.

Medicin kan hjälpa temporärt, men du kommer behöva KBT eller någon annan form av terapi om du vill ha en långsiktig lösning. Mediciner kan sluta fungera eller så kommer de med onödiga sidoeffekter.

Andra naturliga mediciner du kan prova bortsett från motion är:

1. Ät ordentligt på morgonen, ät mer än vad du vill äta, du ska bli mätt. Äter du inte ordentligt så kommer din kropp vara dysreglerad under resten av dagen.

2. Skapa struktur i din vardag, köp en kalender, alternativt använd en kalender i mobilen och schemalägg din tid och hur dina dagar ska se ut.

Ångest = kaos. Du motverkar kaos genom att skapa ordning.
Citera
2024-03-13, 12:48
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Har provat atarax utan resultat och Lergigan gav mig myrkryp. Theralen kanske kan funka men upplevde att jag blev väldigt dåsig av den men det kanske försvinner med tiden om kroppen vänjer sig…?

Olansepin, risperdal
De du nämner är Fentiaziner och har sällan hjälpt nån men vissa fast få.
Prata med din läkare och börja gå igenom vad du igentligen behöver...
Citera
2024-03-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Olansepin, risperdal
De du nämner är Fentiaziner och har sällan hjälpt nån men vissa fast få.
Prata med din läkare och börja gå igenom vad du igentligen behöver...
Risperdal? Är det också neuroleptika? Är den lugnande?
Absolut! Har läkartid snart men ville ha lite kött på benen innan.
Citera
2024-03-13, 13:04
Medlem
Neuroleptiska som tidigare nämnt
Citera
2024-03-13, 13:05
Medlem
Citat:

Tja Nozinan men då är risken stor att du blir totalt jävla utslagen.

Används mest som sömnmedel idag och 25 - 50 mg (vilket är en jävligt låg dos jämfört med vad som skrevs ut mot psykoser förr) borde tokdäcka de flesta normala medelsvenssons.
Citera
2024-03-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Neuroleptiska som tidigare nämnt
Har du förslag på några förutom olanzapin och quetiapin? Vill veta om det finns andra.
Citera
2024-03-13, 13:15
Medlem
zombie-nations avatar
Lamictal saktar in hjärnan, Risperdal sållar ut dina tankar. Tricket är att inte ta så mycket att du blir utslagen.
Citera
2024-03-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Lamictal saktar in hjärnan, Risperdal sållar ut dina tankar. Tricket är att inte ta så mycket att du blir utslagen.
Hur menar du att Risperdal sållar ut mina tankar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in