2024-03-13, 01:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Tittade sporadiskt men insett det inte ger något. Nyheter är nyhetens behag och det är dagens oroligheter och nöjen som ska rapporteras men jag har insett att det inte gör någon skillnad för mitt liv om jag ser på det. Det som rapporterades för 10 år sedan är glömt, likaså det för 1 år sedan. Och aldrig har jag haft någon nytta av vad som rapporteras. Möjligtvis om det är ett snöoväder på gång men då får man notis på mobilen numera. Vissa säger att man bör följa med i inrikes och utrikespolitiken men varför det... Jag kan inte påverka ändå och jag vet vilken politik jag står för och dagens politik är bara fake och gay skådespel ändå.
Senast redigerad av Kosmos. 2024-03-13 kl. 01:31.
Citera
2024-03-13, 01:37
Medlem
Jag tittar aldrig på tv-nyheter pga de upprepar det man läst i mobilen 200 ggr under dagen redan.
Det fyller en funktion för äldre generationer, min mamma född -53 använder TV:n och e-DN (alltså bläddrar i iPaden, inget scrollande här inte). Tror hon helst hade bläddrat i en papperstidning också om den inte varit så mkt dyrare än e-tidningen. Hon är högutbildad, jobbar mkt med sitt gamla yrke även om pensionär och klar på alla sätt men jag ser tydligt att scrolla i mobilen, läsa nyhetsflashar, hantera instagram ”det kom upp nån jag inte känner… varför kommer det här inlägget upp?” går över huvudet på henne för det går för fort helt enkelt.
Hon behöver ett långsammare format för att tillgodogöra sig informationen, dvs vanliga hederliga Rapport, Sportnytt mm. Men ganska fort blir det då en isolering från vad vi barn och barnbarn pratat om, memes man sett på SM, skrattar åt på youtube osv. Lite sorgligt är det.
Citera
2024-03-13, 02:10
Medlem
Oj, Svensk media var det länge sedan man följde ~23 år.

Ett bra tag var jag inne på norsk media och alternativ media.
Nu för tiden ser jag bara granskningar... Ser inte värdet av ett 30 sek klipp om något längre.
Citera
2024-03-13, 02:53
Medlem
forlatforatts avatar
stavfel!

har dragit ut min antennkabel för flera år sedan enda gång jag skulle "titta på" nyheterna är om jag är hemma hos päronen dem tittar...
Senast redigerad av forlatforatt 2024-03-13 kl. 02:54. Anledning: stavfel ändra fler tilll flera
Citera
2024-03-13, 04:15
Medlem
scoremaxs avatar
Jag har ett antal skärmar hemma.
Ingen av dom har någon tv-kanal uppkopplad, det är rent frankt överväldigande med skit.

Ibland på gymmet, så visas det ju vanlig TV där, och jag frapperas över hur fullständigt ointressant skiten är.

Ibland, men längesedan nu. Ser jag något som gör mig förbannad, och det var ett tag sedan nu, men TV4 hade ett inslag där det stog en lirare framför några skärmar, och hade två kolumner, och sedan blev detta ett flödesschema i hur man skulle tilltala olika personer.

Jag tog några skärmdumpar.

Det står då exempel mörkhyad/Rasifierad/Flykting,
Och exempel på dessa är då icke-vit/utlandsfödd/ utländsk bakgrund.

När du sållat såpass har du några steg senare grupper som
”Människor som är whitepassing” och ”människor som tillhör vithetsnormen”

Dessa är då: ” människor med nordiskt utseende” och ”Svensk-Etiopier”

TV4 gott folk.
Modern tid.
Citera
2024-03-13, 04:19
Avslutad
Jag slutade när min son gjorde mig medveten om att jag bara blev förbannad.
Kollar dock rubriker på SR och i lokaltidningen, man vill ju veta vad fienden har för sig och när man ska ner i skyddsrummet.
Citera
2024-03-13, 04:28
Medlem
Galejans avatar
Jag har helt slutat ta del av nyheter eftersom jag inte anser mig vara betjänt av att utsätta mig själv för konstant propaganda avsedd att hjärntvätta mig. Nyheter fyller ingen funktion eftersom jag inte kan påverka samhället i någon riktning och därför spelar det ingen roll om jag är uppdaterad eller inte. Det finns en sanning i uttrycket Ignorance is bliss.
Citera
2024-03-13, 04:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag har helt slutat ta del av nyheter eftersom jag inte anser mig vara betjänt av att utsätta mig själv för konstant propaganda avsedd att hjärntvätta mig. Nyheter fyller ingen funktion eftersom jag inte kan påverka samhället i någon riktning och därför spelar det ingen roll om jag är uppdaterad eller inte. Det finns en sanning i uttrycket Ignorance is bliss.

Ja i någon form BLIR det ju det.

När propagandan blir så omfattande att man för det första uppfattar den som löjlig (då har den misslyckats såklart), och man dessutom börjar få svårt att HITTA vettig rapportering, får man helt enkelt göra som under Vietnamkriget och inte ta ställning till underrättelserna alls, utan helt enkelt gå vidare som om man aldrig sett informationen/hört nyheten.

Jag tycker det är ganska talande vilken ankdamm Sverige är, när en stor andel av de svarande i tråden väljer bort inhemsk media men konsumerar utländsk.

Då hjälper det inte att man har en idiotrubrik där man påstår sig värna om opolitisk och oberoende nyhetsrapportering.

Jo tjena, själv är jag omnipotent.
Senast redigerad av scoremax 2024-03-13 kl. 04:49.
Citera
2024-03-13, 04:49
Medlem
Jag försöker hålla regelbundna rutiner och minska "uppdateringskrollande" på telefonen så lyckas nästan varje vardagskväll titta/lyssna på Statstelevisionen kl 18 och ibland alternativt på 19 nyheterna på TV4.
Citera
2024-03-13, 04:59
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag tycker det är ganska talande vilken ankdamm Sverige är, när en stor andel av de svarande i tråden väljer bort inhemsk media men konsumerar utländsk.
Det är en intressant iakttagelse. De som fortfarande väljer att ta del av nyheter och inte nötts ner fullständigt ratar svenska medier. Det ligger helt i linje med den politiska utvecklingen där massmedia numera hålls under armarna av skattemedel eftersom de aldrig skulle överleva på egen hand längre då alltfler väljer att inte köpa/läsa/titta.

Och då är vi tillbaka på propagandan igen. En nyhetsförmedling som helt är beroende av statliga bidrag kommer aldrig att vara neutral. Det är propaganda, oavsett vad de själva kallar det.
Citera
2024-03-13, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
TV fimpades år 2000. Dagstidning också. Aldrig saknat dem.
Kanske därför du är så osynlig?

Massa skitsnack i tråden. Kollar själv nyheterna på tv, läser även flera dagstidningar varje dag.
Fattar inte grejen att skippa allt som inte följer ens egen agenda. Är väl viktigt att hänga med i samhällsdebatten även om man inte håller med?
Men erkänner att mitt förtroende för journalistiken har sjunkit katastrofalt senaste åren. Det råder en hysterisk stämning där alla journalister är livrädda att framstå som icke-pk och av rädsla idkar självcensur. Trodde jag aldrig för några år sen att vi skulle hamna där.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-03-13 kl. 05:20.
Citera
2024-03-13, 05:54
Medlem
Jag slutade kolla för 10 år sen på tv ruttnade på all propaganda. Typ 70% av dom på svt röstar på miljöpartiet vilket märks. Vet inte hur det är på 3 och 4 men det är säkert likadant där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in