2024-03-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Fördömer du rysslands invasion av Ukraina?
Såklart, jag gör det.. Tänker du att man måste "stötta" Putin för att man inte vill eskalera konflikten mer, ocb sabba EU ännu mer?
Citera
2024-03-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Såklart, jag gör det.. Tänker du att man måste "stötta" Putin för att man inte vill eskalera konflikten mer, ocb sabba EU ännu mer?

Om den deeskaleringen innebär att ge Ryssland vad dom vill ha kan det lätt ses som att stötta Putin, ja.
Citera
2024-03-13, 00:08
Medlem
X3treams avatar
Citat:

Hur är EU sabbat? Börsrekord slås i land efter land eftersom företagen går så bra. Gaspriserna är lägre nu än innan kriget startades av ryssarna.
Citera
2024-03-13, 00:17
Medlem
Citat:

Duktigt av dig att fördöma den. Nått rätt har du lyckats göra…
Citera
2024-03-13, 00:17
Medlem
"Jeppen" på annat forum har räknat;

"Ryssland har under 2024 gått från att ockupera 17.975% av Ukrainas territorium till 18.003% enligt DeepStateMap. Det är 0.028%. Det har skett till en kostnad av bland annat ca 66660 soldater, 2600 pansar, 2000 artilleripjäser, 73 MLRS, 90 luftvärnssystem och 18 plan. Detta har skett under en period då Ukraina varit tvungen att snåla på bland annat artilleriammunition.

Om 0.028% av Ukrainas yta kostar enligt ovan, vad vore kostnaden för Ryssland att ta 10% ytterligare av Ukrainas territorium? Jo, ca 24 miljoner man, ca 900,000 pansar, 700,000 artilleripjäser, 26,000 MLRS och 6400 plan. Det skulle iofs ta ca 73 år.

Slutsats: Om vi bara är bestämda är det långsiktigt kört för Ryssland."
Citera
2024-03-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Om den deeskaleringen innebär att ge Ryssland vad dom vill ha kan det lätt ses som att stötta Putin, ja.

Om de "vill ha" hela Baltikum, Gotland och 100% av Ukraina, som de flesta Ukraina-fanatiker gär menar, så får de vid ett fredsaavtal inte alls "allt dom vill". eller hur tänker du?
Citera
2024-03-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Gaspriserna är lägre idag än innan Ryssland startade kriget, så din teori faller.

https://no.tradingeconomics.com/commodity/natural-gas

du tittade på flytande gas(LGO) hoppas jag annars blir det lite fel och den har pikat på Us1200$.
Idag Us806$ och det får anses som högt.

Men i gasform är det "alltime low" det stämmer.

och jag är ganska säker att det inte finns en pipeline från UK eller Norge.
nån googlar och rättar nog om jag har fel, själv orkar jag inte just nu,,, jo förresten ska nog kolla.
Här har ni en länk på de gasledningar som finns och planeras.
https://klimatsans.com/2023/02/27/gasledningar-i-hela-europa/
Senast redigerad av koktkille 2024-03-13 kl. 01:00.
Citera
2024-03-13, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är uppenbart att Europa hade blomstrat med billig gas/energi från Ryssland. Det var en ‘game-changer’ som USA inte kunde acceptera.

Sicket trams. Ju rikare alla andra länder blir som du handlar med, ju rikare blir du själv.

Är det veckans narrativ nu från Kreml att försöka slå en kil mellan Europa och USA?
Citera
2024-03-13, 01:03
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
du tittade på flytande gas(LGO) hoppas jag annars blir det lite fel och den har pikat på Us1200$.
Idag Us806$ och det får anses som högt.

Men i gasform är det "alltime low" det stämmer.

och jag är ganska säker att det inte finns en pipeline från UK eller Norge.
nån googlar och rättar nog om jag har fel, själv orkar jag inte just nu,,, jo förresten ska nog kolla.
Här har ni en länk på de gasledningar som finns och planeras.
https://klimatsans.com/2023/02/27/gasledningar-i-hela-europa/

sydeuropa må satsa mer på solkraft, ser att spanien storsatsat på det, nästan gratis ström där för hushållen, det är bra.
Citera
Medlem
Citat:
Inte ett dugg synd om Putin. Han gick i fällan :-). Problemet är att det också drabbar oss i Europa! Det är EU som står med svarte petter.. USA garvar hela vägen till banken med nya miljardintäkter på olja,gas, vapen och export att ersätta sanktionerade ryska råvaror, eu ger till Ukraina och köper dyrt från USA, samt ett järngrepp om nj nästan hela EU och dess ekonomi och handelspolitik i stort.

Din alternativa verklighet med dessa insinuationer är inte korrekt. USA har gett enorma mängder till Ukraina.

Enkelt att genomskåda, inga rubel till dig idag från slaktaren i Moskva.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Skall vara klart nu att Kanada skänker sina +80 000 st CRV7 air-to-surface missiles. Det är kortdistans-missiles, men precisionen skall vara högkvalitativ. Källa: Denys blogg.

https://www.armedconflicts.com/attachments/7373/0037.jpg
Citera
2024-03-13, 01:07
Medlem
Citat:
Jag är av den bestämda åsikten att man bör gråta över oförrätter, oavsett om det är ukraina, USA, Ryssland, Hamas eller Israel som utför dessa. Att ursäkta brott och försvara brott från ena parten, är problematiskt. Att hela välja sida och se konflikter i svart/vit är att tänka på huligan-nivå.

Det är så stor skillnad här på oförätternas dignitet så du gör bort dig när du försöker relativisera dem. Det är ingen som tycker att detta är bådas fel ändå. Nästan 100% av svenskarna stödjer fortsatta vapenleveranser til Ukraina.
Senast redigerad av NisseD 2024-03-13 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in