Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Okey upplys mig då vad som är skillnaden.

Den du sannolikt syftar på är Länsförsäkringar Global Index vilket är en indexfond som följer ett specifikt index.
I skrivande stund: 1266 aktieinnehav + 7 andra.

Swedbank robur Global fond A är en aktivt förvaltad fond.
I skrivande stund: 81 aktieinnehav + 32 andra
Citera
2024-03-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Någon som gillar den idén förutom jag?

Har historiskt gått bra som fan, så jag stoppade in 60 papp i den i veckan. Finns givetvis inga garantier men vad säger panelen om den på en 5 års horisont?

74 procent USA sedan 11 procent Taiwan... och resten blandat Europa.

Teknik 40%, sjukvård 25%, och industri 12%, kommunikation 10%.....

När man ska handla en fond så är det viktigt att kolla upp ALLA aktier den fonder utgörs utav.

Visst Fonder har gått upp 2545% sen år 1994, sen om man delar det på 30 år så blir det 84,83% per år vilket är en bra siffra men dom flesta kan se dock att den låg platt för ett lång tag och sen gick upp.

Och det har göra med alla teknik aktier som är en del av fonden som till exempel Nivida, Microsoft, osv, osv, osv.

Då blir frågan hur mycket av dom där +2545% beror på teknik aktierna/stora företagen och hur många +% beror på dom andra aktierna, efter man har tittat på det så kan man titta om det finns andra fonder med vinnarna ifrån denna fond men där dom utgör mer % i fonden eller om den andra fonden har bättre andra aktier i sig.

Du måste lägga lite energi och tid i detta själv.
Citera
2024-03-12, 14:47
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Svindyr.

Jo så är det.

Jag brukar försöka hålla mig under 0.6 om det går. Har du en liknande som du själv kör eller kan rekommendera som ligger däromkring?

(Swedbank)
Citera
2024-03-12, 15:05
Medlem
Citat:
Jo så är det.

Jag brukar försöka hålla mig under 0.6 om det går. Har du en liknande som du själv kör eller kan rekommendera som ligger däromkring?

(Swedbank)

Skulle aldrig lägga en krona i en aktivt förvaltad fond.
Har alla mina investeringar i fondrobot hos BetterWealth och Lysa.
Citera
2024-03-12, 15:18
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Skulle aldrig lägga en krona i en aktivt förvaltad fond.
Har alla mina investeringar i fondrobot hos BetterWealth och Lysa.

Aha. Har kollat lite på Öhman marknad usa också... Vad tror du om den?

Måste läsa på om fondrobot...
Senast redigerad av HazzardAlard 2024-03-12 kl. 15:27.
Citera
2024-03-12, 15:28
Medlem
Citat:
Aha. Har kollat lite på Öhman marknad usa också... Vad tror du om den?

Svårt att tro så mycket då det är en indexfond(indexnära) men skulle inte betala 0,67% för det.
Swedbank Robur Access USA A i så fall.
Citera
2024-03-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
När man ska handla en fond så är det viktigt att kolla upp ALLA aktier den fonder utgörs utav.

Visst Fonder har gått upp 2545% sen år 1994, sen om man delar det på 30 år så blir det 84,83% per år vilket är en bra siffra men dom flesta kan se dock att den låg platt för ett lång tag och sen gick upp.

Och det har göra med alla teknik aktier som är en del av fonden som till exempel Nivida, Microsoft, osv, osv, osv.

Då blir frågan hur mycket av dom där +2545% beror på teknik aktierna/stora företagen och hur många +% beror på dom andra aktierna, efter man har tittat på det så kan man titta om det finns andra fonder med vinnarna ifrån denna fond men där dom utgör mer % i fonden eller om den andra fonden har bättre andra aktier i sig.

Du måste lägga lite energi och tid i detta själv.

Fonden är aktivt förvaltad och innehaven har ändrats över tid.

Och vad skall du göra med all denna information?
Citera
2024-03-12, 15:48
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Svårt att tro så mycket då det är en indexfond(indexnära) men skulle inte betala 0,67% för det.
Swedbank Robur Access USA A i så fall.

Byter till den. Tack för svar. 👌
Citera
2024-03-12, 16:03
Medlem
Henselons avatar
Låter stabilt. Men för säkerhets skull: Släng in lite deg till ett par Trisslotter också
när du ändå håller på! Måste ju vara på den säkra sidan trots allt!
Citera
2024-03-12, 19:47
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
11 procent Taiwan och det är väl typ ett företag (TSMC). Kollar man på utvecklingen innan den inkluderades presterade den i paritet med globalt index. Så det är typ en global indexfond kryddad med TSMC till en hög avgift. Visst lär typ allt gå ned ordentligt om Kina pucklar på Taiwan men spontant lär ju den här gå ner mer än index då. Och det är en stor risk. Så den presterar bättre än index de senaste x-åren men till betydligt högre risk och avgift.
Citera
2024-03-12, 22:16
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Låter stabilt. Men för säkerhets skull: Släng in lite deg till ett par Trisslotter också
när du ändå håller på! Måste ju vara på den säkra sidan trots allt!

Vem pratar du med?
Citera
2024-03-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
En riktig globalfond måste ju innehålla investeringsalternativ i Ryssland, Kina och övriga BRICS. Annars är det ju inte en riktig globalfond, utan en USA-fond.

Finns det nån globalfond som har med Ryssland idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in