2024-03-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Var det inte herr och fru F som lade locket på och skyddade en förövare angående en våldtäkt? Det har diskuterats i en annan tråd angående sexövergreppen mot småtjejer inom rid/hästsporten.

Det finns mycket skit i hästbranschen. Knepigt folk, tystnadskultur och dålig insyn. Allt från elitstall till skitstall. I gyttjan på botten hittar vi hästhandlarna som ofta misslyckats med skolan och i princip bara kan tjäna pengar genom att misshandla och hustla hästar. Det är många som behandlar personal och hästskötare illa, för att inte tala om de stackars hästarna.

Oavsett sport är folk i eliten i hög grad gränsöverskridare, de passerar gränser och går över lik för att nå sina mål. Det är ok så länge de bara plågar sig själva, problemet uppstår när djur och barn blandas in i ekvationen.

Det stämmer, våldtäktsmannen i fråga våldtog Ps dåvarande hästskötare och gjorde en hel del annan skit samtidigt som han var anställd av Ps bror. Kommer aldrig fatta varför P och L valde att ställa sig bakom den talanglösa råttan.

Gällande hästvälfärd tror jag att det som visas utåt i mångt och mycket är sant gällande P och L. Hästarna har det bra, P rider ju inte särskilt mycket själv hemma. Tror det enda som hänt där var att frugan råkade lägga upp en film på när sonen red och ett lite olagligt hinder dök upp i bakgrunden. Det tystades också ner extremt fort.
Citera
2024-03-12, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minethatbird
Så du har aldrig träffat DL utan väljer att tro på den bild han valt att förmedla i media/sociala medier? Jag har själv träffat honom ett 100-tals gånger och haft anknytning till honom och hans familj sedan DL red ponny. Hyser egentligen inget personligt agg mot DL mer än att jag är väl medveten om hur hästar och personal har behandlats på F*llt*fta.

Jag är själv inte hästskötare eller har varit anställd i något stall förutom mitt eget men har ett flertal vänner som varit/är ryttare eller hästskötare. Jag tror att du får ha lite förståelse för hur hästbranschen funkar, för det är inte riktigt som resten av samhället, tyvärr. Jobbar du på förskola vet du vilka rättigheter du har och du vet att ingen gillar en pedofil. Det är många som trots allt gillar djurplågare inom hästvärlden, inte den stora massan men de som har inflytande. Jag tvivlar på att dessa hästskötare bryr sig så mycket om sina karriärer men jag vet också att de ofta är väldigt unga, överarbetade och manipulerade. Det är som att säga att varje kvinna som blir slagen av sin man borde lämna och anmäla. Lätt att sitta bakom en skärm och säga men svårare i verkligheten när kvinnan i fråga är totalt psykiskt nedbruten.

Där har du fel. Har haft egen häst som jag tränade NH med. Fråga dina vänner vad det är om du undrar. Red ofta helt utan träns med bara halsrem. Har en nära släkting som äger galopphästar (en släkting jag avskyr så vi har minimal kontakt) och hen rider även själv både dressyr och hoppning men inte på elitnivå. Red på ridskola som barn och hade en ponny på foder. Har flera barndomsvänner som är ryttare varav en arbetar med att utbilda hopphästar, men det är längesen vi hördes nu. Jag skulle inte ens vilja ha häst igen trots att jag var väldigt ”snäll” jämfört med normen inom ridsport, dels pga klimatet, tycker inte det är försvarbart när vi ändå ska ha flygskam och t.o.m. avhumanisera barn (Aftonbladets krönikörer skiljer ut barn/minderåriga från resten av mänskligheten och kallar dem ”avkommor” som det är ”egoistiskt att skaffa och ta hand om”). Sedan tycker jag inte det är etiskt försvarbart alls längre, ens med NH.
Citera
2024-03-12, 11:56
Medlem
TokyoBarns avatar
Borde förbjuda hela skiten, verkar bara vara fullt med idioter i den miljön, kuskar som ger sig på småtjejer etc.

Förvånat att han verkar ha sin facebook öppen än så man kan se bilder, ser ut som en riktigt tönt, mobbad i skolan?

Är rätt sugen på ta mig en sväng förbi, bor i Skåne.
Citera
2024-03-12, 12:00
Medlem
luomis avatar
Det är mycket vanligare än vad man låtsas som. Det här sker på mer eller mindre alla ”kända” (och inte kända för den delen) ridhus.

Varje gång det läcker ut något sånt här säger man att ”Oj, jag hade ingen aning, men det här är ett undantag”. Nope. Det är snarare regeln.
Citera
Medlem
Orm Ondes avatar
Det förvånar mig inte ett dugg, elitryttandet är rena djurplågeriet.
Citera
Medlem
EnStrumpaKorts avatar
Ryttare pausas från landslagsverksamhet

https://ridsport.se/nyheter/nyheter-om-oss/nyheter-om-oss/2024-03-12-ryttare-pausas-fran-landslagsverksamhet
Citera
2024-03-12, 12:06
Medlem
Orm Ondes avatar
Det förvånar mig inte ett dugg, elitryttandet är rena djurplågeriet.
Citera
2024-03-12, 12:07
Medlem
Avundsjuka och snygga rumpor, det är hästvärlden i ett nötskal.
Citera
2024-03-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Det är vanligt och så normaliserat att säkert flera som skriver i tråden använder våld mot hästar och inte anser att just deras våld är våld. Egentligen är det inte etiskt försvarbart med ridning öht om man inte låter hästen bestämma själv om den ens vill bli riden eller bestämma vad den vill göra, vart den vill gå, i vilken takt osv.
Bara att tycka att man har rätten att sätta sig på en levande varelse med träns, bett i munnen, piska, sporrar osv och att man har rätt att få den gå som man vill osv är faktiskt våld.
Hur många som rider har aldrig använt sitt ridspö? ”Det är bara en förlängd arm” säger dem då. Jaså, så ni har aldrig ”daskat till” hästen med det som bestraffning? Tror jag inte på då det är SÅ otroligt vanligt, ja du ser det överallt.
Sedan den här mer extrema misshandeln som står i Aftonbladet, nej det gör inte precis alla som rider men ja det är mycket vanligt på elitnivå tvärtom vad de säger utåt.
Precis.
ALLA vet att hästtränare tänder på småtjejer
Är det olagligt eller,?
Nej.
Man kan bli sårad och arg men...
Nej.
Hänga ut en man som inte gjort något.
Är inte okej.
Stackars gubbe.
O stackars småtjejerna som trott att han lämnar sin fru för att vara med dem.
Så jävla synd om dem är det inte liksom
Är du funktionsnedsatt?
Eller varför är du så innerligt arg över en kuk som bara vill ha lite skrutt??
Citera
2024-03-12, 12:15
Medlem
Boilotta kvasisporter som hästhoppning och golf.
De är liksom den engelska rävjakten en kvarleva från den dekadenta adeln och överklassen.
Bort med skiten!
Citera
2024-03-12, 12:17
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
Jag kan med säkerhet säga att det stämmer. Har du sett Douglas lägga ut något på sociala medier som du inte gillar?
Åter igen, rejält med skitsnack och fabriceringar från din sida. Vad har du sett C göra som skulle vara ens i närheten av upprörande?

Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
Om man går in på DLs insta och tittar på vilka som likar senaste inlägget som las upp alldeles nyss blir mann mörkrädd. Profs som stöttar en hästmisshandlare. Stäng av de alla
Hahaha, stänga av alla? För vad då?
Citera
2024-03-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Det är mycket vanligare än vad man låtsas som. Det här sker på mer eller mindre alla ”kända” (och inte kända för den delen) ridhus.

Varje gång det läcker ut något sånt här säger man att ”Oj, jag hade ingen aning, men det här är ett undantag”. Nope. Det är snarare regeln.

Skojar ni?
Aldrig hört om liknande misshandel på hästar eller sett någonsin.
Enda jag varit med om är att man behandlade hästarna som sin bebis.

Däremot fanns en del hästar som var kända för att ha lätt att sparka och bits.
Då kan man misstänka att de varit utsatta för sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in