2024-03-12, 11:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Jag brukar hålla med dig men dessa containers på bifogad länk, (google street view Sankt Petersburg) menar du att dessa skiljer sig från "våra".

Finland har förövrigt samma spårvidd som Ryssland. Skiljer 4mm.
Du har rätt, lustigt nog trodde jag det var densamma i Ryssland som i Finland.
Var tydligen Sovjet som bytte från 1524 till 1520.
Mellan Sverige och Finland skiljer det 89 mm.
Citat:

Lägger till en container tagen i Magadan så långt öst man kan komma i Ryssland, samma standard container där som här....

Citera
2024-03-12, 11:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Problemet är väl att det är just nåt sånt här som kan få Ryssland att svara med kärnvapen mot Ukraina.

I övrigt är jag all for att Ryssland får uppleva strider även på hemmaplan.
Nja. Det är ju ingen fullskalig invasion, då Ryssland kan svara med kärnvapen för att freda sig.
Citera
2024-03-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Detta är ju den givna utgångspunkten som de flesta borde omfatta, men av någon anledning så har denna krigshets som vi har omkring oss tillåtits att skena. Dessutom blåser våra politiker till strid, samtidigt som de verkar ha dålig koll på i vilket skick produktionsapparaten är för vapentillverkning är i västvärlden. Man verkar helt enkelt utgå från att "vi är bäst", liknande en hejarklack till ett gärdsgårdslag som spelar mot ett lag från högsta serien, utan en tanke på att detta krig har faktiska konsekvenser som påverkar oss alla och för lång tid.

Jag ser mina förvillade medmänniskor med nya ögon och det är ingen trevlig syn.

Är det krigshets att vilja försvara sig?
Citera
2024-03-12, 11:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Ja men nu är rysk militär ljusår efter allt annat.... Men denna ser ju ut som EU standard.....https://thumbs.dreamstime.com/z/3m-54-klub-20196753.jpg?ct=jpeg

Containrar är ju en världsstandard inom handel så de finns ju överallt. Det är väl snarare så att Ryssland tvingas använda dem. Men vi talar om NATO-logistik. NATO skulle inte tillåta att om de skickar ammunition på pallar i en container så har inte ens ryska militären truckar utan börjar lasta ut alla granater en och en och slänger med dem så grejer med västerländsk precision blir skadat. Spelar mindre roll med sovjetiska marginaler i tillverkningen men med en excalliburgranat krävs mer.
Jag har sett Ukraina göra det också med väst-granater. De har ju ärvt samma system, eller avsaknad av system.
Citera
2024-03-12, 11:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Oprovocerad fullskalig invasion heter det.
Du får läsa på om den historien men Väst Sahara är till största delen helt kontrollerad och befäst med trupper från Marocko. OT
Japp, 80% är ockuperad då enligt bemärkelsen. Verkar som FN också inte helt och hållet är på det torra om vilka som har rätt till området.

Men jag ser inte att det pågår förföljelser och någon etnisk rensning från någon sida alls i dagsläget.

Tänk att det går att vara sams ändå...
Citera
2024-03-12, 11:39
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Containrar är ju en världsstandard inom handel så de finns ju överallt. Det är väl snarare så att Ryssland tvingas använda dem. Men vi talar om NATO-logistik. NATO skulle inte tillåta att om de skickar ammunition på pallar i en container så har inte ens ryska militären truckar utan börjar lasta ut alla granater en och en och slänger med dem så grejer med västerländsk precision blir skadat. Spelar mindre roll med sovjetiska marginaler i tillverkningen men med en excalliburgranat krävs mer.
Jag har sett Ukraina göra det också med väst-granater. De har ju ärvt samma system, eller avsaknad av system.

Hur ska du ha det?? Du har nu gått från att Ryssland INTE har containrar till att de "tvingas" ha containrar!!

Du strider på rätt sida samma som mig. Men du måste förstå att allt kan gogglas fram. Trovärdighet vet du.

Nato Logistik = Standard containers. JA. Enkelt att lösa om nu Ryska militären ens var seriöst intresserade en gång i tiden. Vilket jag tvivlar på.
Citera
2024-03-12, 11:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryska frihetslegionen har ett videomeddelande till ryssarna. De tar del i valet säger de; genom att invadera Ryssland.
https://twitter.com/igorsushko/status/1767459871916728732
Citera
2024-03-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ryska Röda korset medverkar regelbundet i militärpatriotiska träningsläger för barn och ungdomar, kan Expressen avslöja i ett stort internationellt samarbete.

Barn i lågstadieåldern i uniform får militär träning i vapen och närstrid och sedan utbildning i första hjälpen och sjukvård från Röda korsets personal.

Ryska Röda korset har dessutom skrivit ett samarbetsavtal med barnläger på Krim som används för rysk ”patriotisk” omskolning av bortförda ukrainska barn.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/roda-korset-del-i-rysk-militartraning-for-barn/
Fy faan säger jag bara! Många år sen jag kom på att Röda Korset bara är bluff och båg, stackars stackars barn!
Citera
2024-03-12, 11:41
Medlem
Jack.Elams avatar
IL 76 tappar en jetmotor, fattar eld och kraschar.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1767499224084570410
Citat:
1. Russian Il-76 caught fire in the air in the Ivanovo, Russia. The aircraft crashed as a result. 700km to the Ukraine borders

Twittertråd, inlägg #6 har en video där jetmotorn lossnar. Det går bra nu för Ryssarna.
Citera
2024-03-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har Ukraina förklarat krig mot Ryssland?

Ryssland har iom sin invasion mycket tydligt förklarat krig.
Citera
2024-03-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/NOELreports/status/1767458595371675944

Ser ut som att det är ett destillationstorn som brinner? Vad kan man tänka sig det är för tid för att få ordning på det, 6 månader, ett år?

Mycket fokus på ryssarnas oljeproduktion den senaste tiden från Ukrainska drönarattacker. Vilket ju är helt rätt.
Får dom brist på drivmedel eller svårigheter att få fram drivmedel till sina militärfordon så blir den genast lite svårare att bedriva något anfallskrig. Dom har ju till exempel redan stoppat exporten.
Citera
2024-03-12, 11:43
Medlem
goseigens avatar
20 dagar i Mariupol; filmen på twitter.

https://twitter.com/russki845/status/1767074432198054322?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1767074432198054322%7Ctwgr% 5Eb060169cab00855b3f0068bc34fce6d2b8ad284b%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.quora.com%2F

Riktiga svin finns det i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in