2024-03-12, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
så rörig tråd!

Men jag fattar det dom att offret är den man som kidnappades i Kalmar?

Blir inte mindre rörigt av att du drar in Kalmar.

Själv lägger jag Karlstad-spåret åt sidan och redovisar här mina 5 cent:

- Offer och gm har lokal förankring
- Offer och gm finns inom missbrukarkretsar (tänk styckmordet i Högdalen). Om offret kom från en miljö med många välfungerande sociala kontakter hade vi redan haft ett namn på den döde.
- Koppling till boende för missbrukare i området?
Citera
2024-03-12, 08:20
Medlem
muddyfunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo men det finns flera misstänkta i det här fallet. Jag kan inte direkt påminna mig om ett enda fall med flera svenska gubbar som har styckat en person.

Mordet på Kicken i Bollnäs begicks ju definitivt av flera svenska gubbar. Just saying.

https://www.flashback.org/t1295896

Expressen
Citera
2024-03-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muddyfunter
Mordet på Kicken i Bollnäs begicks ju definitivt av flera svenska gubbar. Just saying.

https://www.flashback.org/t1295896

Expressen

Det var inte gubbar utan grabbar.
Citera
2024-03-12, 08:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag lever också i den tron att det går i den riktningen. Det talas om misstänkta och inte misstänkt.
Polisen har dessutom uteslutit gängkriminalitet etc.

Vad återstår då för motiv?

För mig finns nästan bara hedersmord kvar. En släkt, många misstänkta, som ser till att släktens heder återupprättas. Det räcker inte med ett simpelt mord utan det ska styckas också så att det verkligen visas utåt att det markeras ordentligt. I det fallet med hedersmord har de misstänkta inget emot att BO snabbt blir identifierad så att alla vet att så här går det om ni ger er på vår klan. Signalen till andra klaner är tydlig.

Polisen verkar veta vilka som är misstänkta men jag tror att klanen har förberett det hela så att de misstänkta troligen redan har hunnit lämna landet.

Jag trodde först att det hela hade med urspårat knarkparty eller en alkoholfest att göra men tror mindre nu på det när jag läser att det finns flera inblandade. Psykstyckning där flera personer är inblandade finns väl inte ens på kartan? Skulle vara drogade satanister i så fall men nej.

Det kan nog finnas fler skäl än hedersmord för att flera gm ska vara delaktiga, men visst är hedersmord ett tänkbart alternativ.

Ett kriminellt liv behöver inte betyda gängkriminalitet. Det kan vara droger inblandat, skulder till fel personer, att man agerat på något sätt mot någon som skapat konflikter i en kriminell värld, pengar...
finns ju flera kända sådana fall...

Ett fall av hedersmord som tidigare har nämts i tråden är detta fall:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/darfor-kidnappades-och-mordades-ramin-sherzaj.b149d109-2e8a-4e38-9f46-349a00386140
Senast redigerad av notknapparen 2024-03-12 kl. 08:47.
Citera
2024-03-12, 08:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
så rörig tråd!

Men jag fattar det dom att offret är den man som kidnappades i Kalmar?

Det var en arm som hittades i väskan enligt vittnen?

Då undrar jag var det var för elektroniska spår som ledde till offret, mobil uppkopplad till mast?

Offret var alltså INTE anmäld försvunnen på MP, Fikk utan endast internt hos polisen? inga utomstående/allmänheten kunde läsa om försvinnandet? varför isåfall?

varför åka så långt och just till Värmdö för att stycka och dumpa en kropp?

Fåe känsla av hedersrelaterat eller att offret är oskyldigt/inte kriminell men kanske är någon som ska vittna eller släkt med någon kriminell.

Det är Karlstad-Värmdö som jag inte får ihop riktigt 🤔 och varför försvinnandet/kidnappningen inte utlystes för allmänheten ?!
Om det fetade stämmer så kan det ju inte vara Karlstad i så fall.

Karlstad fanns med på polisens news och var det enda försvunnen/kidnappad som fanns med i närtid, därav jag tror att det är samma.

Tyckte mig läsa i nån artikel att han var anmäld försvunnen/kidnappad av polis och i så fall kan det bara vara Karlstad.
Citera
2024-03-12, 09:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
De kan ju ha rört ihop det, om det nu inte står ens längre.

Visst, det är inte omöjligt. Men det känns ändå ologiskt. Vi får avvakta och se.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är två olika fall. Glöm tomtarna.

Det är två olika fall.

Polisen skulle helt klart kunnat koppla ihop dessa, då man ju har sagt att man kunnat följa den mördade 35- åringen elektroniskt till Värmdö.

Efterlysningen på fallet i Karlstad står ju kvar på polisens hemsida, ej borttagen eller uppdaterad:

https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/?lpfm.loc=Karlstad
Citera
2024-03-12, 09:06
Medlem
PKSubbans avatar
Ja jag tror att en del har lite att träna på läsförståelse… det läses in saker som inte alls någon har uttalat sig om och dras paralleller långt bortom rimligheten.

Jag tror som jag tidigare påpekat varesig att det har med något sedan tidigare känt fall eller den eventuella kidnappningen i k-d . Det är för långsökt att åka 30+ mil och dumpa en kropp i mer tätbefolkat område än de flesta av de mil man redan passerar. Kolla kartan, från Karlstad till Örebro är det nästan bara skog… så varför?

Nej jag tror att personen skulle kunna vara i annan ”utsatt miljö” tex tillhöra en släckt ziggar, HA, eller dylikt utan att själv ha ett långt CV hos polisen. Eller missbrukarkretsar… om jag får sätta en slant går det åt detta håll!
Citera
2024-03-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Om det fetade stämmer så kan det ju inte vara Karlstad i så fall.

Karlstad fanns med på polisens news och var det enda försvunnen/kidnappad som fanns med i närtid, därav jag tror att det är samma.

Tyckte mig läsa i nån artikel att han var anmäld försvunnen/kidnappad av polis och i så fall kan det bara vara Karlstad.
Kidnappad av polis?

Ingen är anmäld försvunnen efter händelsen i Karlstad, sa presstalespersonen senast igår.

Den som mördats var anmäld försvunnen.

Dessutom, i Karlstad inleddes en utredning kring misstänkt människorov, utan att veta om någon faktiskt är försvunnen.

I fallet med den mördade mannen inleddes en utredning kring människorov efter han hade anmälts försvunnen.

Ändå envisas folk med att det hör ihop.
Citera
2024-03-12, 09:17
Medlem
"Personen som hittade väskan berättar att han och en kompis körde cross i området när de såg en svart väska vid en vattensamling." Då kan man konstatera vart väskan hittades, vattensamlingen är i en sänka nedanför där civilbilarna står, där det är en björkdunge, det är vatten på båda sidor viltstängslet, men om mc-åkarna försökte fiska upp väskan så låg den förmodligen innanför stängslet vilket gör det hela än mer creepy.
Citera
2024-03-12, 09:42
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben
"Personen som hittade väskan berättar att han och en kompis körde cross i området när de såg en svart väska vid en vattensamling." Då kan man konstatera vart väskan hittades, vattensamlingen är i en sänka nedanför där civilbilarna står, där det är en björkdunge, det är vatten på båda sidor viltstängslet, men om mc-åkarna försökte fiska upp väskan så låg den förmodligen innanför stängslet vilket gör det hela än mer creepy.

Du menar väl utanför stängslet? Insidan är vid motorvägen.

OT: Spännande spår att polisen kidnappat honom, inte konstigt att de identifierade honom så snabbt.
Citera
2024-03-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det går (enl min kartapp) en stig i terrängen som kommer närmast v. 222 ungefär där. ~ 600 m från brofästet. Det kan i alla händelser vara skälet varför bilarna stod just där.
Ja, det var sannolikt lättast att parkera

Sen är det då kanske ändå inte från Sjörundan som väskan dumpats (det blir långt), utan från 222 trots allt.
Högst troligast.
Eller via den stigen. Som möjligen är samma som crossåkarna använt (eller anslutit m h a).
De åker jämte i ett nedspårat spår av hjul

Stigen slingrar sig genom hela området där o sammanbinder Sjörundan med Hålluddsvägen vid nästa avfart.

Så förslagsvis är fyndplatsen intill denna stig men en bit in (100 m?) från v. 222 vid den punkt där stigen går närmast vägen…
Exakt.

Edit; för att förtydliga: polisbilarna stod där det var närmast o lättast att ta sig till stigen ifråga. Förslagsvis.
Exakt!

Jag åkte dit igår och din redogörelse backar jag till 99.9% den är helt korrekt. Finns båtvägen också men många svamp, orienterare, cross, fågelskådare där
Citera
2024-03-12, 09:54
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganLooben

Cross åker man i området innanför stängslet, så därifrån syntes väskan vid en vattensamling.
Syntes inte från vägen och låg i vattnet inne i björkdungen vilket troddes vara ganska väl dolt.
Är ju en bra dumpningsplats, andra sidan högt viltstängsel från motorväg, vatten & björkskog.
Inte visste MGM att crossåkare, orienterare & hundägare finns på andra sidan viltstängslet.
Den/de som lämnat väskan var inte medvetna om att det åktes cross i dumpningsområdet.
Så MGM kan inte vara bekanta med just den platsen och då inte från Värmdö området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in