2024-03-11, 21:27
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Vad tror du det är för typer som sitter och knappar bakom tangentborden på våra polishus egentligen? Det är inga stjärnor direkt kan jag lova dig!

Angående felaktiga diarienummer kan jag tänka mig att polisen inte orkar eller anser det värt att registrera alla nya ärenden då det verkar vara en jäkla massa beslag just nu och det finns nog bara resurser för att följa upp en en hundradel.

Ni som fått brev från polisen borde också komma ihåg att det är bra. Då är risken för husis NOLL. Fick själv denna självklarhet påpekat till mig när jag nojjade som värst.

Vadå, varför skulle det vara bra att få ett sånt brev? Hur tänkte du nu? Och hur vet du att risken för husis är noll? Bara för att du inte fick det betyder det knappast att andra inte kan få det.

Pundarlogik...
Citera
2024-03-11, 21:44
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Vadå, varför skulle det vara bra att få ett sånt brev? Hur tänkte du nu? Och hur vet du att risken för husis är noll? Bara för att du inte fick det betyder det knappast att andra inte kan få det.

Pundarlogik...

Risken för husis om man fått brev hem är nog inte noll, men tror som användaren du citerade att det kanske inte är så genomtänkt från polisens sida att förvarna med ett brev om beslag nån vecka eller två innan man slår till med en husrannsakan. Då hinner man ju nyktra till och städa rent hus eller lägenheten innan menar jag. Tror de nöjer sig med att skrämma de flesta med dessa brev. Men vem vet, de kanske spelar 4D chess och har överlistat oss alla.
Citera
2024-03-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
Risken för husis om man fått brev hem är nog inte noll, men tror som användaren du citerade att det kanske inte är så genomtänkt från polisens sida att förvarna med ett brev om beslag nån vecka eller två innan man slår till med en husrannsakan. Då hinner man ju nyktra till och städa rent hus eller lägenheten innan menar jag. Tror de nöjer sig med att skrämma de flesta med dessa brev. Men vem vet, de kanske spelar 4D chess och har överlistat oss alla.

Man kan få besök av polisen långt efter beslag dessutom. Fick själv erfara detta, ingen husis men dom kom in och pratade och tog med mig på provtagning långt efter beslaget och utredningen som lades ner.
Senast redigerad av bongx 2024-03-11 kl. 22:17.
Citera
2024-03-11, 22:51
Medlem
Blev av med ett paket i Juli tror jag, förhör förra veckan, det där tenderar att ta ett tag.
Citera
2024-03-12, 00:38
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskdumrik
En beslagtagen försändelse med narkotika, samt kanske ett utdrag från din bank som visar på överföringar till en krypto-exchange, skulle inte förvåna mig om det räckte som bevis för den numer olagliga handlingen "försök till narkotikabrott".

Lägg där till eventuella bevis för att du laddat ned Tor, eller surfat genom Tor. De kanske rentav kommer hem till dig, och rannsakar ditt hem eller kroppskemi. Du kanske har någon tidigare narkotikarelaterad dom, eller kanske har sökt hjälp för missbruksproblematik. Allt sådant är försvårande i ett narkotikabrottsmål.

Det är inte särskilt höga krav för att man ska bli dömd för narkotikabrott. Frågan är snarare om resurserna finns till.

Det är sant! Hembesök och utredning är fullt möjligt, om polisen har för mycket tid att döda.
Jag bor i en storstad där polisen har viktigare grejer för sig, så det har aldrig hänt mig i alla fall.
De är jävligt duktiga på att låsa in langare dock, speciellt det senaste två åren. Har 5 polare som sitter just nu, alla omhändertagna förra året.
Citera
2024-03-12, 00:47
Medlem
Citat:
Låter som något en vendor som försöker scamma kunder med fake:ade beslagsnotiser skulle säga.

Nu stämde ju ärende numret som han uppgav när han ringde med deras system.... Visst bo under en sten om det känns bättre.
Citera
2024-03-12, 00:49
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
En beslagtagen försändelse med narkotika, samt kanske ett utdrag från din bank som visar på överföringar till en krypto-exchange, skulle inte förvåna mig om det räckte som bevis för den numer olagliga handlingen "försök till narkotikabrott".

Lägg där till eventuella bevis för att du laddat ned Tor, eller surfat genom Tor. De kanske rentav kommer hem till dig, och rannsakar ditt hem eller kroppskemi. Du kanske har någon tidigare narkotikarelaterad dom, eller kanske har sökt hjälp för missbruksproblematik. Allt sådant är försvårande i ett narkotikabrottsmål.

Det är inte särskilt höga krav för att man ska bli dömd för narkotikabrott. Frågan är snarare om resurserna finns till.

Eller liksom - "det är lika bra att erkänna, annars tar vi dina datorer, din telefon (all elektronik) i beslag och du vet... sådant kan ju dra rejält ut på tiden...".

Fråga mig inte hur jag vet...

Tog hellre ett ringa än att bli av med jobbet (behövde datorn).
Citera
2024-03-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Det är sant! Hembesök och utredning är fullt möjligt, om polisen har för mycket tid att döda.
Jag bor i en storstad där polisen har viktigare grejer för sig, så det har aldrig hänt mig i alla fall.
De är jävligt duktiga på att låsa in langare dock, speciellt det senaste två åren. Har 5 polare som sitter just nu, alla omhändertagna förra året.

Funderar genuint på att ta mitt pick och pack och bosätta mig i Stockholm eller Göteborg av denna anledning samt möjligheten för deaddrops. Har inte mycket utom jobbet här och då drogerna är en så stor del av mitt liv känns det värt på något sätt istället för att jaga skeva kranar hela tiden eller nojja att polisen ska storma för ett par gram pulver. Låter nog ganska tragiskt men hade nog en flytt i bakhuvudet ändå.
Citera
2024-03-12, 00:55
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Man kan få besök av polisen långt efter beslag dessutom. Fick själv erfara detta, ingen husis men dom kom in och pratade och tog med mig på provtagning långt efter beslaget och utredningen som lades ner.

Mig kom dom och hälsade på två år efteråt en gång.

En annan gång ringde dom mig och jag kunde neka bara utan att det blev nåt mer.

En tredje gång hade jag köpt spice från en sida som sålde nån laglig fentanylanalog (fentanyl/rc-bröderna, ni som minns). Polisen hade hälsat på hos dom och åkte tydligen hem till ALLA som handlat av dom (oavsett vad). Första dom säger när jag öppnar dörren är "jaha, så du har köpt fentanyl...". Nej...
Då tog dom mitt lagliga spice. Men valde att blunda för mina två cannabisplantor jag hade i ett tält (????).

En fjärde gång var dom bara lite smått misstänksamma mot ett paket jag hämtat ut, blev kallad på förhör. Sa att det var nåt lagligt. Case closed.

Kan gå till hur som helst alltså.
Citera
2024-03-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Mig kom dom och hälsade på två år efteråt en gång.

En annan gång ringde dom mig och jag kunde neka bara utan att det blev nåt mer.

En tredje gång hade jag köpt spice från en sida som sålde nån laglig fentanylanalog (fentanyl/rc-bröderna, ni som minns). Polisen hade hälsat på hos dom och åkte tydligen hem till ALLA som handlat av dom (oavsett vad). Första dom säger när jag öppnar dörren är "jaha, så du har köpt fentanyl...". Nej...
Då tog dom mitt lagliga spice. Men valde att blunda för mina två cannabisplantor jag hade i ett tält (????).

En fjärde gång var dom bara lite smått misstänksamma mot ett paket jag hämtat ut, blev kallad på förhör. Sa att det var nåt lagligt. Case closed.

Kan gå till hur som helst alltså.

Jo och ändå hävdar folk att dom inte har resurser att följa upp något och att de har specifika tillvägagångssätt när de delger och skickar annan info. Någon här på Flashback blev kallad på förhör där dom försökte lura honom att visa hur man gör en beställning på DNM... vissa poliser tror man har fått brickan i flingpaketet.

Man vet aldrig när nästa beslag blir och man kan inte heller veta vad följderna blir. Ännu mindre när vi har en ny och så viktig lag
Senast redigerad av bongx 2024-03-12 kl. 01:05.
Citera
2024-03-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Blev av med ett paket i Juli tror jag, förhör förra veckan, det där tenderar att ta ett tag.

Fick du brev från polisen gällande beslaget först?
Citera
2024-03-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babbisbabbelina
Vad är en ”in times vendor ”

Jag menade ”inrikes” autocorrect
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto