• 9
  • 10
2024-03-10, 15:10
Medlem
Lassekkongos avatar
hur har du tänkt längre fram? ska du verkligen betala allt för din fru tills du går i pension? bättre att din fru sätter sig i en egen lägenhet och får hjälp av soc, då får hon åtminstonde egna pengar, ingen jätterolig situation, men att betala allt för en vuxen person är big no no, du kommer krascha efter några år.
Citera
2024-03-10, 15:49
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Om din fru inte bidrar med några pengar har hon absolut noll att säga till om och får inte ens bli arg över en sådan situation. Inte svårare än så
Han är man och har kanske stolthet/självkänsla kopplat till att kunna försörja sin familj. Alla är inte soyboys som trivs med att låta en kvinna försörja en. Kvinnor föder barn och är oersättliga ifråga om vissa saker. Att då tvinga dem att dessutom försörja är väldigt omoget och egoistiskt av en man. Visst, alla får hjälpas åt i nödlägen, men TS ekonomi verkar ju vara lite i obalans överlag. Det är sannolukt inte endast fråga om en enstaka månad. Jag har full förståelse om han inte vill oroa sin kvinna i onödan. (Jag antar att vi diskuterar ett "normalfall" dvs att kvinnan inte sitter på x miljoner på banken.)

Råd till TS:
Försök byta jobb (till ett med högre lön)
Avsluta onödiga abbonnemang
Sluta helt att köpa alkohol, godis, snabbmat etc.
Lägg upp en budget som ger lute överskott FÖRST och ta SEDAN ett SMS-lån för att klara innevarande månad (dvs du har en 100% säker plan för att betala av hela SMS-lånet inom typ 6 månader).

Det är tuffa tider. Om man har svårt att öka sina inkomster så måste man minska utgifterna. I värsta fall så kan man alltid se sig om efter ett annat land, där det är möjligt att leva på en lön.
Citera
2024-03-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Behöver int eenns iptv, det kostar pengar, det finns hur må gq gratis streamingsiter med allla betalasidors utbud.

Det är sjukt ändå, farsan kunder för 45 år sen ganska tajt men ändå försörja en fru och 2 små barn plus nybyggd villa med 15% ränta i södra Sverige. Han jobbade som kemist på ett företag. Idag är det bara att glömma.

Om du ser till att leva enligt 1979 års levnadsstandard, kan du göra samma sak.
Citera
2024-03-10, 16:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om du ser till att leva enligt 1979 års levnadsstandard, kan du göra samma sak.

Förutom boendet. Tror farsan betalade 750.000 1980,enligt inflationsuträknaren blir det ca 3.3 mille idag. Det skulle nog vara väldigt svårt att få lånelöfte på en månadslön. Tror han tjänade 25.000 efter skatt, i runda slängar. Kanse 27? Det skulle motsvara ca 120.000 kr i månaden nu, och det skulle han aldrig fått så mycket betalt för samma jobb idag. Max hälften.
Senast redigerad av carminaburana 2024-03-10 kl. 16:34.
Citera
2024-03-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Var öppen mot varandra! Ni är två vuxna personer (ja, en är sjuklig och vuxen).
Ni ska vara varandras stöd. Delad börda blir lättare! Viktigt att du inte står ensam i detta! Jobba tillsammans!

Överklaga försäkringskassans beslut! Gör ett nytt försök med sjukskrivning, sjukersättning eller annat. Någon inkomst måste hon få! Be om personligt ombud eller boendestöd för din fru.

Googla efter fonder och stipendier att söka.
Finns fb-grupper som delar ut mat på vissa orter.

En del frivilligorganisationer kan ge tillfällig hjälp, som exv matkasse.

Se över abonnemang om det finns billigare alternativ.

Har ni barn borde ni kunna få bostadsbidrag.
Finns det extra kostnader pga fruns sjukdom finns det kanske någon ersättning för detta hos fk?
Om din fru är mycket dålig och är beroende av din hjälp, finns det ngn slags ersättning för dig, som anhörig, från fk. Tror jag. Kan ha ändrats. Fråga en kurator om det.

Kontakta kommunen för hjälp.

Aldrig, aldrig sms-lån eller blanco-lån!!

Inget fel med mindre sms-lån eller blanco-lån om man vet att man kan betala tillbaka strax.

Blanco-lån är ju mycket bättre. Då räntan är helt ok.

Sedan har ju de flesta kreditkort som säkerhet. Kan man kontrollera det så är kreditkort ett tips. Ansök nu så har du det om ett par dagar.
Citera
2024-03-10, 19:13
Medlem
Citat:
Förutom boendet. Tror farsan betalade 750.000 1980,enligt inflationsuträknaren blir det ca 3.3 mille idag. Det skulle nog vara väldigt svårt att få lånelöfte på en månadslön. Tror han tjänade 25.000 efter skatt, i runda slängar. Kanse 27? Det skulle motsvara ca 120.000 kr i månaden nu, och det skulle han aldrig fått så mycket betalt för samma jobb idag. Max hälften.

Man skulle kunna tro det.

Men ett hus 1979 var mycket sämre byggt än ett hus 2024. Dels är byggkraven högre, dels är material och annat dyrare. Badrum är dyrt. I ett hus från 1979 kanske man hade ett enda badrum och därutöver en toalett. Hus från 1979 hade kanske den hysteriska kassa ventilationslösningen "självdrag". Idag har man ett FTX-system för åtskilliga hundra tusen kronor.

Inte ens marken är jämförbar. De flesta stora städer har vuxit så mycket att man numera bor "statsnära" där man förr bodde "på landet", med allt vad det innebar i form av bussar, butiker och så vidare.
Citera
2024-03-10, 20:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Man skulle kunna tro det.

Men ett hus 1979 var mycket sämre byggt än ett hus 2024. Dels är byggkraven högre, dels är material och annat dyrare. Badrum är dyrt. I ett hus från 1979 kanske man hade ett enda badrum och därutöver en toalett. Hus från 1979 hade kanske den hysteriska kassa ventilationslösningen "självdrag". Idag har man ett FTX-system för åtskilliga hundra tusen kronor.

Inte ens marken är jämförbar. De flesta stora städer har vuxit så mycket att man numera bor "statsnära" där man förr bodde "på landet", med allt vad det innebar i form av bussar, butiker och så vidare.

Ja det må vara, men jag skrev inget om det. Jag pratar om lånelöftet
Citera
2024-03-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddekippie
Döm mig inte, men jag jobbar heltid är ensam inkomsttagare i familjen. Februari var värsta månaden i mitt liv rent ekonomiskt, när jag betalat allt och köppt mat för ca 2 veckor hade jag 288 kr kvar, jag har inte vågat berätta för min fru att pengarna är slut. Jag har ingen att låna av, hur gör ni andra? Jag mår skit och kan inte tänka på annat... hur ska vi klara oss och vad kan jag göra ? Paniken är att jag mår så dåligt att jag vill inte leva mer...
Har du gjort en budget? Om nej, gör det imorgon.
Vilka är dina tre största utgiftsposter per månad?
Citera
2024-03-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Har själv haft en jobbig ekonomisk svacka sedan min yngsta dotter föddes utomlands i juni 2023. Jag var tvungen att ta obetald semester för att närvara under hennes födsel samt att mycket pengar har gått åt till att registrera henne under hösten 2023. Förutom detta har mobiltelefon, dator och dammsugare gått sönder under tiden. Har inte haft råd att köpa ny dammsugare än. Jag jobbar ca 80% och försörjer två kvinnor och två barn på min lön.

Det är bara att säga som det är. Viktigt att ni samarbetar och inte slösar pengar i detta läge. Försök att äta mat som är näringsrik och billig, t.ex. havregrynsgröt. Gå och hämta matsvinn eller börja med dumpster diving om möjligheterna finns. Se till att utnyttja friskvårdsbidraget för eventuell träning om du inte redan gör det.
Varför försörjer du två kvinnor och två barn? Och dina barn föds utomlands?
Backstory please!!
Citera
2024-03-10, 21:55
Medlem
Köp en stor 10kg säck med ris och ett par liter torkade bönor som du kan koka, det borde du kunna få loss för 288 kr.
Det borde räcka som mat i ca 2 veckor.
Citera
2024-03-10, 22:44
Medlem
Citat:

Räknade lite på det förra veckan också o jämförde med min far o 80 talet.
Nybyggd villa ca 1.4-1.5 miljon i dagens penningvärde men det kostar kanske 3 miljoner idag.
Ok räntan var högre men det var enklare o skaffa hus
Citera
2024-03-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Köp en stor 10kg säck med ris och ett par liter torkade bönor som du kan koka, det borde du kunna få loss för 288 kr.
Det borde räcka som mat i ca 2 veckor.

+1
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här