Resultat: Hängde ni på låset att deklarera eller väntar vi in till det sista?
Hängde på låset
66,67%
316 röster
Väntar in till det sista
27,64%
131 röster
Deklarerar inte alls
5,70%
27 röster
2024-03-10, 20:01
Medlem
Vad kollar SKV extra i år?
2024-03-10, 22:10
Medlem
fonders avatar
Jag vill minnas att man fick deklarationspapper även om man inte hade jobbat något alls? Jag gick på socialbidrag 2023 och har fortfarande inte fått något deklarationspapper trots att man ska ha fått det senast idag enligt deras hemsida? Får jag inga deklarationspapper bara för att man inte jobbat?
2024-03-10, 22:17
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Fick restskatt för första gången på jag vet inte när!

Har inte sålt något för större belopp än fonder på mitt ISK-konto på Avanza men där ska väl schablonskatten ta hand om vinstskatten?

Och schablonskatten är mångdubblad (3,62%, mot 1,25 innan) iom högre statslåneränta.

Gör man inga aktiva affärer och hr lång spar horisont ska man nog se över sitt vala av sparform.
Senast redigerad av rolemodel 2024-03-10 kl. 22:19.
2024-03-10, 22:27
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Jag vill minnas att man fick deklarationspapper även om man inte hade jobbat något alls? Jag gick på socialbidrag 2023 och har fortfarande inte fått något deklarationspapper trots att man ska ha fått det senast idag enligt deras hemsida? Får jag inga deklarationspapper bara för att man inte jobbat?

Så här säger Skatteverket:

Citat:
Så vet du om du behöver deklarera 2024

Du som har fått en inkomstdeklaration ska deklarera. Har du inte fått någon deklaration ska du ändå deklarera om du kan svara ja på något av följande:

Du var bosatt i Sverige under hela 2023 och hade inkomst av tjänst, till exempel lön, pension eller inkomst av aktiv näringsverksamhet på sammanlagt 22 208 kronor eller mer.
Du var bosatt i Sverige en del av året och hade en skatte- eller avgiftspliktig inkomst på 100 kronor eller mer.
Du hade kapitalinkomster på 200 kronor eller mer under 2023. Kapitalinkomster kan till exempel vara när du har sålt fonder, aktier, kryptovaluta, sålt eller hyrt ut en bostad eller fått utdelning eller ränteinkomster. Observera att du inte behöver lämna Inkomstdeklaration 1 om du endast haft kapitalinkomster (till exempel ränta, utdelning, eller schablonintäkt) som Skatteverket har fått kontrolluppgift om.
Du fick under 2023 något av följande från ett fåmansföretag:
utdelning på aktier, eller vinst vid försäljning av aktier, som ska tas upp som inkomst av tjänst
andra ersättningar eller förmåner som ska tas upp som inkomst av tjänst.
Du hade under 2023 inkomst av passiv näringsverksamhet på sammanlagt 100 kronor eller mer.
Du ägde fastighet (till exempel villa, fritidsfastighet eller tomt) eller del av en fastighet 1 januari 2023.
Du har fått ett föreläggande om att lämna inkomstdeklaration. Ett föreläggande kommer med posten eller till din digitala brevlåda och skickas till den som ska deklarera men som inte gjort det.
Inkomster från utlandet
Svarar du nej på allt behöver du inte deklarera och kommer inte få någon blankett.
2024-03-10, 22:30
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Så här säger Skatteverket:

Svarar du nej på allt behöver du inte deklarera och kommer inte få någon blankett.

Men jag har varit arbetslös en gång tidigare och har ändå alltid fått deklarera. Kan dessa punkter vara nya regler som gäller?
2024-03-11, 03:06
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Men jag har varit arbetslös en gång tidigare och har ändå alltid fått deklarera. Kan dessa punkter vara nya regler som gäller?

Den gången kanske du hade akassa? Antar att du inte hade något sådant förra året?

Socialbidrag är skattefritt och deklareras inte
2024-03-11, 03:09
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteflykt
Om det står att deklarationen ska vara tillgänglig senast 8 mars så är det exakt det som gäller.

Eller hur?

Fast då har myndigheten brustit i sin uppgift, inte någon person som begått tjänstefel…

Och har du inte fått någon så ska du väl inte deklarera helt enkelt, du har väl varit för effektiv i din skatteflykt
2024-03-11, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och schablonskatten är mångdubblad (3,62%, mot 1,25 innan) iom högre statslåneränta.

Gör man inga aktiva affärer och hr lång spar horisont ska man nog se över sitt vala av sparform.
Skatten för 2023 är 30% av 2,94%, det är ju den som deklareras nu.

Skatten 2024 är 30% av 3,62%.
2024-03-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ja dra av grundscablonen på 5 350. Kommer bli bra

Vad är det för någon grundschablom?
2024-03-11, 11:58
Medlem
Hur gör ni med småräntor som inte redovisats av den ni fått räntan av till SKV? Typ en femtiolapp där, en tia där...

För visst ska jag ta med dessa även om den jag fått räntan från inte redovisat, eller?
2024-03-11, 12:15
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hur gör ni med småräntor som inte redovisats av den ni fått räntan av till SKV? Typ en femtiolapp där, en tia där...

För visst ska jag ta med dessa även om den jag fått räntan från inte redovisat, eller?

Ja den ska tas med, men om det är så små belopp hade jag skitit i det.
2024-03-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ja den ska tas med, men om det är så små belopp hade jag skitit i det.
Det känns som om de inte bryr sig eftersom det inte behöver deklareras av de som betalar ut räntan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in