2024-03-11, 07:54
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Finns ju alternativ. Cuba Cola är ett. På Lidl har de ett annat, billigt men rätt bra och billigare märke (minns inte just nu vad märket heter, men många gillar deras Cola å deras läskedrycker.)

Jag researchade cuba cola och de verkar ha anknytningar till Israel och judar. Sökandet fortsätter efter Palestina cola. Alternativt någon som vill starta ett PRO palestinskt cola?
Citera
2024-03-11, 07:59
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det enklaste torde vara att inte dricka läsk överhuvudtaget. Jag har aldrig förstått mig på vuxna som dricker sån skit. Sockersött blask utan någon som helst karaktär.

Jag dricker sällan men jag växte upp väldigt strikt utan läsk eller godis och annat oc som vuxen är det psykiskt helande att kunna själv välja ibland. Köper oftast Loka med smaksättning.
Citera
2024-03-11, 10:09
Avslutad
Donerar han något till Palestina (mer än typ 0.5%) eller är det här bara en marketing ploy?
Citera
2024-03-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timmy
....

Sen tycker jag det ser mysko ut på AllaBolag också;
https://www.allabolag.se/5593437741/safad-food-ab

De pytsar in så mycket som fem miljoner i bolaget 2022, och sen händer inte mycket. Det kan vara jag som har lite dålig koll, men har inte sett mycket sånt förutom i rena holdingbolag? Kollar man på företagskategorin är ju den med lite intressant, för där är det kategoriserat som handel med bildelar i stället för livsmedel.

De bytte namn och inriktning på bolaget för några månader sen. Förut var det bildelar, nu är det livsmedel.
Citera
2024-03-11, 17:33
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Drivs av biträdande rektorn på Rönnenskolan i Malmö + hans bror.

Det räckte med en googling för att se att den skolan inte har någon biträdande rektor som är man.
Citera
2024-03-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag researchade cuba cola och de verkar ha anknytningar till Israel och judar.

Hur så? det är ett ursvenskt märke.
Möjligen om dess nuvarande producent Spendrups har ägare med judiskt påbrå - därom vet jag ingenting om. Men att ha judiskt påbrå är ju ingen synd. Synd vore däremot möjligen ett aktivt stöttande av Israel å dess politik mot palestinierna.
Detta GÅR att diskutera, men jag förstår att man har invändningar. Det är ju ock många svenska judar och faktiskt - israeliska judar - som har synpunkter om Israels politik gentemot palestinier.
Citera
2024-03-11, 23:49
Medlem
förresten, den alternativa colan som går att hitta bla på Lidl heter Freeway...
Citera
2024-03-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz
Det räckte med en googling för att se att den skolan inte har någon biträdande rektor som är man.

https://www.linkedin.com/in/mohamed-hassoun-240021153/?originalSubdomain=se
Citera
2024-03-12, 10:47
Medlem
Farbaute666s avatar
Dryckerna ska tillverkas i "Europa". Säger inte så mycket, var brukar läsk tillverkas i normalfallet?

Ganska fula burkar faktiskt, men "Palestina" står i alla fall klart och tydligt.
Citera
2024-03-12, 12:13
Moderator
Falukropps avatar
Då det finns inneboende kontrovers med stor skitstormspotential i ämnet tar jag tillfället i akt att varna innan det hunnit balla ur fullständigt.

Diskutera gärna ämnet på ett civiliserat vis. Personangrepp och OT sköter ni med fördel i PM. Gör inte ännu en gödselbrunn av den här tråden.

En mindre mängd OT raderat.

//mod
Citera
2024-03-12, 12:22
Medlem
Stilen påminner om vissa energidrycker. Palestina Cola är ju verkligen inriktad på just deras konflikt där dom ha dragit på sig offerkoftan efter själv ha startat kriget och hyllat massmorden och våldtäkterna.

Kul och testa nytt men denna kommer jag inte testa av flera anledningar och framförallt anledningen ovan. Sen är det frågan är om dom kommer sko sig på konflikten som många tycker om att göra för att göra vinster på andras olycka, dom nämner inget att vinstpengarna kommer gå till Palestinska folket.
Citera
2024-03-12, 13:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Dryckerna ska tillverkas i "Europa". Säger inte så mycket, var brukar läsk tillverkas i normalfallet?

Ganska fula burkar faktiskt, men "Palestina" står i alla fall klart och tydligt.

Förmodligen i Nederländerna via något bolag som arbetar inom EMD, finns många drycker som produceras där. Power King bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in