2023-11-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
De gillar inte svenska pengar om det är de du tänkt ta med dig.
Tog med mig euro, men billigt var det inte, kronan måste vara jävligt låg. Spännande att se om kärran bak på bussen står kvar imorgon eller om innehållet finns kvar.
Citera
2023-11-14, 08:14
Medlem
Lala.s avatar
Jag förstår inte hur mycket man får köpa på en polenkryssning och hur mycket av det som är skattefritt?
Ni som köpt alkohol på polenkryssning kan ni snälla ge exempel på vad vin och sprit kostade och vad det var för sorter?
Tack!!! 🙏
Citera
2023-11-15, 05:49
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Jag förstår inte hur mycket man får köpa på en polenkryssning och hur mycket av det som är skattefritt?
Ni som köpt alkohol på polenkryssning kan ni snälla ge exempel på vad vin och sprit kostade och vad det var för sorter?
Tack!!! 🙏

Unity Line: https://www.unityline.se/__data/assets/pdf_file/0024/17394/UL_Q4_23.pdf
Stena Line: https://www.mypaper.se/html5/customer/91/13937/?page=46

Gissningsvis har du inte bilen med ombord så de är nog inga risker med att du handlar för mycket.
Citera
2023-11-21, 22:36
Medlem
Citat:
Tack!!! 🙏

Det finns inget på båten som är skattefritt på en polenkryssning (de skattar i polen) om du inte hittar ngn kryss som går via Åland. Då blir allt du köper på båten skattefritt.
Citera
2023-11-22, 06:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Tog med mig euro, men billigt var det inte, kronan måste vara jävligt låg. Spännande att se om kärran bak på bussen står kvar imorgon eller om innehållet finns kvar.
Hur gick det, fick du med allt 'vuxengodis' hem?
Citera
2023-11-22, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hur gick det, fick du med allt 'vuxengodis' hem?
Ja, det blev 13 liter sprit/rom/tequila/whiskey i alkoholdrycker och 2 lådor med öl.
Hade ett rent helvete med att få hem allt (3km gångväg) då resväskan inte pallad vikten och hjulet gick sönder så jag fick dra väskfan.

Men baren är nu uppfylld iallafall och man har redan börjat att kalasa på det.
https://www.bildtagg.se/bild/0965yiokmm2cwt0ehmqavji
Citera
2024-03-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan

Kronan är riktigt bajs sen 2 år tillbaka.....
Citera
2024-03-11, 01:02
Medlem
Citat:
Tack!!! 🙏

Vad menar du med att "köpa på en Polen kryssning" åker du buss står det ju när du bokar resan vad du får lasta med dig hem i kilo.
Ex ett flak 24x33cl öl = 8,8 kilo.... En liter sprit ca 1 kilo....
Menar du däremot laglig mängd i liter så är det per person över 20 år fyllda följande
110 liter öl/cider
90 liter vin
10 liter sprit alltså vodka, whiskey, etc....
Citera
2024-03-11, 01:06
Medlem
[quote=MickelMan|85753844]Hur är priserna på alkohol i Burg? Tänkte dra iväg på en bussresa för att fylla baren här hemma, bussresan kostar 2000kr med hotell & middag vilket är ett bra pris. Men hur är priserna på alkoholen och hur mycket alkohol får man köpa?

Har hört att det är max 10 liter sprit vilket inte är mycket, andra säger att man får köpa så mycket man vill bara man kan bevisa att det är för egen/familjens konsumtion.[/QUOTE

Köpa så mycket man vill, ja om du ska ha en tillställning ex bröllop men fastnar du i tullen, ha med vigselbevis, inbjudningslista för gäster, uppvisa hyresavtal med lokal, präst mm ju mer du kan styrka att du ska gifta dig ju snabbare kommer du ifrån tullen
Citera
2024-03-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Inte tänkt på de från nu men kan stämma att personer utan "skandinaviskt" medborgarskap får problem om de ska köpa öl på ställen där man slipper betala pant. Tittar man på exportdeklarationen så ska man intyga att man är t.ex. från Sverige. Sen vet jag inte riktigt hur utländska lastbilschaufförer fixar det.

http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-bordershop.pdf
http://media.bilsemester.net/pdf/exportdeklaration-rewe.pdf

E väl bara be första bästa svensk på parkeringen i burg lite snällt om att fixa export deklarationen.... Se ut som man har sällskap ☺️☺️ så är det löst för den bulgariska medborgaren
Citera
2024-03-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Var Tyskland igår. Kort sammanfattning dyrt dyrt och åter dyrt, läs bränsle båtbiljetter och dyrt på alla ställen i Burgh euron är dyr och danska kronan är dyr.
De som åker för att sälja kommer att bli grymt besvikna de som vill fylla barskåpet och åker med ett kompigäng...kanske???
Jag åkte med vänner och ägnade dagen till att handla,koppla av och äta gott på en uteservering i den mysiga stadskärnan i pittoreska Burgh.

Resan hem gick bra med trevliga danska tullare som utförde ett korrekt tullarbete genom kontroll där de tittade in i bilen samt ställde frågor.
Tullen i Helsingborg gick bra, kanske för att vi var så många i bilen.

Kommer jag att åka igen? Svårt att svara på då priserna är så höga dessutom tillåts inte svenska kontanter längre (så nu kan tullen banken via "kundkännedom" tipsa myndigheterna/polisen att du gör regelbundna alkoholköp i mängd om du reser regelbundet "1984 is here for real) bl a beroende för lagen om pengatvätt konstigt att danska kronor och euro tillåts...

Kort efter att du har betalt kommer ett sms att banken lägger på 1.5 % på ditt köp i (känn dig blåst avgift) på färjebiljetter utomlands och på köp i Tyskland. Så igår tjänade banken 200 kronor på mig bara för att jag handlade för mina pengar!

Grännshandeln med alkohol är enligt mig död, eller att bli som den var tänkt...

Man använder väl kontanter? Och växlar innan man åker utomlands.... Varför dra kortet svenska staten ska väl inte se om jag köper en liter mjölk på Ica... Där sparade du 200 i avgift
Kronan kommer jämna ut sig mot euron med
Citera
2024-03-11, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Liten fundering jag hade till er som har lite mer koll:

Jag och en polare har tänkt att bila ner till Tyskland och bunkra upp med lite brännvin inom några månader, men...vi sitter uppe i Umeå nämligen...så nu kommer vi till "problemet"

* Bila direkt ner till Tyskland?
* Bila ner till Sthlm och färja?
* Bila ner till Gbg och färja?
* Ska vi/bör vi ta med oss....släp?

Ur en logistisk synvinkel...och kanske "den trevligare/roligare" synvinkeln då...vilket alternativ är bäst/trevligare känner ni?

Blir dyr sprit, är väl ca 150 mil resa ner enkel väg....men det e klart "lånat bränsle i tanken" så kan det löna sig att köra i tre dagar... Om inget annat ta semester i Tyskland och få en upplevelse samtidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in