2021-10-11, 01:37
Medlem
buggenbus avatar
Någon som varit ner nyligen och vilka krav gällde apropå covid? Munskydd och vaccinationsbevis- och annars som vanligt?
Citera
2021-10-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Någon som varit ner nyligen och vilka krav gällde apropå covid? Munskydd och vaccinationsbevis- och annars som vanligt?

Munskydd är ett krav i alla butiker. Sen om du ska äta på en restaurang så behövs ett negativt covid test intyg. Jag tog ett anti gen test 2 timmar innan resan det gäller i 48 timmar och ett pcr test gäller i 72 timmar.

Ska du resa till Tyskland så är det / eller var det ett krav att kunna uppvisa ett negativt Corona test.
Citera
2021-10-25, 16:32
Medlem
desammlass avatar
Har en fråga till er som verkar va insatt i detta ska åka till tyskland om cirka 2 veckor blir calles och bordershoper och min fråga vad är bäst att betala med euro eller med mastercard
Citera
2021-10-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Har en fråga till er som verkar va insatt i detta ska åka till tyskland om cirka 2 veckor blir calles och bordershoper och min fråga vad är bäst att betala med euro eller med mastercard
Det beror på vilken kurs din bank har. Uttag i utlandet innebär nästan alltid en uttagsavgift på minst 35kr.
Citera
2021-10-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griiigo
Munskydd är ett krav i alla butiker. Sen om du ska äta på en restaurang så behövs ett negativt covid test intyg. Jag tog ett anti gen test 2 timmar innan resan det gäller i 48 timmar och ett pcr test gäller i 72 timmar.

Ska du resa till Tyskland så är det / eller var det ett krav att kunna uppvisa ett negativt Corona test.
Varje delstat har egna regler. Rostock ligger i Mecklenburg-Vorpommern och Burg (Fehmarn), Flensburg, Kiel mfl i Schlesvig-Holstein.
Citera
2021-10-25, 18:38
Medlem
desammlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Det beror på vilken kurs din bank har. Uttag i utlandet innebär nästan alltid en uttagsavgift på minst 35kr.

Har Swedbank så då är det bättre med euro om jag fattat de rätt
Citera
2021-10-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Har Swedbank så då är det bättre med euro om jag fattat de rätt
Swedbank Mastercard:
Kontantuttag i Sverige och utomlands: 3 % av uttaget belopp, lägst 45 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta: 1,65 %.

Finns kort som inte tar valutaväxlingspåslag.
Citera
2021-10-25, 19:23
Medlem
desammlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Swedbank Mastercard:
Kontantuttag i Sverige och utomlands: 3 % av uttaget belopp, lägst 45 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta: 1,65 %.

Finns kort som inte tar valutaväxlingspåslag.

Vilka kort är det som inte gör det
Citera
2021-10-27, 10:26
Medlem
Dr_Dollars avatar
Liten fundering jag hade till er som har lite mer koll:

Jag och en polare har tänkt att bila ner till Tyskland och bunkra upp med lite brännvin inom några månader, men...vi sitter uppe i Umeå nämligen...så nu kommer vi till "problemet"

* Bila direkt ner till Tyskland?
* Bila ner till Sthlm och färja?
* Bila ner till Gbg och färja?
* Ska vi/bör vi ta med oss....släp?

Ur en logistisk synvinkel...och kanske "den trevligare/roligare" synvinkeln då...vilket alternativ är bäst/trevligare känner ni?
Citera
2021-10-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Liten fundering jag hade till er som har lite mer koll:

Jag och en polare har tänkt att bila ner till Tyskland och bunkra upp med lite brännvin inom några månader, men...vi sitter uppe i Umeå nämligen...så nu kommer vi till "problemet"

* Bila direkt ner till Tyskland?
* Bila ner till Gbg och färja?
* Ska vi/bör vi ta med oss....släp?

Ur en logistisk synvinkel...och kanske "den trevligare/roligare" synvinkeln då...vilket alternativ är bäst/trevligare känner ni?
Har ni funderat var ni vill handla? Göteborg-Kiel är ju en trevlig väg men förutom Cittimarkt är det inte så mkt gränshandel i Kiel.
Citera
2021-10-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det finns väl ingen färja Sthlm - Tyskland längre?

I övrigt kan färja vara både ett rätt trevligt avbrott i bilåkandet och ordentlig sovpaus.
Släp beror ju på vad ni har för bil / släpkärra och körkort att tillgå och hur mycket ni tänkt ta med. Släpkärra kostar extra på både Öresundsbron och färjor. Träligt att ligga i 80 hela vägen också...
Citera
2021-10-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det finns väl ingen färja Sthlm - Tyskland längre?

I övrigt kan färja vara både ett rätt trevligt avbrott i bilåkandet och ordentlig sovpaus.
Släp beror ju på vad ni har för bil / släpkärra och körkort att tillgå och hur mycket ni tänkt ta med. Släpkärra kostar extra på både Öresundsbron och färjor. Träligt att ligga i 80 hela vägen också...
Finns en ny linje Nynäshamn- Rostock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in