2024-03-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Detta är en inrikes och utrikes poltisk fråga. Får ursäkta admin om det hamnar i fel kategori.

Jag fick en tankeställare idag.
Låt oss anta att Nato bombat sönder Ryssland och vunnit. Vilka fördelar hade det gett Sverige, USA och Eu?
Vad gör man med Ryssland efteråt?
Vad tror ni?

Jag tror på.
1. Förstärkta demokratiska värderingar.
2. Mindre proxykrig från Ryssland och deras allierade.
3. Mer resurser till oss.
4. Förstärkt valuta.
Bygger ditt scenario på premissen att Ryssland inte lyckas få iväg några kärnvapen i retur mot väst? Det är ju onekligen en avgörande faktor i sammanhanget men ponera att Ryssland faller sönder utan att västvärldens storstäder läggs i ruiner så skulle det ge en stor och viktig fördel i att vi slipper lägga en massa tid och kraft på att hålla igång ett invasionsförsvar gentemot vår efterblivna och kroniskt destabiliserande granne. Vad vi gör med Ryssland beror ju på nationens skick: är Ryssland komplett värnlöst så kanske Finland återtar Karelen och något ljushuvud kanske bollar för att Kaliningrad ska bli självständigt och upptaget i den europeiska gemenskapen. Jag tror annars att Europa främst kommer vara upptaget med att hålla tillbaka vågor av ryska flyktingar som vill in i väst. USAs främsta fördel blir att man kan sluta lägga en massa resurser på Europa och istället fokusera på Kina.
Citera
2024-03-11, 09:06
Medlem
Citat:
Detta är en inrikes och utrikes poltisk fråga. Får ursäkta admin om det hamnar i fel kategori.

Låt oss anta att Nato bombat sönder Ryssland och vunnit. Vilka fördelar hade det gett Sverige, USA och Eu?
Vad tror ni?

Jag tror på.
4. Förstärkt valuta.

är det inte risk att det blir lågkonjunktur inom vapenindustrin om inte hotet från ryssland finns kvar?

"Europeisk vapenimport har nästan fördubblats"

Importen väntas, enligt Pieter Wezeman senior forskare på Sipri, att fortsätta öka då de europeiska länderna beställt ännu mer vapen."

https://sverigesradio.se/artikel/sa-mycket-har-den-europeiska-vapenimporten-okat

iofs finns väl kina kvar, men det ligger långt från europa
möjligen om vi kan motivera att kina är intresserade av high north?

https://www.act.nato.int/article/evolving-dynamics-high-north/
Citera
2024-03-11, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Bygger ditt scenario på premissen att Ryssland inte lyckas få iväg några kärnvapen i retur mot väst? Det är ju onekligen en avgörande faktor i sammanhanget men ponera att Ryssland faller sönder utan att västvärldens storstäder läggs i ruiner så skulle det ge en stor och viktig fördel i att vi slipper lägga en massa tid och kraft på att hålla igång ett invasionsförsvar gentemot vår efterblivna och kroniskt destabiliserande granne. Vad vi gör med Ryssland beror ju på nationens skick: är Ryssland komplett värnlöst så kanske Finland återtar Karelen och något ljushuvud kanske bollar för att Kaliningrad ska bli självständigt och upptaget i den europeiska gemenskapen. Jag tror annars att Europa främst kommer vara upptaget med att hålla tillbaka vågor av ryska flyktingar som vill in i väst. USAs främsta fördel blir att man kan sluta lägga en massa resurser på Europa och istället fokusera på Kina.

Inga kärnvapen såklart. Med kärnvapen ändras ju hela frågan. Om det blir ett otroligt kärnvapenkrig då hade jag istället ställt frågan. Vilka överlevnadsinstinktet behöver vi för att bygga upp ett bondesamhälle.
Citera
2024-03-11, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
är det inte risk att det blir lågkonjunktur inom vapenindustrin om inte hotet från ryssland finns kvar?

"Europeisk vapenimport har nästan fördubblats"

Importen väntas, enligt Pieter Wezeman senior forskare på Sipri, att fortsätta öka då de europeiska länderna beställt ännu mer vapen."

https://sverigesradio.se/artikel/sa-mycket-har-den-europeiska-vapenimporten-okat

iofs finns väl kina kvar, men det ligger långt från europa
möjligen om vi kan motivera att kina är intresserade av high north?

https://www.act.nato.int/article/evolving-dynamics-high-north/

Dem riskerna finns såklart. Men efter Ryssland hittar man nya hot.
Citera
2024-03-11, 14:55
Medlem
bernad_laws avatar
Politik: utrikes --> Rysslands invasion av Ukraina 2022
/Moderator
Citera
2024-03-11, 16:19
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Jag tror på.
4. Förstärkt valuta.

Intressant fråga. Den bästa lösningen för Svensk del är nog att säkra landområdena kring karelen alternativt att låta finnland införliva karelen i ett storfinnland. Därefter får väll baltländerna samt Polen och Ukraina ta sina delar. Den ryska befolkningen klarar inte av självständighet. Det måste vara bevisat nu.
Citera
2024-03-11, 16:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Intressant fråga. Den bästa lösningen för Svensk del är nog att säkra landområdena kring karelen alternativt att låta finnland införliva karelen i ett storfinnland. Därefter får väll baltländerna samt Polen och Ukraina ta sina delar. Den ryska befolkningen klarar inte av självständighet. Det måste vara bevisat nu.
Bäst skulle vara att sparka bort Ryssland från Östersjön helt och hållet. Dom kan hålla sig i inlandet.
Citera
2024-03-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Bäst skulle vara att sparka bort Ryssland från Östersjön helt och hållet. Dom kan hålla sig i inlandet.

En annan sak som vore kanon är om Sverige kan tillskansa som områden med gas eller oljefyndigheter. Carl Bilt kan få i uppdrag att säkra de ryska provinserna precis som han gjorde för 20 år sedan. Förhoppningen är väll att det ska bli mer gynnsamt för Svensk del denna gången.
Citera
2024-03-11, 16:51
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
Fler slavar åt globohomoimperiet är väl nog anledning för korrupta (se alla) makthavare att vilja fälla Ryssland? Vi (folken) vinner absolut ingenting på kalaset utan snarare förlorar avsevärt på att mer av världen förbögas

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ahaa, så ryssen är alltså i Ukraina för att 'avböga' landet?

Citat:
Oerhört skrattretande att du ska ha samma rösträtt som oss andra när du har en sådan oförmåga att förstå en enkel post

Men HybridOlof, det är en relevant fråga!

Du nämner tidigare i tråden att världen "förbögas", och Noobermench konstaterar då att enligt DIG så är rysslands krig i Ukraina ett folkmord på "bögar".
Tycker du det är en legitim anledning att kriga för???

Eller är det så enkelt att du, HybridOlof egentligen är så in i helvete rädd för bögar, och du är så rädd för din egen sexualitet att du tar åt dig av "bögeriet" i tex social media, filmer och tv.

I all välmening flytta till Nord Korea så slipper du "bögeriet" och globaliseringen som du är så rädd för.

Rysslands krig är enbart en galen diktators fantasier och mark som inte är dennes...
Citera
2024-03-11, 18:19
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
vad i helskotta är det med postare i den här tråden och den totala oförmågan att läsa och förstå andras poster?

Tala klarspråk då, vad vill du förmedla??
Citera
2024-03-11, 19:27
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
I första hand exakt det som jag skrev, och varken mer eller mindre än det:

"Fler slavar åt globohomoimperiet är väl nog anledning för korrupta (se alla) makthavare att vilja fälla Ryssland? Vi (folken) vinner absolut ingenting på kalaset utan snarare förlorar avsevärt på att mer av världen förbögas"

Vad skulle vi vinna på att alliera oss med Ryssland? Ingenting, ge upp frihet och yttrandefrihet för att någon är rädd för "globalister"??

Alltså man undrar vad det är som skrämmer er med ert "globohomoimperiet", det påverkar inte mitt liv för fem jävla sekunder?!?

Kan du ge exempel på vad som "förbögas"??

Påverkar det dig? Isåfall varför påverkas du?

Citat:
Att ni tar dessa två enkla meningar och spinner det till att min poäng skulle vara eller att jag ens påstår att Ryssland för krig för att "'avböga' [Ukraina]" eller att kriget utgör "ett folkmord på 'bögar'" är helt makalöst och tyder på ett rejält resonemangshandikapp hos er båda.

Min senare poäng i tråden ("Oerhört skrattretande att du ska ha samma rösträtt som oss andra när du har en sådan oförmåga att förstå en enkel post") var att uppenbara midwits som ni inte ska få ha någon som helst makt i ett framtida fungerande samhälle.

Vi spinner vidare för att det du säger har NOLL med Ukraina kriget att göra.

Ryssland själva var på god väg att bli grovt globaliserade med alla internationella företag som etablerade sig i Ryssland och skapade arbete till miljoner av människor.

Vem slängde bort det den 22 februari 2022?? Ja inte fan var det väst!

Korruption ska vi nog inte snacka om, Ryssland uppfann korruptionen LOL.

Nästa replik: HybridOlof.
Citera
2024-03-11, 20:23
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Vad skulle vi vinna på att alliera oss med Ryssland?

Återigen så är du fullständigt dum i huvudet och kan inte förstå innebörden av folks poster. Jag har inte sagt något om att alliera oss med Ryssland.

Citat:
Alltså man undrar vad det är som skrämmer er med ert "globohomoimperiet", det påverkar inte mitt liv för fem jävla sekunder?!?

Jag får känslan av att du i din extrema naivitet genuint inte har något emot konceptet att inte äga någonting själv, att allt är prenumerationer, endast "ditt" om du för evigt följer absurda villkor eller betald på lån, att internationella storföretag har fritt fram att utnyttja massan, att minsta lilla fis dokumenteras i databaser för att beräkna ditt värde och finslipa dina brister i systemets ögon, att dela hus med negrer, muslim, bögar, transor, pedofiler, och så vidare. Men det är inget som en dygdig man skriver upp sig på.

Citat:
Vi spinner vidare för att det du säger har NOLL med Ukraina kriget att göra.

Kan erkänna att jag skäms över att underhålla din idioti så här länge och trots detta fortsätter jag...

Du fortsätter att fumla. Detta är från originalposten: "Låt oss anta att Nato bombat sönder Ryssland och vunnit. Vilka fördelar hade det gett Sverige, USA och Eu? Vad gör man med Ryssland efteråt?"

Jag svarar: "Vi (folken) vinner absolut ingenting på kalaset utan snarare förlorar avsevärt på att mer av världen förbögas." Det var ett specifikt svar på frågan. Du ser inte detta själv?

Den andra delen av min post: "Fler slavar åt globohomoimperiet är väl nog anledning för korrupta (se alla) makthavare att vilja fälla Ryssland?" Vilket var högst relevant till kriget i Ukraina eftersom, likt vad TS antyder och själva syftet med tråden, kriget i Ukraina är ursäkten som kommer användas för invasionen av Ryssland, och tills dess "donationen" av en hisklig mängd materiell till Ukrainarna som används för att döda ryssar.

Det är ju ändå positivt att du erkänner att ni aktivt förvränger mina ord. Dock spinner ni dessa enbart för att ni är efterblivna, försök inte påstå något annat.

Citat:
Ryssland själva var på god väg att bli grovt globaliserade med alla internationella företag som etablerade sig i Ryssland och skapade arbete till miljoner av människor. [...]

Okej fortsätt flytta målposten... Din är en motbjudande självcentrerad personlighet som ack är för vanlig just nu (och varför allt går åt helvete). Bravo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in