En snabb googling visar träffar med folk som stött på liknande problem.
I en tråd hos HP så tycker dom att man ska byta Bios och till och med byta Bios-chipet (dvs lödda bort det gamla och löda på ett nytt) vilket verkar klart jobbigt.
Har personligen bara haft denna typ av problem på en gammal Clevo-dator som dock var lätt att meka med. 5 identiska skruvar får att få bort baksidan/skalet och så hade men efter det direkt tillgång till HDD/SSD, ram, CPU och mxm GPU. I mitt fall så var det återkommande fel på min GPU som jag ett par gånger om året då fick plocka ur, baka i ugnen och sedan skruva in igen och sätta på ny kylpasta så funkade det i 6-10 månader tills det var dags igen. Det höll i kanske 4-5 år innan det la av helt och jag kasserade datorn (lösa mxm-GPU:er kostade då typ lika mycket som att köpa helt ny dator).
Tillbaka till ditt problem..... Testa att skruva upp eländet och gör rent samt byt kylpasta på både CPU och GPU. Finns guider på nätet både som bilder och videos hur då går tillväga.
Gör rent med isopropanol eller i värsta fall om du inte får tag i det på ett rimligt sätt kemiskt ren bensin. Undvik att använda aceton eller nagelborttagningsmedel då dessa förvisso funkar bra på metall men kan orsaka skador på plastdelar/moderkort m.m. om du råkar spilla eller kladda omkring för mycket.
OBS! Se till att du har ny kylpasta hemma innan du sätter igång....