2024-03-10, 14:16
Medlem
jonatan36s avatar
Mod får gärna flytta på tråden om den är felplacerad.

Jag har problem med min laptop HP 840 G4.

Igår kväll fungerade den som vanligt och när jag gick och lade mig så fällde jag bara ned locket istället för att stänga av den (jag hade en massa fönster uppe som jag arbetade med).

I morse när jag skulle sätta på den verkade batteriet vara slut, men när jag laddar den så så sätts inte skärmen på. Fläkten kör som en flygplansmotor men alla indikationslampor lyser som vanligt utan några signaler, förutom den för hårddisken som är helt släckt.

Jag har prövat att låta batteriet ta slut helt och sedan hålla inne strömknappen för att se till att inga transistorer håller spänningar. Jag har även gjort samma sak med batteriet uttaget. Detta löste dock inte problemet.

Har någon några förslag på vad jag kan pröva härnäst?

Tillägg: Det verkar inte vara ram-minnet det är fel på. Prövade att plocka ur det och sedan starta och då tjöt det om datorn (som det ska).
Senast redigerad av jonatan36 2024-03-10 kl. 14:47.
Citera
2024-03-10, 14:50
Medlem
TinFoilHats avatar
En snabb googling visar träffar med folk som stött på liknande problem.

I en tråd hos HP så tycker dom att man ska byta Bios och till och med byta Bios-chipet (dvs lödda bort det gamla och löda på ett nytt) vilket verkar klart jobbigt.

Har personligen bara haft denna typ av problem på en gammal Clevo-dator som dock var lätt att meka med. 5 identiska skruvar får att få bort baksidan/skalet och så hade men efter det direkt tillgång till HDD/SSD, ram, CPU och mxm GPU. I mitt fall så var det återkommande fel på min GPU som jag ett par gånger om året då fick plocka ur, baka i ugnen och sedan skruva in igen och sätta på ny kylpasta så funkade det i 6-10 månader tills det var dags igen. Det höll i kanske 4-5 år innan det la av helt och jag kasserade datorn (lösa mxm-GPU:er kostade då typ lika mycket som att köpa helt ny dator).

Tillbaka till ditt problem..... Testa att skruva upp eländet och gör rent samt byt kylpasta på både CPU och GPU. Finns guider på nätet både som bilder och videos hur då går tillväga.

Gör rent med isopropanol eller i värsta fall om du inte får tag i det på ett rimligt sätt kemiskt ren bensin. Undvik att använda aceton eller nagelborttagningsmedel då dessa förvisso funkar bra på metall men kan orsaka skador på plastdelar/moderkort m.m. om du råkar spilla eller kladda omkring för mycket.

OBS! Se till att du har ny kylpasta hemma innan du sätter igång....
Citera
2024-03-10, 15:05
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Har någon några förslag på vad jag kan pröva härnäst?
Har du någon kylplatta med fläkt som kan hjälpta till eftersom datorns egna inte verkar räcka till t.ex https://www.amazon.se/Ewent-EW1250-b%C3%A4rbara-kabelf%C3%B6rvaring-USB-port/dp/B095KR4LWY/ref=sr_1_244?dib=eyJ2IjoiMSJ9.wmGK2uzIq6VNmIIxbqaP GnrG_krXoq0RsOAN6w1SVHTQ9Vcg_g-MaWiMueADM70OMnWvlg qTV0N3mILU2tNugFhHSC8l4fNZVs21KBLL09hth9NM4THHCbCZ B6hUhfv_eXx6bY_hg7t8P_mWqRug9w.8CAZq6uE3IrZU8C_dik eds0WOPBaav8678fB1Ko5mTE&dib_tag=se&qid=1710079102 &refinements=p_36%3A20708388031&rnid=20708387031&s =computers&sr=1-244
Kanske kan funka att tillfälligt att ställa datorn på frysklampar med något emellan så som plastpåse eller handduk.
Om skärmen är sönder så kan det funka att koppla in till TV eller annan skärm ...Har en gammal laptop som bara funkar att koppla med kabel via VGA.

Får du igång så se till att du har senaste BIOS https://support.hp.com/se-sv/drivers/swdetails/hp-elitebook-840-g4-notebook-pc/11122291/swItemId/ob-321772-1
Senast redigerad av frank_pe 2024-03-10 kl. 15:15.
Citera
2024-03-10, 15:23
Medlem
eldrattans avatar
Är det propellerdrivet eller kör du med jet?

Hur som helst, har ett par elitebooks jag med. Detta inträffar några gånger per år. Det är bara starta om med powerknappen och fälla upp och ner med locket tills det fungerar. Kan ta några seriösa försök innan det blir bra. Sedan brukar den fungera som vanligt något halvår.

Du ska inte försöka ge dig på att byta bioschippet. Då är det lättare att köpa en ny dator isf.
Citera
2024-03-10, 15:38
Medlem
jonatan36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Är det propellerdrivet eller kör du med jet?

Hur som helst, har ett par elitebooks jag med. Detta inträffar några gånger per år. Det är bara starta om med powerknappen och fälla upp och ner med locket tills det fungerar. Kan ta några seriösa försök innan det blir bra. Sedan brukar den fungera som vanligt något halvår.

Du ska inte försöka ge dig på att byta bioschippet. Då är det lättare att köpa en ny dator isf.

Det är propeller drivet. Så du menar att medan fläkten/datorn går så ska jag bara fälla upp och ned locket? Inget annat?

Jag kan tillägga att datorn inte sätts i viloläge eller liknande när jag fäller ned det. Den verkar inte bry sig.

Nej, att byta bioship låter lite för avancerat för mig :/
Citera
2024-03-10, 16:00
Medlem
jonatan36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du någon kylplatta med fläkt som kan hjälpta till eftersom datorns egna inte verkar räcka till t.ex https://www.amazon.se/Ewent-EW1250-b%C3%A4rbara-kabelf%C3%B6rvaring-USB-port/dp/B095KR4LWY/ref=sr_1_244?dib=eyJ2IjoiMSJ9.wmGK2uzIq6VNmIIxbqaP GnrG_krXoq0RsOAN6w1SVHTQ9Vcg_g-MaWiMueADM70OMnWvlg qTV0N3mILU2tNugFhHSC8l4fNZVs21KBLL09hth9NM4THHCbCZ B6hUhfv_eXx6bY_hg7t8P_mWqRug9w.8CAZq6uE3IrZU8C_dik eds0WOPBaav8678fB1Ko5mTE&dib_tag=se&qid=1710079102 &refinements=p_36%3A20708388031&rnid=20708387031&s =computers&sr=1-244
Kanske kan funka att tillfälligt att ställa datorn på frysklampar med något emellan så som plastpåse eller handduk.
Om skärmen är sönder så kan det funka att koppla in till TV eller annan skärm ...Har en gammal laptop som bara funkar att koppla med kabel via VGA.

Får du igång så se till att du har senaste BIOS https://support.hp.com/se-sv/drivers/swdetails/hp-elitebook-840-g4-notebook-pc/11122291/swItemId/ob-321772-1

Eftersom datorn är helt kall så jar jag svårt att tror att kylplatta skulle göra någon skillnad. Allt kan ju dock vara värt ett försök.

Om det däremot är skärmen som är problemet så skulle väl laptopen starta upp som vanligt utan att fläkten går för fullt?
Citera
2024-03-10, 16:03
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Det är propeller drivet. Så du menar att medan fläkten/datorn går så ska jag bara fälla upp och ned locket? Inget annat?

Jag kan tillägga att datorn inte sätts i viloläge eller liknande när jag fäller ned det. Den verkar inte bry sig.

Nej, att byta bioship låter lite för avancerat för mig :/

Du ska hålla nere powerknappen ett tag också. Läs på hp's sida hur man gör en mega reboot. Håll nere powerknappen 15sek eller något sådant är det. Trixa lite med den så kommer den hoppa igång när du minst anar det igen. Sedan brukar den gå som en klocka igen.
Citera
2024-03-10, 16:48
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Eftersom datorn är helt kall så jar jag svårt att tror att kylplatta skulle göra någon skillnad. Allt kan ju dock vara värt ett försök.

Om det däremot är skärmen som är problemet så skulle väl laptopen starta upp som vanligt utan att fläkten går för fullt?
Tja att datorns fläkt jobbar för fullt tyder väl ändå på att det behöver kylas ner.

Det ena utesluter inte det andra men kan hända att du får bild om det bara är tillfälligt.
Citera
2024-03-10, 20:15
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Tja att datorns fläkt jobbar för fullt tyder väl ändå på att det behöver kylas ner.

Det ena utesluter inte det andra men kan hända att du får bild om det bara är tillfälligt.

Nej. Det är en funktion dom brukar ha vid boot och vid tex uppdatering av bios. Så går kylfläkten 100% hela tiden.
Citera
2024-03-10, 21:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej. Det är en funktion dom brukar ha vid boot och vid tex uppdatering av bios. Så går kylfläkten 100% hela tiden.
Visst men det borde inte fortsätta så som det gör för TS.
Citera
2024-03-10, 22:10
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Visst men det borde inte fortsätta så som det gör för TS.

Ne helt riktigt. Det ska vara en synlig bild på bildskärmen. Korrekt uppfattat!
Citera
2024-03-11, 08:51
Medlem
Jag har en HP Zbook G3 med exakt samma problem. det är inte KYLNINGEN som är fel. så börja inte öppna upp och byta kylpasta osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in