Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Dumpen är öppen med motiv och det var till exempel bra att Sara redovisade hur man hade tänkt i lärarfallet och tog den diskussionen. Så jag respekterar också det - öppenhet är ju a och o för att en saklig debatt ska kunna föras.
För rätt beslut eller ej som du är inne på, är just en sådan diskussion. Publicistik och publicistiskt ansvar, frågor om hur saker och ting publiceras och publicistiska val, överväganden och avvägningar m.m. är ett ständigt pågående samtal i mediedebatten och på landets redaktioner, Dumpen icke undantagen.
För övrigt menar jag att man kan hålla en nyanserat kritisk linje mot Dumpen - som helhet eller i enskilda fall - och ändå tycka att sexualbrott mot barn är vedervärdiga fenomen (vilken vettig människa tycker inte det?). Det är liksom inte det ena eller det andra, åtminstone inte för mig: Frågan om Dumpens publicistiska ansvar bör inte förväxlas med frågan om ansvar för sexualbrott.
Definitivt så. Jag tycker inte allt Dumpen gjort är kosher, men kallas ändå dumpling och blablabla av de här som också hänger på Parafila störningar-forat. De vars enda mål med sin närvaro i tråden tycks vara dem mest onyanserad av allas ironiskt nog. Enbart den enfaldigheten, oftast i par med felaktiga påståenden och en förvriden världsbild där de tror alla vill sätta på trettonåringar men ljuger om det, gör att det är omöjligt att inte säga emot. Jag tror de här individerna fått mig att bli MER positiv till Dumpen om något. Hellre dumpling än gäddling liksom.
Jag kan se en större nytta i Dumpens närvaro på nätet än vad som var innan. Men jag hade nog trott att det snabbare skulle ta sig till minst en rättegång och därmed även få en annan typ av skjuts ut i den offentliga debatten och mot förändrad lagstiftning där polisen får större befogenheter och påföljderna blir hårdare. Det har inte hänt och jag vet att många inom rättsväsendet inofficiellt tycker Dumpen rör om i grytan på ett mer positivt sätt än inte, även om det finns detaljer som är på gränsen till rättsligt vidriga. Det skrämmer mig lite också.