2024-03-08, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Om nu systemet är så jävla skevt att man börjar grina över att få en 9.8 av 10. Och detta är en allmän grej på Blocket så kanske blocket bör dumma ner skalan lite på dagisnivå.

Sätt en skala 1-3. Där 3 är bra, 2 är inte bra och 3 är helt åt helvete.

Jag ger ditt inlägg en stark 3:a

Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Du överreagerar, TS.

Vad satte du själv för betyg på köparen?

Skillnaden här är att han gav ett istället för ett på en av kategorierna de frågar om. Är väl typ 4?

Så han gav dig

Istället för:

Har själv fått ett sånt omdöme som köpare, så har själv en "icke-perfekt" score på 9,8. Ingen som nekar mig att köpa pga det.

I själva verket är din score perfekt: 9,8 eller 10, same same. Först när du är på 5 eller 6 kanske nån undrar om nåt inte klaffat tidigare. Och om nån är på 2 så misstänker man att nåt är fuffens.

Att han inte svarar längre är för att affären är avslutad, så det är inte värt att lägga tid på dig. Men han menade inget illa, trust me.

Jag gav han en 10a för han godkände ju affären nästan direkt han fick paketet.

Jo men kollar man på ens profil så kan man inte se i vilken kategori det dåliga betyget är satt. Jo jag har fortfarande "perfekt" i betyg men som sagt så tycker jag det är ett väldigt märkligt beteende att "ok det här var bra MEN inte tillräckligt bra för att jag ska kunna ge de där 0.2 poängen".

Kan bara gå till mig själv och inte resonerar jag i mikrotermer när jag ger betyg på Tradera eller Blocket.

Blev inte du irriterad/konfunderad när du fick 9,8 och tyckte det var märkligt? Som sagt finns det ju ingenting den personen kan tjäna på alls. Han varnar ju inte direkt andra köpare eller ger en fingervisning till någon som kan vara till nytta. Utom att köparen är lite, lite, lite spydig mot säljaren och jag förstår bara inte det där beteende.
Citera
2024-03-08, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är 0.2 poäng något att bry sig om?

I och med att det får effekt på ens publika poäng som visas vid namnet så gör det det till viss del.

Men man kan ju vända på frågan hur 0.2 poäng kan spela roll för en köpare att ge som betyg?
Citera
2024-03-08, 22:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
Då undrar jag varför en köpare inte sätter maxbetyget vilket är "10" utan istället sätter ett betyg typ 9,8. Jag blev ju så klart irriterad och hörde av mig och frågade köparen i mycket vänlig ton om det var något han var missnöjd med och om jag kunde ställa saker och ting till rätta.

Vi har det som heter subtil uppfattning. En säljare av skor jag känner, han sade till mig att kunderna i butiken inte vill ha den jättetrevliga och lismande säljaren, likaså brukar gälla på många restauranger. Köparen vill ofta ha en säljare eller servitör som är rakt på sak, genuin och inte ställer sig in, för det gillar inte kunden.

Hade jag sålt på Blocket, hade jag nog först börjat bekymra mig ifall mina betyg hamnat neråt 7. 9.8 låter väldigt bra, jag skulle varit helt nöjd med det. Och även ansett att det inte går att få 10: or av alla.
Citera
2024-03-08, 22:11
Avslutad
Citat:
Blev inte du irriterad/konfunderad när du fick 9,8 och tyckte det var märkligt? Som sagt finns det ju ingenting den personen kan tjäna på alls. Han varnar ju inte direkt andra köpare eller ger en fingervisning till någon som kan vara till nytta. Utom att köparen är lite, lite, lite spydig mot säljaren och jag förstår bara inte det där beteende.

Man är alltid känslig för betygsättning, så är det. Men det var en kille och en produkt där jag behövde fråga lite om varan. Lite mer info, osv. Allt i god ton. Faktum är att vi även efter avslutad affär hade lite hjärtlig kontakt om ett par detaljer, vad han föreslog eller tyckte var bra, tex. Så han var nöjd och jag var nöjd. Men han tänkte väl att kontakten eller vad det var var just och inte , kanske för att det tog oss nån dag att diskutera. Eller att jag inte godkände varan på en gång (kanske jag gjorde, kommer inte ihåg).

Hursomhelst tar jag för givet att inte detta har någon inverkan på mina chanser att köpa saker på Blocket.
Citera
2024-03-08, 22:15
Avslutad
Citat:
Jag gav han en 10a för han godkände ju affären nästan direkt han fick paketet.

Så du hade inte gett honom perfekt betyg om han av någon anledning - stress, kanske - inte hunnit godkänna varan omedelbums?

Kan vara en sån petitess även för dig.
Citera
2024-03-08, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vi har det som heter subtil uppfattning. En säljare av skor jag känner, han sade till mig att kunderna i butiken inte vill ha den jättetrevliga och lismande säljaren, likaså brukar gälla på många restauranger. Köparen vill ofta ha en säljare eller servitör som är rakt på sak, genuin och inte ställer sig in, för det gillar inte kunden.

Hade jag sålt på Blocket, hade jag nog först börjat bekymra mig ifall mina betyg hamnat neråt 7. 9.8 låter väldigt bra, jag skulle varit helt nöjd med det. Och även ansett att det inte går att få 10: or av alla.

Det där kan jag förstå men jag är rätt så övertygad om att ett brev med en enda mening kan tolkas som att jag var lismande eller påklistrat trevlig. Och när vi talades vid per telefon så körde jag inte med något säljarsnack utan svarade bara på hans frågor. Det var trots allt han som ville att jag skulle ringa.

Citat:
Man är alltid känslig för betygsättning, så är det. Men det var en kille och en produkt där jag behövde fråga lite om varan. Lite mer info, osv. Allt i god ton. Faktum är att vi även efter avslutad affär hade lite hjärtlig kontakt om ett par detaljer, vad han föreslog eller tyckte var bra, tex. Så han var nöjd och jag var nöjd. Men han tänkte väl att kontakten eller vad det var var just och inte , kanske för att det tog oss nån dag att diskutera. Eller att jag inte godkände varan på en gång (kanske jag gjorde, kommer inte ihåg).

Hursomhelst tar jag för givet att inte detta har någon inverkan på mina chanser att köpa saker på Blocket.

Citat:
Så du hade inte gett honom perfekt betyg om han av någon anledning - stress, kanske - inte hunnit godkänna varan omedelbums?

Kan vara en sån petitess även för dig.

Jag har aldrig gett annat än 10or i poäng oavsett om köparen låtit tiden rinna ut och pengarna överförts per automatik. Jag skrev det bara för att förklara att han måste ju uppenbarligen varit nöjd med köpet när han godkände varan så snabbt.

Nu har jag inte använt mig av blocketpaketet som köpare men jag har verkligen svårt att se mig själv tänka "Är jag nöjd? Jo visst är jag nöjd med köpet men hur nöjd är jag? Är det 96%-nöjdhet eller 98%?". Jag tycker faktiskt det är rätt så barnsligt att inte ge maxpoäng utan ska ned och fippla med 0.2 och 0.4.

Men givetvis om man får en felaktig vara, dåligt inslaget, hål i en tröja eller att man upptäcker att det är en repa i en skärm som inte syntes eller fanns beskrivet så kan man ju betygsätta det men jag tänker att är det inte smidigare att ta upp detta med säljaren och lösa det så och sedan om allt är frid och fröjd sätta maxpoäng?
Citera
2024-03-08, 23:08
Medlem
Permafloxs avatar
9.8/10 är trodvärdigare än 10/10 enligt mig.
Tyckte han gjorde dig en tjänst.

Sen är du knappast en 10a om du sitter och klagar över att han inte maxa ditt betyg.
Citera
2024-03-08, 23:13
Avslutad
Citat:
Men givetvis om man får en felaktig vara, dåligt inslaget, hål i en tröja eller att man upptäcker att det är en repa i en skärm som inte syntes eller fanns beskrivet så kan man ju betygsätta det men jag tänker att är det inte smidigare att ta upp detta med säljaren och lösa det så och sedan om allt är frid och fröjd sätta maxpoäng?

Vill egentligen inte lägga ner tid på detta då det är en småsak och du överreagerar. Men: precis här är det ju lätt att se att betyget kan bli en istället för en Du har några bilder som visar att varan ser jävligt fin ut. Sen när man får den upptäcker man nån liten, liten skavank som man inte såg. Absolut inte tillräckligt för att inte acceptera varan eller ens klaga, men tillräckligt för att man inte ger en glödande 10 i betyg. Men det är fortfarande ett bra betyg du får.
Citera
2024-03-08, 23:21
Medlem
Devinivillas avatar
Jag brukar alltid reagera på företag som har högsta betyg i omdöme , det stämmer inte med verkligheten då det alltid finns en eller flera kunder som aldrig kommer att bli nöjda oavsett hur bra och snabb service man har. Ett företag med 4,8 av 5 är mer trovärdiga än om dom som har 5 av 5 då skulle det betyda att dom aldrig haft en missnöjd kund vilket i så fall skulle vara unikt.

Människor överlag har svårt att ge andra beröm eller höga omdömen då man inte får verka för nöjd av någon anledning. känns lite som jantelagen fortfarande ligger som en blöt filt över mycket i samhället.

Skitsamma du övertänker bara , så länge du vet att du gjort bra ifrån dig kan du känna dig nöjd.
Citera
2024-03-08, 23:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Svar nej, du lever i en fantasivärld av betygspel.

Det är DU som inte är vuxen som tar åt dig över en så minimal grej, klart han inte fattade när du ringde tilbaka.

Människor idag lever av likes så en missad like eller lägre betyg kan förstöra en hel dag för dessa.
Rätt skönt att vi inte har någon gillaknapp här på FB även om det ibland hade varit bra när någon skrivit exakt det jag vill säga också.
Citera
2024-03-08, 23:31
Bannlyst
Citat:
Nu finns det väl risk att det blir papperskorgen direkt men jag gör ett försök.

Jag säljer kanske i snitt fyra saker varje år på Blocket via deras paketfunktion. Det innebär att jag skickar iväg varan och får först betalt när köparen mottagit varan och godkänt affären. Därefter går det någon dag och både köparen och säljaren kan sätta betyg på varandra.

Som säljare blir det per automatik att man sätter betyg 10, vilket är det högsta, för när man väl fått betalt så finns det ju inget att klaga på eller hur?

Det är affären rör en maskin för ca 5000 och jag hade kvittot kvar och det fanns flera månader kvar på garantin och allt fungerade. Inga skavanker eller saknade delar. Jag ringde även upp köparen och vi hade ett samtal där han frågade om maskinen och jag berättade. Köparen lät trevlig också (svensk).

Jag paketerade in maskinen väl och la även i ett brev där jag skrev att han kunde kontakta mig om det var det minsta han funderade över och jag skickade iväg maskinen dag efter han begärde att få köpa den.

Sedan tog det två dagar och maskinen var framme hos köparen och det tog inte ens en timme från det att han hade hämtat ut paketet till att han godkände affären och pengarna fördes över till mig.

Då undrar jag varför en köpare inte sätter maxbetyget vilket är "10" utan istället sätter ett betyg typ 9,8. Jag blev ju så klart irriterad och hörde av mig och frågade köparen i mycket vänlig ton om det var något han var missnöjd med och om jag kunde ställa saker och ting till rätta.

Fick inget svar.

Saken är den att ett betyg som inte är på max drar ned snittbetyget på Blocket så istället för att ha betyg 10 så står det nu att man har 9,8. Det är en skitsak, jag vet, men jag kan bara inte låta bli att tänka varför en vuxen man gör så här?

Jag kommer inte kontakta honom mer utan ett meddelande får vara nog, men man undrar vad som för sig går i en annans hjärna när man gjort allt som har förväntats av en, berättat om skicket på varan, paketerat den väl, skrivit ett brev att köparen kan ringa om det när något han undrar över men ändå så ska personen ifråga "jävlas".

Något som jag tyvärr upplever som lite tråkigt att det faktiskt smittar av sig på andra från Stockholm. Att man börjar misstro och inte tycker att folk i storstan har rent mjöl i påsen utan är rätt så småaktiga/fittiga i sitt beteende.

Så min fråga är till er: Hade ni blivit irriterade över en sak som denna eller hade ni inte brytt er alls?
Han ville nog ha det inslaget i presentpapper och snören också.
Citera
2024-03-08, 23:31
Medlem
Ganonitos avatar
Ja. Du är konstig TS. 0,2 poäng från maxbetyg. Herregud. Hur orkar man ens bry sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in