2024-03-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Har du inte gjort lumpen?
Sverige var en tänkt krigszon mellan Nato och Sovjet. Naturligtvis fanns det invasionsplaner i Sovjet. Det finns ju sovjetiska spionkartor på varje svensk stad där alla broar är noggrant uppmätta. Ubåtar åkte runt och kartlade skärgården. Jag är övertygad om att Sverige inte gick med i Nato för att skydda Finland från en direkt invasion.

Vi lever idag i en kärnvapentid. Att ens tala om krig mellan öst och väst är puckat. Finns ingen segrare. Förr kunde man kriga länder emellan. Nu är det inbördeskrig eller gamla delar i samma rike. Men stort krig är slutet. Oavsett NATO.
Citera
2024-03-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ukraina och framförallt Krim har alltid varit rysk sfär. Krim röstade faktiskt för att bli del av Ryssland. Enda delen i Ukraina som gjorde det i samband med Ukrainas självständighet.

Nej det har det verkligen inte varit, Ukrainska territorier har tillhört diverse olika nationer, Polen, Litauen, Ryssland, Österike-Ungern. Krim har tillhört Italienska handelshus, framförallt det Ottomanska imperiet(Turkiet). Så att grina om massa historiska kopplingar kommer inte leda någonvart.
Citera
2024-03-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Krim kan diskuteras huruvida det borde tillhöra Ryssland eller inte, oavsett vad skedde inte den förändringen i enlighet med folkrätten. Övriga Ukraina vill bevisligen inte tillhöra Ryssland så de historiska banden betyder inte ett skit. Sverige har inte rätt att invadera Finland, Mongoliet har inte rätt att invadera Eurasien och Tyskland har inte rätt att invadera Ostpreussen.

Och jag säger inte att det är rätt.
Jag står på Ukrainas sida.
Citera
2024-03-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ren invasion 1809. Bombräd? 1944. Haft planer på att invadera Sverige? Sedan flera hundra år tillbaka.
När invaderade NATO Ryssland senast? Varför är Ryssarna så rädda för NATO?

1809? Då talar du om Finland med andra ord. Close enough drygt 200 år bakåt…
Citera
2024-03-08, 16:01
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
För att Ryssland uppenbarligen inte går att lita på. Men det var inte Ukrainas eventuella medlemskap i NATO som fick Ryssland att invadera.
Så Ukriana ger alltså bort sina kärnvapen till Ryssland som inte går att lita på.
Jag tycker din logisk haltar avsevärt.
Citera
2024-03-08, 16:02
Medlem
Citat:
1809? Då talar du om Finland med andra ord. Close enough drygt 200 år bakåt…

Nej jag pratar om Sverige. Att du inte kan din geografi är inte mitt problem.
Citera
Medlem
Citat:
Krim har lika mycket Ukrainskt inflytande som Ryskt och de har aldrig röstat för att tillhöra Ryssland utom under ockupation. De ville vara självständiga innan. Den ryska omröstningen skedde under ockupation av Ryssland.

Åter! Du har fel!!!
Krim röstade INTE för självständighet utan att frigöras från Ukraina i demokratiska val INNAN invasionen när Ukraina blev självständigt. Försök ha fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Så Ukriana ger alltså bort sina kärnvapen till Ryssland som inte går att lita på.

Visste dom det då?
Citera
2024-03-08, 16:03
Medlem
Citat:
Hur fan ska jag veta det? Nu lär dom i alla fall inte göra det. Så mycket kan vi i alla fall veta. Om de nu inte bestämt sig för att utplåna den ryska etniciteten.
Varför är du så butthurt över att Sverige gått med i NATO?

De utplånar ju Ryssland oavsett om Sverige gått med i Nato eller inte om de skickat kärnvapen. Kärnvapenkrig leder till out. Oavsett nato.
Citera
2024-03-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren

Det är väl det som är definitionen på att inte gå att lita på? Herregud vatnik logik alltså...
Citera
2024-03-08, 16:05
Medlem
Citat:
Åter! Du har fel!!!
Krim röstade INTE för självständighet utan att frigöras från Ukraina i demokratiska val INNAN invasionen när Ukraina blev självständigt. Försök ha fakta.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Crimean_autonomy_referendum

Nej det var 2014 EFTER att ryssarna annekterat Krim. Läs på för fan.
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Crimean_status_referendum
Citera
2024-03-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Nej det har det verkligen inte varit, Ukrainska territorier har tillhört diverse olika nationer, Polen, Litauen, Ryssland, Österike-Ungern. Krim har tillhört Italienska handelshus, framförallt det Ottomanska imperiet(Turkiet). Så att grina om massa historiska kopplingar kommer inte leda någonvart.

Likväl röstade Krimborna mot att vara del av Ukraina. Läs gärna Malcolm Dixelius debatt inlägg i Expressen från förra veckan. Han vet mer än någon av oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in