Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Självklart,
Äntligen!!! Nu förstår du!!!
Dvs!
Premiss 1. Uteblivit nej anses vara uttryck av frivillighet.
Premiss 2. ”Kom och ta mig” är uteblivit nej.
Den logiska slutsatsen. ”Kom och ta mig” anses vara uttryck av frivillighet.
Eftersom hon uttryckte frivillighet genom ord så har man en rimligt förklaring till varför man trodde att hon deltog frivilligt=man döms inte.
Eller
Premiss 1. Uteblivit nej anses inte vara uttryck av frivillighet.
Premiss 2. ”Kom och ta mig” är uteblivit nej.
Den logiska slutsatsen. ”Kom och ta mig” anses inte vara uttryck av frivillighet.
Eftersom hon inte uttryckte frivillighet genom ord borde man har förstått att det finns en risk att hon inte deltar frivilligt=Man döms.
Samma princip gäller för ”handling” och för ”ett annat sätt”
Därför kan du inte jämföra samtyckeslagen med tyngdlagen,relativitetsteori eller med covid-19.
Det ända som jag har försökt förklara för dig är!
Baserad på hur man tolkar lagen
Finns det ingen motsättning mellan
”Jag vet inte om personen deltar frivilligt”
Och
”Jag vet om personen samtycker eller inte eftersom jag kan läsa av personer”
Samma sak med det omvända.
Baserad på hur man tolkar lagen finns det ingen motsättning i
”Jag vet inte om JAG deltar frivilligt”
Och
”Jag vet om JAG samtycker”
Citat:
Jag kan bara råda dig att ge fan i att försöka tolka lagar och överlämna det till jurister
Fast baserad på vilken jurist man fråga kan man få flera olika svar.
Citat:
Det är inte så lagen tolkas av domstolarna
Då få vi väl ”Agree to disagree” ifall HD domen ge stöd till tolkningen att uteblivit nej/motstånd inte räknas som uttryck av frivillighet eller inte
Citat:
du känner att det är oproblematiskt att göra vansinniga tolkningar som exempelvis "Vakt står det i texten. Alltså kan man bli fälld för trafikbrott om man ignorerar en nattvakt från ett köpcentrum som irrar ut på gatan och börjar försöka dirigera trafiken. Han är ju en vakt. En nattvakt".
Om HD inte har gjort den tolkningen är det såklart problematiskt!
Men även här få vi väl ”Agree to disagree” ifall HD domen ge stöd till tolkningen att uteblivit nej/motstånd inte räknas som uttryck av frivillighet eller inte