2024-03-08, 14:55
Medlem
För första gången på länge flög gripen lågt och kraftfullt över mitt hus. Kändes faktiskt mer betryggande nu när vi är med i försvarsalliansen Nato än tidigare. Lägg också till att Nordens kommande gemensamma försvar kommer bli en alltför svårsmält mumsbit att försöka ockupera ens en mm av för diktaturens Ryssland, och det vet utan tvivel den lille nervöse och krigskåte ryske diktatorn.
Att Sverige ligger i absoluta toppen när det gäller militär utveckling och ses som en high tech nation inom arme flotta och flyg gör inte saken sämre.
Citera
2024-03-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
kan inte vara live? det är ju ljust ute fortfarande.

Washington DC ligger 6 timmar före Svensk tid, kl 19 SNT är kl 13 EST.
Citera
2024-03-08, 15:08
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Jag har svarat på allt du skriver nu, sen att du inte har mental kapacitet att ta till dig det jag skrivit kan jag tyvärr inte göra någonting åt, men dina tårar ger mig livsenergi. Välkommen till NATO!!

Nej det har du inte, fakta kvarstår, texten i Nato-fördraget är tydlig, varje medlemsland behöver endast vidta de åtgärder de finner nödvändiga. Enligt artikel 11 så måste det som Nato ska utföra enligt avtalet ratificieras av varje parlament.

Du har inte på något sätt bemött detta förutom att påstå att himlen är grön.

Tyvärr blir det NPCerna som ni som får gråta mest. Så går det när man styrs av sina känslor.
Citera
2024-03-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Detta var ju också en vanlig taktik vänstern använde sig av när de skulle diskutera massinvandring. De påstår helt enkelt att himlen grön och marken är blå.

Fakta är att i artikel 5 står det:
"Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary"

Det är inget som du kan snacka dig runt.

Vidare så har vi ju även artikel 11, det har du inte heller bemött.

Är det någon som beter sig som en trollfabrik så är det du.

Fakta är att Nato bildades innan Warsawa-pakten.

Vem skyddar mindre länder mot ett historsikt aggressivt Usa?

Nato är en pakt för att Usa ska tjäna mer pengar, inget annat.
Japp, Warawapakten där Moskva ju bestämde kursen drog sig ju inte för att t.om attackera medlemsländer som ville utvecklas mot demokrati. Det sjuka agerandet skulle vara totalt främmande för Nato. Nu lär visserligen inget medlemsland lämna tryggheten i Nato inte minst med tanke på det ryska på en europeisk suverän statsbildning, Ukraina. Men lämna kan man.
Citera
2024-03-08, 15:16
Medlem
Biden sa att Sverige är bra på att kriga, undra om han tror på det själv.
Citera
2024-03-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Han nämner ett exempel på hur debatten skulle sett ut om Ryssland installerade raketsystem på mexicos gräns mot USA vilket är en indirekt jämnförelse mot hur det hade sett ut med ett ukrainskt Natomedlemskap.
Så jo, han nämner det visst.

Satt emot 30 minuter av yrselartad föreläsning om Ukrainas tillhörighet historiskt till Ryssland så är det det bästa du har att komma med?

Jag tror du får ta ett snack med Putin och berätta hur FEL han har som inte gör NATO som en riktig anledning.
Citera
2024-03-08, 15:20
Medlem
Aversions avatar
Vilken sjuk jävla masshysteri. Visar verkligen på hur lätt det är att manipulera svenskarna fortfarande, trots "framgångar" med SD etc. Folk har inte en aning om vad som händer rent geopolitiskt.

Min känsla när jag pratar med folk är att det är främst boomers (50-80 års ålder) som är extremt för NATO-medlemskap, det är också de som har högst förtroende för traditionella medier. Rädda för att vi ska bli angripna av ryssen på riktigt.
Den yngsta generationen har inte mycket att säga, framförallt kvinnor verkar knappt veta vad NATO är, de har inte ägnat en tanke på detta. Kritiken är som störst tycker jag i åldern 30-50 hos framförallt män, där nästan ingen är NATO-positiv av de jag pratat med.

Att vara med i en form av försvarsallians med exempelvis de nordiska länderna eller till och med västeuropa är det nog få som är emot. Däremot alla eftergifter som tvingats göra med framförallt USA lämnar en rikitgt bitter smak. Vi bestämmer inte längre över vårt egna öde. Vi är i stort sett annekterande, även om det kanske inte märks förrän den dagen vi försöker gå en annan väg än den inslagna.
Citera
2024-03-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Nej det har du inte, fakta kvarstår, texten i Nato-fördraget är tydlig, varje medlemsland behöver endast vidta de åtgärder de finner nödvändiga. Enligt artikel 11 så måste det som Nato ska utföra enligt avtalet ratificieras av varje parlament.

Du har inte på något sätt bemött detta förutom att påstå att himlen är grön.

Tyvärr blir det NPCerna som ni som får gråta mest. Så går det när man styrs av sina känslor.

Men herregud har du inte fattat att ratificeringen är klar nu... Varje lands parlament har nu ratificerat Sveriges ansökan, vi väntade runt 2 år på att Turkiet och Ungern skulle göra det. Det är vad artikel 11 handlar om.
Citera
2024-03-08, 15:24
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben

Biden ser döda människor i vardagen så jag hade inte gett mycket tillförlitlighet till vad denne senildemente gubben tror.

https://www.msn.com/en-us/news/politics/i-see-dead-people-all-the-times-joe-biden-has-claimed-to-have-seen-or-met-deceased-leaders/ss-BB1i6zLM

Sverige marscherar visst numera med "pride" så skulle inte förvåna mig om den Svenska armén består mestadels av fjollor som hellre målar naglarna på varandra än att få fingrarna smutsiga.
Senast redigerad av rtyuio 2024-03-08 kl. 15:26.
Citera
2024-03-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ja, för det blir absolut billigare att på egen hand bygga upp en tillräckligt stark militär förmåga för att avskräcka Ryssland utan NATO i ryggen, din lågintelligenta jubelidiot.

Vore fint om du kunde hålla dig i ditt shithole country och sluta lägga dig i saker som inte har med dig att göra, landsförrädare.
Du kallar någon lågintelligent och landsförädare samtidigt som vår statsminister är i Washingtons hov och får klappar på huvudet. Ideén vi hade att slippa krig med alliansfrihet och avspänning är borta och någonstans måste du väl ändå förstå att vi nu måste rusta ännu mera. Nu har vi inte så mycket vapenindustri kvar i landet så det blir väl att köpa från USA som de flesta andra i Europa gör och billigt blir det inte. Både Finland och vårt land lägge märke till högre aktivitet av Rysslands underättelsetjänster och det är också resultatet av NATO-medlemskap.

Men grattis ändå till er NATO-kramare och jag hoppas att du är gammal nog (eller ung nog) att skickas till Finland eller baltstaterna för ett blodigt vinterkrig du inte överlever om det går åt helvete för dina korkade politiker i Europa som inte vill se en fredllig lösning med Ryssland.
Citera
2024-03-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben

Har du själv krigat för Sverige någon gång så du har annan erfarenhet. Av det jag har hört så har våra utlandsförband alltid ansetts hålla absolut högsta kvalitet, men du kanske sitter på annan information om det vatnik?
Citera
2024-03-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Vilken sjuk jävla masshysteri. Visar verkligen på hur lätt det är att manipulera svenskarna fortfarande, trots "framgångar" med SD etc. Folk har inte en aning om vad som händer rent geopolitiskt.

Min känsla när jag pratar med folk är att det är främst boomers (50-80 års ålder) som är extremt för NATO-medlemskap, det är också de som har högst förtroende för traditionella medier. Rädda för att vi ska bli angripna av ryssen på riktigt.
Den yngsta generationen har inte mycket att säga, framförallt kvinnor verkar knappt veta vad NATO är, de har inte ägnat en tanke på detta. Kritiken är som störst tycker jag i åldern 30-50 hos framförallt män, där nästan ingen är NATO-positiv av de jag pratat med.

Att vara med i en form av försvarsallians med exempelvis de nordiska länderna eller till och med västeuropa är det nog få som är emot. Däremot alla eftergifter som tvingats göra med framförallt USA lämnar en rikitgt bitter smak. Vi bestämmer inte längre över vårt egna öde. Vi är i stort sett annekterande, även om det kanske inte märks förrän den dagen vi försöker gå en annan väg än den inslagna.
Haha, de är 30-50 åringar som inte gjort lumpen och inte varit med om kalla kriget. Fredskadade individer. Sverige har aldrig varit neutralt mot Ryssland. Du är helt obildad och vet inte ens varför den nordiska alliansen inte blev av och varför Sverige inte gick med i Nato som Danmark och Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in