2024-03-08, 11:50
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är dock billigare att vara med i Nato och lägga 2% av BNP på försvaret än att behöva lägga 5% av BNP på försvaret för att ens ha en suck mot ett ryskt anfall.

Om svensken ska utkämpa ett kärnvapenkrig tror jag 2 eller 5% spelar mindre roll. Problemet är att man tror man som stat ska slåss med samma förutsättningar. När alla senaste 20åren sett med egna ögon att det bästa sättet att slå både USA samt Ryssen, är att den egna befolkningen är beväpnad med ak eller kalashnikovs.. det är hopplöst att ta över ett land där befolkningen är beväpnad, som i afghanistan eller Schweiz..

... ett land man lätt tar över med en större arme, är just en annan stat med sämre förutsättningar och ett obeväpnat folk.

Anledningen till att man vill gå med i NATO är för att skydda statens intressen och dess parasiter som befinner sig där, inte för att skydda svenskar, villket du borde förstått genom att titta ut genom fönstret och se att vi redan är invaderade..
Senast redigerad av 991ESS 2024-03-08 kl. 11:53.
Citera
2024-03-08, 11:50
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Ett medlemskap i Nato innebär bland annat att Sverige förväntas bidra med personal till Natos politiska och militära strukturer. Utöver det ska Sverige bidra till Natos gemensamma budget med omkring 600–700 miljoner kronor per år.
Härligt! Då kan vi ta från biståndspengarna på 50 miljarder som vi ger till diktaturer runt om i världen.
Citera
2024-03-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Och USA ÄR Nato i praktiken!

Ja, och de är garanter för vårt beskydd, smatidigt som de kan utöva maktmedel på annat håll. NATO är beskyddarverksamhet på den internationella scenen. Så ser internationell politik ut.
Citera
2024-03-08, 11:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Ett medlemskap i Nato innebär bland annat att Sverige förväntas bidra med personal till Natos politiska och militära strukturer. Utöver det ska Sverige bidra till Natos gemensamma budget med omkring 600–700 miljoner kronor per år.
Tänk så glada ukrainarna skule ha varit om de kunde ha fått vara med att betala dessa pengar.
- Jamen Sverige befinner sig inte i en sådan farlig situation!
Nähä, då är det inte pengar vi snackar utan om huruvida Sverige befinner sig i en riskfylld omvärld/ situation.
För mig är svaret ja.
Citera
2024-03-08, 11:53
Avslutad
Känns redan mycket säkrare att gå ut på stadens gator. Ryssen håller sig iaf borta, bara blattarna som inte fattar att inte de heller är välkomna längre.
Citera
2024-03-08, 11:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nej, men jag tyckte debatten var så bra, med tanke på annat som jag skrev om här.
Du passade liksom in i mönstret...

Så tillbaka till frågan.
Du säger ju att Nato inte är ett problem. Så alla borde lyssna på dig.
Vad är problemet?

Eller hur???
Men du svarade ju som om jag hade svarat ditt inlägg. Eller hur? Känns inte speciellt seriöst.

Sen förstår jag uppriktigt inte vad du är ute efter. Gör du ens det själv? När sa jag att Nato inte är ett problem? Jag säger bara att de kanske inte är så starka som många här tror. Det betyder inte att medlemskapet i Nato inte kan vara ett problem för Sverige och för vår region, för det innebär massor med andra aspekter också. Till exempel kan Nato bidra till ökad krigsrisk i vår region och att Sverige blir ett prioriterat mål för kärnvapenattacker.
Citera
2024-03-08, 11:55
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Vilken ledare?
J.Å. sålde ut Sverige till globalister och krigsivriga oligarker och är precis lika korrupt som hela högen av syltryggar som sitter i riksdagen.

Här kan du för övrigt läsa om vad NATOs "fredsbevarande" i Libyen verkligen handlade om. Olja och pengar! Det är det allting alltid handlar om.
https://theecologist.org/2016/mar/14/why-qaddafi-had-go-african-gold-oil-and-challenge-monetary-imperialism

Du flyttar målstoplarna och slingrar dig som en sir väs.
Inte kappans fel åt vilket håll som vinden blåser.

Men hur var det nu...
Nato invaderade Libyen?
Nato startade en konflikt?

Sök för ditt hat mot USA/Judar.
Citera
2024-03-08, 11:58
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så. Nu kan NATO rusta upp vid gränsen mot ryssland. Från norra Finland till gränsen mot Turkiet.

NATO har 3,5 miljoner soldater att tillgå, samt teknologi som kör frivarv runt allt ryssland har.
1,5 miljoner soldater längst gränsen lär väl räcka. Fullt utrustade förstås. Och längst varje km av gränsen.
Störsändare hela vägen längst gränsen som basunerar ut budskapet på ryska: "Ni är i fara!" Flygblad med samma budskap som sprids från ballonger över tätbefolkade ryska områden. Stopp för all fartygstrafik från ryska östersjö- och svartahavs-hamnar. Cyberattacker. Men inga krigshandlingar.
Alltså hybrid-krigföring av samma slag som ryssland redan håller på med mot väst.

Vad skall putin göra då? Förklara för sin befolkning att "den militära specialoperationen" fortsätter? Eller dra tillbaka tillräckligt med trupp för att möta hotet vid gränsen? Möjligen mobilsera, vilket ju inte lär vara populärt.

När de ryska trupperna står vid NATO-gränsen så befäster Ukraina stillsamt det egna landets numera av-ockuperade gränser och NATO föreslår fredsförhandlingar. Givetvis på Ukrainas villkor.

Kanske ett naivt scenario, men vem trodde i Januari 2022 att putin skulle låta sina trupper rulla in?

Folk börjar vakna, jag hoppas bara att det händer något snart
Citera
2024-03-08, 12:00
Medlem
llundberg57s avatar
Jag har aldrig varit så stolt över att vara svensk som jag är idag. Nu ska det firas!
Citera
2024-03-08, 12:01
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men du svarade ju som om jag hade svarat ditt inlägg. Eller hur? Känns inte speciellt seriöst.

Sen förstår jag uppriktigt inte vad du är ute efter. Gör du ens det själv? När sa jag att Nato inte är ett problem? Jag säger bara att de kanske inte är så starka som många här tror. Det betyder inte att medlemskapet i Nato inte kan vara ett problem för Sverige och för vår region, för det innebär massor med andra aspekter också. Till exempel kan Nato bidra till ökad krigsrisk i vår region och att Sverige blir ett prioriterat mål för kärnvapenattacker.

Nej, och jag sa att många här borde lyssna på dig...
Många här ser Nato som jordens, nåväl Sveriges undergång.

Och nu spånar du in på just det. Nato är en försvarsallians.
När startade Nato en konflikt senast?
Prioriterat mål för kärnvapen, jojo.

Hur många Natoländer har blivit attackerade sedan 1949.
USA, 2001 då man aktualiserade artikel 5.

Muslimer!(tänker att det är bra att ta med, med tanke på profilerna i detta forum).
Så det måste väl kännas bra att få ge igen?(tänker att det finns en massa anti-muslimer här, så de får sitt också)
Citera
2024-03-08, 12:01
Medlem
DOTAftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ja, för det blir absolut billigare att på egen hand bygga upp en tillräckligt stark militär förmåga för att avskräcka Ryssland utan NATO i ryggen, din lågintelligenta jubelidiot.

Vore fint om du kunde hålla dig i ditt shithole country och sluta lägga dig i saker som inte har med dig att göra, landsförrädare.

Men inser du inte att ni lib-cucks mer allt mer beroende av era mästare för varje som det går samtidigt ni klagar dagligen över att livet suger allt hårdare?

Att gå med NATO gör inte att era obetydliga små liv får mer mening.
Citera
2024-03-08, 12:02
Medlem
Rumpkorvens avatar
Tror dock att Nato är ett luftslott. Om Ryssland skulle få för sig att testa nato så skulle Ryssland antagligen skicka en missil i ett betydelselöst land som typ Bulgarien. Kommer Nato svara och sätta igång ett tredje världskrig för Bulgarien? Tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in