Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-03-06, 23:31
Är Henkes grill som finns idag (grillen de gick förbi) samma med samma ägare som 1986? Det är ju lite sjukt iaf
Citera
2024-03-07, 04:56
Medlem
Anyone on this flashback thread have the itinerary for the Olof Palme trip up North?
This is where it all started. Palme should have never had visited the liftgate factory - curious if the visit was on the original itinerary?
His downfall started at the liftgate factory…Sucks when the owner hates him and has a S&W…cost him his life…

Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Hej 86spamare - jag har också läst dina inlägg under flera år, där du ber andra att undersöka ett vapen och förehavanden. Jag som många, undrar vad som hindrar dig från att göra undersökningarna själv, och redovisa här.
Citera
2024-03-07, 15:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Det stämmer. Det framgår av fotot på sidan 103 i Protokoll III-2 i FUP:en.

Ström skrev (tre dagar efter mordet) att "Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen" när han hör skotten. Korsningen är Sveavägens korsning med Adolf Fredriks Kyrkogata. Inte Sveavägens korsning med Kammakargatan. Fauzzi (som hade hörlurar) skulle inte ha hört skotten vid Kammakargatan. Fauzzi skulle inte ha hunnit till Kammakargatan (nästan 300 meter från mordplatsen). Ström (som knappt hade sovit på tre dygn) skrev fel. Av misstag. "De arbetade omkring 15 - 16 h om dygnet under ett högt tryck" (Håkan Ström 181112).

Google Maps

I samma referat (tre dagar efter mordet) skrev Ström att Fauzzi "var i höjd med Bonnierfastigheten, Sveavägen 56" när han mötte paret Palme. Ström skrev "Bonnierfastigheten", det kulturminnesmärkta huset på Sveavägen 56. Huset byggdes 1884 och köptes 1921 av bokförlaget Bonniers. Vilket hus han menar råder det inga tvivel om. Vad som har hänt råder det heller inga tvivel om.

Ström har förskjutit båda händelserna (skotten och mötet med paret Palme 52 sekunder tidigare) ett kvarter norrut.

Fauzzi mötte paret Palme 10 meter norr om Skandias entré och hörde skotten "några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata (vid Sveavägen 50). Han mötte dem inte vid Bonnierhusets port (vid Sveavägen 56) och hörde inte skotten "några meter" norr om Kammakargatan.

Ströms misstag är intressant. Av mer än ett skäl. Ström var en av de mest aktiva kriminalinspektörerna i mars 1986, mätt i antalet förhör. Han var även ansvarig för rekonstruktionerna på Sveavägen i april 1986. Ändå vet inte Ström (tre dygn efter mordet!) att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Ström vet inte att korvhandlaren Ljubisa Najic såg paret Palme passera korvkiosken. Trots att Najic förhördes två gånger två dagar tidigare.

Finns ett bättre exempel på Holmérs toppstyrning av utredningen?

"Det fungerade väldigt dåligt med information. Mycket avhandlades i Palmerummet och sedan var det en mängd 'dammluckor' som informationen passerade innan den spreds ut i organisationen. I Palmerummet fattades också många beslut avseende olika inriktningar och någon gång i slutet av 1986, strax innan nyår, kom kurdspåret vilket allt då skulle satsas på" (Håkan Ström 181112).

Andra och sista förhöret med Fauzzi hålls 860325 (resten var konfrontationsförhör och en fyra timmar lång spaning på mordplatsen på årsdagen 1987). Länninge förhör Fauzzi på Sveavägen. Tre veckor efter första förhöret. Länninge gör också ett misstag. Till följd av Ströms misstag. Länninge flyttar inte händelserna ett kvarter söderut (som han borde ha gjort).

Länninge tror att platsen är rätt (Bonnierhusets port), men händelsen fel (mötet med paret Palme). Länninge tror att Fauzzi hörde skotten vid Bonnierhusets port (vid Sveavägen 56). Därför ska Fauzzi fortsätta dit. 95 sekunder från mötet med paret Palme (10 meter norr om Skandias entré). 43 sekunder för långt.

Om Fauzzi hade stannat "några meter" norr om Adolf Fredriks Kyrkogata (där skotten hördes) hade tiden stannat på 52 sekunder. Samma tid som tiden från mordplatsen till mötesplatsen (10 meter norr om Skandias entré). Länninge (inte Fauzzi) bestämde var skotten hördes (efter en felaktig tolkning av Ströms felaktiga referat tre veckor tidigare). Det framgår av Länninges referat (860325).

"De 43 sekunderna" finns inte. "Frilansutredaren" Ingvar Heimer lanserade "mötesscenariot" i den socialdemokratiska tidningen Vi 1991 (med "de 43 sekunderna" som enda bärande argument). Heimer läste inte förhören ordentligt. Han jämförde inte förhören 860303 och 860325. Heimer läste förhöret 860325 och drog sina slutsatser där.

Frågan var Fauzzi hörde skotten avgörs inte av andra personer. Inte av männen som Ljubisa Najic såg. De männen är oidentifierade. Inte av ögonvittnena på Sveavägens västra trottoar. Vi vet var de hörde skotten.

Var Fauzzi hörde skotten avgörs inte av dem. Var Fauzzi hörde skotten står i Ströms referat 860303. "Några meter" norr om en korsning. Sveavägens korsning med Adolf Fredriks Kyrkogata. "De 43 sekunderna" finns inte.

Det enda bärande argumentet för "mötesscenariot" finns inte.

Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bra uppföljning

Fakta 2. Något längre än OP

Fakta 3. Ytterplagget färg är i en mörkblå nyans av okänd grad*

* Tar man Tensonmannen som GM, blir det ännu säkrare att det var ett blått plagg.

Mördaren hade blå jacka. Han var även vid Grand och möbelaffären. Kanske är han Tensonmannen, jag tror han definitivt också är Dekorimamannen. Han springer förbi LJ. Han ses av Robrandt.

Där är saker jag känner mig säker på.
Citera
2024-03-07, 16:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mördaren hade blå jacka. Han var även vid Grand och möbelaffären. Kanske är han Tensonmannen, jag tror han definitivt också är Dekorimamannen. Han springer förbi LJ. Han ses av Robrandt.

Där är saker jag känner mig säker på.

Går inte Tensonmannen stick i stäv med hypotesen om Dekorimamannen?
Den ene följer makarna Palme utefter Skandiahuset.
Den andra står och väntar vid Dekorima.
Citera
2024-03-07, 16:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Går inte Tensonmannen stick i stäv med hypotesen om Dekorimamannen?
Den ene följer makarna Palme utefter Skandiahuset.
Den andra står och väntar vid Dekorima.

Dekorimamannen står några sekunder innan LOP passerar denne. Så nej går inte stock i stäv. Men jag är öppen för att Tensonmannen är AB också.
Citera
2024-03-07, 16:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Dekorimamannen står några sekunder innan LOP passerar denne. Så nej går inte stock i stäv. Men jag är öppen för att Tensonmannen är AB också.

Ja i det fallet Tensonmannen passerar och går före paret Palme och ställer sig för att vänta några sekunder, så går det ju som sagt var teoretiskt.
Men vi har ju dels inga uppgifter från Lisbeth att någon man passerat för att sedan stanna. (Självfallet lätt att missa/inte tänka på).
Dels IM's uppgifter som talar om en väntande person och då inte bara i ett fåtal sekunder.
Citera
2024-03-07, 16:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja i det fallet Tensonmannen passerar och går före paret Palme och ställer sig för att vänta några sekunder, så går det ju som sagt var teoretiskt.
Men vi har ju dels inga uppgifter från Lisbeth att någon man passerat för att sedan stanna. (Självfallet lätt att missa/inte tänka på).
Dels IM's uppgifter som talar om en väntande person och då inte bara i ett fåtal sekunder.

Hela 1986 säger IM att han bara ser mannen några sekunder innan LOP passerar denne.
Citera
2024-03-07, 17:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Hela 1986 säger IM att han bara ser mannen några sekunder innan LOP passerar denne.

Ja, det är klurigt med IM's uppgifter
Initialt så framgår endast att en person kommer upp bakom.
I andra förhöret så ser han en person som "står där". Han berättar då samtidigt om personer som passerar. Gruppen om "5-6-7 personer".
I tredje förhöret så säger han att han iakttar mannen då Rolfart och Larsson "kliver in i bilen".

Om man tar bort Tensonmannen, så är det väl lite så gärningsbeskrivningen med CP såg ut?
(Tensonmannen var AB för PU/åklagare)
CP följer från Grand, men då paret Palme korsar Sveavägen så fortsätter han på västra sidan och ställer sig sedan vid Dekorima och väntar.
Citera
2024-03-07, 17:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är klurigt med IM's uppgifter
Initialt så framgår endast att en person kommer upp bakom.
I andra förhöret så ser han en person som "står där". Han berättar då samtidigt om personer som passerar. Gruppen om "5-6-7 personer".
I tredje förhöret så säger han att han iakttar mannen då Rolfart och Larsson "kliver in i bilen".

Om man tar bort Tensonmannen, så är det väl lite så gärningsbeskrivningen med CP såg ut?
(Tensonmannen var AB för PU/åklagare)
CP följer från Grand, men då paret Palme korsar Sveavägen så fortsätter han på västra sidan och ställer sig sedan vid Dekorima och väntar.

Jag tycker att IM är ganska tydlig med att en man står vid fasaden och kliver ut efter när LOP passerar och som sedan skjuter. Och det knyter han mot passagerarna i bilen. Jag ser ingen riktig anledning att tvivla på den storyn.

Hela den här teorin om att han egentligen ser AB är grundad i att man "måste" förklara bort en dekorimaman som väntat flera minuter. Men i själva verket så är IM konsekvent 1986 att han bara ser mannen några få sekunder innan LOP passerar denne. IM behöver inte förklaras bort. Visst, han lägger in mycket känslor och liknande, men han beskriver ändå ett skede väldigt tydligt.
Citera
2024-03-07, 17:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tycker att IM är ganska tydlig med att en man står vid fasaden och kliver ut efter när LOP passerar och som sedan skjuter. Och det knyter han mot passagerarna i bilen. Jag ser ingen riktig anledning att tvivla på den storyn.

Hela den här teorin om att han egentligen ser AB är grundad i att man "måste" förklara bort en dekorimaman som väntat flera minuter. Men i själva verket så är IM konsekvent 1986 att han bara ser mannen några få sekunder innan LOP passerar denne. IM behöver inte förklaras bort. Visst, han lägger in mycket känslor och liknande, men han beskriver ändå ett skede väldigt tydligt.

Ja, du får såklart tro vad du vill.
Tydliga vittnen kan missta sig, osäkra vittnen kan ha rätt.
(Det här är IM's uppfattning om att han iakttog mannen när de klev in i bilen)

"Förklara bort" i det fallet blir även att "förklara bort" AB och hans kamraters uppgifter om vart han befann sig straxt innan mordet. Ingen tillstår att han var så långt norr ut som mannen vilken Fauzzi iakttog. Vart det inte AB, så bör det ha varit GM. (alt. om vi nu skulle ha med en person som av annan orsak aldrig identifierat sig.)

Samtidigt och det är väl min största invändning så har vi inga andra uppgifter som ger stöd för en väntande GM.
Flera vittnen passerar mordplatsen utan att ha iakttagit någon där.
AB nämner heller inget om någon person där trots att han spanar åt det hållet.
Istället ger ju han mer stöd för en promenad på några meter med de tre framför sig.
Citera
2024-03-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Särskild utredning av RPS/ SÄK för att utreda och analysera om Olof Palme varit utsatt för
kartläggning och övervakning."

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view
19860424 Bert Melen

Lars Borgnäs släppte tydligen en "bomb" på Palmemordskonferensen då han meddelade en person på SÄPO sagt till honom att SÄPO tidigt i en egen utredning löst mordet men att lösningen var för känslig för att dela.

Min spontana tanke när jag hörde detta var att den utredning som hänvisades till var just Bert Meléns övervakningsutredning. Borgnäs kontakt på SÄPO verkar inte själv ha varit inblandad i någon utredning. Men hen kan ryktesvägen fått höra hur svalt mottagande Meléns rapport fick hos Holmér. Detta kan personen (och andra inom SÄPO) ha tolkat som att rapporten var för känslig för att utredas vidare. Och detta kan ju vara en korrekt slutsats. Men rapporten i sig pekar inte ut någon gärningsman eller grupp.

Så jag misstänker att Borgnäs gjort en höna av en fjäder här.
Citera
2024-03-08, 11:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, du får såklart tro vad du vill.
Tydliga vittnen kan missta sig, osäkra vittnen kan ha rätt.
(Det här är IM's uppfattning om att han iakttog mannen när de klev in i bilen)

"Förklara bort" i det fallet blir även att "förklara bort" AB och hans kamraters uppgifter om vart han befann sig straxt innan mordet. Ingen tillstår att han var så långt norr ut som mannen vilken Fauzzi iakttog. Vart det inte AB, så bör det ha varit GM. (alt. om vi nu skulle ha med en person som av annan orsak aldrig identifierat sig.)

Samtidigt och det är väl min största invändning så har vi inga andra uppgifter som ger stöd för en väntande GM.
Flera vittnen passerar mordplatsen utan att ha iakttagit någon där.
AB nämner heller inget om någon person där trots att han spanar åt det hållet.
Istället ger ju han mer stöd för en promenad på några meter med de tre framför sig.

Men eftersom IM 1986 är konsekvent med att han bara ser mannen några sekunder så finns det ingen anledning för tidigare förbipasserande att se någon vid Dekorima.

Inte heller AB behöver se en person som är där några sekunder.

Även storyn om AB har så klart felmarginal. Om han säger han inte var längre än 10 m norr om banken, kan det då inte ha varit 20m? Kan inte NF placera Tensonmannen för långt norrut? Är det omöjligt att Tensonmannen i själva verket gick 10m framför LOP?

Ja IM såg mannen när de klev in i bilen. Skotten skedde sedan när de höll på sätta sig tillrätta, säger han också. Dvs att han såg mannen några sekunder innan skotten.

Och när han blev tillfrågad rakt ut när han observerade mannen säger han att det var några sekunder innan LOP passerade denna. Några sekunder. Inga minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in