2024-03-07, 21:34
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football...elf-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.

Dålig artikel som tar 'Swedish' till 'Swede-ish' för att få klick. Klart som fan killen är svensk. Det sitter i huvudet och inte i huden.

Han blev utsatt för rasism, men inte ens i den här usla artikeln ser jag honom döma någon.

Jag tycker han är som vilken tråkig, bitter, svenne som helst.

Sverige har inte gett honom något speciellt mer än alla svenskar har rätt till. Det är du som tycker att alla som inte har tio generationer svensk inavel i blodet måste tacka för att få ta del av det fantastiska som vi alla är del av. Kom in i nutiden.
Citera
2024-03-07, 21:41
Medlem
Sladdarens avatar
Ja vem bryr sig ?
Känslor är inga fakta
Han är ju inte ifrån Sverige
Men adopterad typ
Och sen uppväxt i Sverige
Sen vad man känner sig som är frivilligt liksom
Det är ju värre om känslorna blir ett problem för sverige och svenskar tycker jag i praktiken
Citera
2024-03-07, 22:32
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Neger var helt okomplicerat när jag växte upp. Bara så du vet, häromåret dök det upp neger i ett korsord i en av våra dagstidningar. Naturligtvis stort rabalder. När man forskade i det fick man tag i den som gjorde korsordet, en professionell korsordskonstruktör. Han meddelade att korsordet var för DN eller SvD på 90-talet. Längre bort än så är det inte. När vi hade klassfester på låg/mellanstadiet så hade man med sig negerbollar. Det var helt oskyldigt, det fanns inga lärare, föräldrar, skolstyrelse eller tidningar som höjde på ögonbrynen för det. Att Pippis pappa var negerkung så var ordet neger bara ett spännande tankesteg. Överhuvudtaget inget nedlåtande. Tror du föräldrar på 60, 70 och 80-talet satt och körde rasistpropaganda som godnattsagor för sina barn?

Ett tips - läs 1984. Har nog aldrig varit mer aktuell än idag. Handlar bland annat om hur man ändrar ordens betydelse eller ordens värde. Så ja, jag jämför neger med indian, eskimå mm.

När Henke växte upp var neger således ett oladdat ord i Sverige. Negerjävel däremot blir ju laddat, ungefär som kinesjävel, tattarjävel, juggejävel, judejävel eller varför inte gubbjävel, kärringjävel, ungjävel osv. Ungefär som om vi skulle vara i Kina eller Afrika och de kallar oss svenskjävel, svennejävel, jävla viting osv. Man tar ett ord som "representerar" personen i fråga slänger på en svordom och vips har man ett glåpord.

Du svamlar och tar upp en massa oväsentligheter. N-ordet har inte varit oskyldigt i någons värld född 70-talet och framåt. Att det skulle varit oskyldigt så sent som på 90-talet motbevisas effektivt av den klassiska ”winerbreads” scenen med Peter Haber från Sunnes sommar filmen.

Att du jämför med indian och svenne är bara ett sätt att provocera då det absolut inte har samma innebörd och ord som ”negerjobb” etc etc etc återigen och sedan LÄNGE alltid använts i rasistisk och negativ bemärkelse.

Ordet har använts för att göra sig lustig över hudfärg så länge jag kan minnas och att du förnekar detta hoppas jag är ett försök till provokation och inte någon form av bonnig naivitet/ignorans.
Citera
2024-03-07, 22:33
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Du är (förmodligen) lite ung. När Henrik var ung fanns inte uttrycket n-ordet utan det var som indian eller eskimå. kom in i mtachen

Stämmer inte alls överhuvudtaget. Har aldrig gått att jämföra med indian.
Citera
2024-03-07, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
N-ordet har inte varit oskyldigt i någons värld född 70-talet och framåt

Ordet NEGER. Då bör vi väl arbeta för att ordet blir oskyldigt för vi ska väl inte utrota ordet? Sudda ut det från ordböckerna och låtsas om att det aldrig funnits. Martin Luther Kings inspelade tal när han talar om NEGROES får väl historieförfalskas. Om det är sant att ordet NEGER inte är oskyldigt så bör vi nog diskutera vidare varför det råder ett åsiktsförtryck runt ordet. Vilka åstadkom detta? Liberaler och kommunister i samarbete?
Citera
2024-03-07, 23:01
Medlem
Henke är en vit neger. Nickat för många bollar och är hjärnskadad.
Citera
2024-03-07, 23:05
Medlem
Sameshs avatar
Självklart tycker man det är tråkigt att Henke har en negativ upplevelse som barn/ungdom och vuxen här i Sverige, men samtidigt så tycker jag det är så fruktansvärt patetiskt när Simon Bank direkt går ut och ber om ursäkt för alla elaka svenskar som är rasistiska och diskriminerande.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...sen-simon-bank

Det är klart att man vill att alla människor ska behandlas rättvist, men så är inte världen, jag förstår inte varför just vi här i Sverige ska behöva ta på oss offerkoftan och vara en symbol för den monstrositet som uppenbarligen den vita människan är?

Människor behandlas dåligt överallt på jorden, det finns massvis av skitländer som är direkt värre än Sverige där man behandlar minoriteter betydligt värre än i Sverige. Att sådana som Zlatan och Henke gnäller över Sverige är inte rimligt i mitt tycke.
Citera
2024-03-08, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Vissa ord och begrepp blir dessutom svåröversatta eller inte lika glasklara beroende på kontext. Man vill gärna låta påskina att Sverige är en gammal kolonialmakt men det är svårt att jämföra etnicitet, bakgrund och historia i exempelvis Storbritannien och Sverige. Sverige ligger långt bort på "kolonialmaktskartan" även vi varit med ätit smulor från borden. Danmark är närmare Storbritannien med en betydande slavekonomin och ett tydligare vi och de inbyggt i kulturen. Här är rasismen alltid öppen och självklar del i kulturen. Svenskar har ofta varit öppna och nyfikna (på ett kanske lite dumt ocb naivt sätt) inför andra kulturer. Sverige har på grund av denna inställning och annat som extremt navelskåderi kring exempelvis olika värdefrrågor låtit sig bli koloniserat.

En annan sak är ju att det är svårt att säga vad som är svenskt. Finns det en osynlig känsla av att vara det. Ingen verkar ju veta vad det är. Henke verkar vara ganska svensk annars, trodde man. Klart att färgen alltid finns kvar. Det borde vara tydligt. På 70- och 80-talet var det mesta nog rätt uniformt och hans utseende stack ut ganska rejält. Klart att han varit ett positivt föredöme för alla som haft halva foten inne eller ute. Ta bara alla adopterade.

Vi har ju dock haft ett kolonial tänk vad gäller svarta i generationer och brottas fortfarande med fördomar.
Citera
2024-03-08, 02:37
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du svamlar och tar upp en massa oväsentligheter. N-ordet har inte varit oskyldigt i någons värld född 70-talet och framåt. Att det skulle varit oskyldigt så sent som på 90-talet motbevisas effektivt av den klassiska ”winerbreads” scenen med Peter Haber från Sunnes sommar filmen.

Att du jämför med indian och svenne är bara ett sätt att provocera då det absolut inte har samma innebörd och ord som ”negerjobb” etc etc etc återigen och sedan LÄNGE alltid använts i rasistisk och negativ bemärkelse.

Ordet har använts för att göra sig lustig över hudfärg så länge jag kan minnas och att du förnekar detta hoppas jag är ett försök till provokation och inte någon form av bonnig naivitet/ignorans.
Ska inte säga att jag vet säkert hur problematiskt ordet "neger" var. Vet bara att jag använde fram till att jag var 10 år kanske, efter millenieskiftet. Ordet "negerboll" användes lite längre tid. Var uppvuxen i Karlstad. Min mor envisades länge med att säga ordet, hon kände sig kränkt över att folk uppfattade ordet som rasistiskt, antagligen för att hon själv aldrig hade tänkt i dem banorna. Tänkte själv aldrig att det var något negativt med ordet neger . Var först när jag kom i kontakt med flashback som jag verkligen förstod att det fanns ett hat mot svarta. Men visst som du säger fanns ju kortspelet "neger och president", vilket jag dock kom i kontakt med senare och ordet "negerjobb" som jag inte kände till då. Tror ändå allt var lite mer komplext än vad du vill göra gällande. För vissa, kanske tom de flesta, var det faktiskt ett neutralt ord. Vet inte om det stämmer, men har alltid tänkt att det var nynazismen som tog död på ordet, i samma vända som svenska flaggan blev kontroversiell.
Citera
2024-03-08, 02:44
Medlem
Ja att han inte känner sig som svensk är ju för att han faktiskt inte är svensk utan neger.
Det bästa vore ifall henke flyttade till negerpappas hemland och på det sättet slipper oss svenskar samtidigt som vi svenskar slipper negern i vårt land!
Citera
2024-03-08, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag har svaret

1inse att det är normalt med multikulti i ett globalt samhälle, och att avvikande aldrig startar med samma förutsättningar att bli accepterade. Det beror på evolution och mänsklig psykologi. Det är bara att gilla läget.

Hur kommer det sig att det bara skall vara "normalt" att ge bort sitt land till inkräktare i västvärlden?

I resten av världen är det normalt att skydda sitt land mot inkräktare.
Citera
2024-03-08, 06:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Är du icke läskunnig? Sverige har självt uppmuntrat till detta beteende genom att hävda att svenskar inte finns, att svenskar är rasister (trots att de inte finns tydligen) och att svenska traditioner som midsommar är töntiga. Då är det inte heller konstigt att invandrare inte känner sig som svenskar eller har svårt att integrera sig, för vad ska de integrera sig in i?

Sverige har skapat detta självt, det är mer Sveriges fel än invandrarnas. Sverige borde ha ställt krav på lojalitet = att kommer du hit så ska du respektera oss och vår kultur - och du ska försöka bli en del av den, men Sverige har gjort motsatsen och pissat på sig självt, samt uppmanat invandrare att pissa på Sverige. Hur fan kan man då bli förvånad/upprörd när det händer?

Vi såg det inte komma? Tröga jvla svenskar.

Bra påpekat. Nog för att det finns mycket annat tänkvärt här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
För 30 år sedan fanns det nog viss rasism i Sverige. Man kunde nog ha det svårt i plugget osv. Idag är det en annan situation, men hela wokerörelsen lever med eftersläp på minst 50 år.

Nej. Jag är i 50-årsåldern. Du måste vara mycket yngre eftersom du inte vet. Sverige var makalöst pk 1994. Just det året med Sveriges lyckade VM i USA kunde SVT inte hålla sig borta med att dra upp raskortet i en intervju med Martin Dahlin. Jag minns inte exakt vare sig frågan eller svaret men Martin svarade SVT på ett bra sätt ungefär som att han inte begrep frågan. Det var någonting om hur det kändes att spela för Sverige utan att vara vit. Fåniga d-a SVT redan då.

Iochmed massinvandringen sedan dess har "rasismen" eller den faktiska rasismen vuxit åt bägge håll. Det fysiska hotet står utlänningarna för. Svenskarna vill bara hålla sig undan, inte minst pk-mupparna själva de djävla hycklarna. Men Sverige 1994 eller 1985 var pk redan då ska du veta och just i skolan åthutades vem som helst som sade någonting dumt till sådana som Paolo Roberto eller till adopterade från Indien eller Korea. Vi lärde oss tidigt att glåpord som "din djävla kines" till någon som var adopterad från Korea var fullständigt oacceptabelt. Fast det stämmer att svenskarna var trötta på invandringen 1994. De var trötta på den på 80-talets slut och den borde ha avslutats där. Istället blev det bara mer av ett landsförräderi. När tror du någonsin att gränserna stängs?

De som kunde ha haft en tuff tid i skolan....du får gå tillbaka till andra världskriget när finska flyktingbarn gick i svenska skolan och retades för att inte kunna svenska.
Senast redigerad av Tjoenlai 2024-03-08 kl. 06:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in