2024-03-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Mensa.se och mensa.dk har tester gratis som man kan både träna på och få sitt resultat.

Jag gjorde test på mensa.se men fick inga siffror som svar. Fick som svar att det inte gick att "räkna" på mitt IQ, blev istället hänvisad att göra ett mer grundligt test på plats med en testledare närvarande.

Min reaktion är snarare på det att det ska kosta pengar som många andra "gratis" test online.

Har jag missat något eller tabbade jag mig på något vis när jag gjorde testet på mensa.se?

Om du vet så uppskattas svar, annars kan någon annan gärna få flika in.
Citera
2024-03-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Testerna bevisar ingenting för enkla jobb ändå ?! Vad bevisar dom ?!!

Om inte annat bevisar dem din attityd och inställning till tjänsten.
Citera
2024-03-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue-rat
Har någon gjort detta? Det är inte ett långt test. Men vet någon vilken typ? Som kan visa liknande bildserier? Så att jag kan "träna" lite?

Snälla.

Ett omodernt företag. Trodde folk slutat med sånt trams. Dessa test säger ingenting om hur bra du kommer vara för att utföra ett "enkelt jobb". Det mesta handlar om inställning och driv, inte om du kan lösa något bildmönster eller vad man nu gör.
Citera
2024-03-07, 18:39
Medlem
blue-rats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foden
Ett omodernt företag. Trodde folk slutat med sånt trams. Dessa test säger ingenting om hur bra du kommer vara för att utföra ett "enkelt jobb". Det mesta handlar om inställning och driv, inte om du kan lösa något bildmönster eller vad man nu gör.

Den andra personen har haft sådana på alla jobben han sökt. Han har mest sökt lager, affär och industri.

Jag visade det testet som var i youtuben och han sa att det var ett sådant, men det fanns inga instruktioner som en pil att man skulle börja från ett håll. Det var bara själva rutan. Det verkar som man ska gå uppifrån och ner och han tänkt från sida till sida.

Jag är inte dummare än någon annan men jag är bättre på riktiga saker. Ett av jobben jag söker vet jag kommer ha ett sådant test eftersom det är samma jobb han inte fick. För att han inte klarade av det där rutspelet.
Citera
2024-03-07, 18:40
Medlem
Träna?
Citera
2024-03-07, 18:43
Medlem
Citat:
Den andra personen har haft sådana på alla jobben han sökt. Han har mest sökt lager, affär och industri.

Jag visade det testet som var i youtuben och han sa att det var ett sådant, men det fanns inga instruktioner som en pil att man skulle börja från ett håll. Det var bara själva rutan. Det verkar som man ska gå uppifrån och ner och han tänkt från sida till sida.

Jag är inte dummare än någon annan men jag är bättre på riktiga saker. Ett av jobben jag söker vet jag kommer ha ett sådant test eftersom det är samma jobb han inte fick. För att han inte klarade av det där rutspelet.

Helt sjukt vad Sverige är efter övriga världen i vissa saker. Den här typen av tester kommer anses som trams om något eller några år. Precis som fåneriet med olika färger och personligheter som man pratade om i början av 2010-talet.
Citera
2024-03-07, 19:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Har någon gjort detta? Det är inte ett långt test. Men vet någon vilken typ? Som kan visa liknande bildserier? Så att jag kan "träna" lite?

Snälla.
Riktiga IQ-test är långa test så tro inte ett ord av vad de säger. De vill förmodligen bara kolla om du har över 80 på en online IQ-test som tar 30 minuter.
Citera
2024-03-07, 19:18
Medlem
Dessa tester är för att HR avdelningen kan visa hur duktiga de är och det beror på att de som sitter där (hr) inte är så smarta eller inte är så duktiga på personkännedom för hur det än är så kan vilken idiot som helst gå de utbildningar som ger dig ett sådant yrke.

Jag frågade på ett av jobben jag sökte om jag skulle få ett chefsjobb när jag skulle fylla ett sådant underlag men jag avstod att vilja ha den anställningen för att min magkänsla ville något annat. Sedan har jag fyllt i på skoj ojäklar vad det går att manipulera för att få önskat resultat.
Citera
2024-03-07, 20:00
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Du kan öka ca 5 iq-poäng som mest med träning och förbättrade livsomständigheter enl den psykologiforskning jag tagit del av.

Detta stämmer rätt bra; jag tror dock tränings-effekten varierar från person till person. Vissa har nog större variation här än andra, precis som med det mesta i livet: "ett högre tak". De flesta som har genomgått ett flertal IQ-test brukar ganska snabbt kunna räkna ut ett konfidensintervall, där det vanligtvis inte varierar mer än 10 poäng mellan alla testar sammanlagt.
Citera
2024-03-07, 22:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då är du en lat rekryterare.

Inte alls.

Varför säger du så?

Har tvärt emot andra chefer lyckats extremt väl med mina rekryteringar. Är något jag är riktigt bra på.

Lägger nog dessutom ner 3x så mycket tid och möta jämfört med andra chefer på just rekryteringarna (vet att jag har igen den tiden flera gånger om i flera år framåt).

Är även en orsak att jag sköter det själv utan HR på intervjuerna eller värderingarna. Tar hellre med mig medlemmar i teamen för urval och intervjuer.

HR har fullt förtroende för mig att sköta det själv, då de vet att jag är så extremt mycket mer noggrann än alla andra.
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-07 kl. 22:33.
Citera
2024-03-07, 23:59
Medlem
Dessa tester går att mata in i AI verktyg och du kan få 100% rätt.

Om HR ska jävlas så skit tillbaka brukar jag säga.
Citera
2024-03-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Arbetsgivaren vill säkert sortera bort mest tröga individerna, och de som är för smarta och snart byter jobb!

Och hur sållar vi bort alla dåliga arbetsgivare och chefer då? ska vi börja kräva test på cheferna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in