2024-03-07, 17:47
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Snare behöver någon ta över staffetpinnen här i Europa eftersom amerikanerna tydligen tänker låta eder knähund Trumpski vinna valet.
Vilket inte enbart är ofördelaktigt Europa behöver bli mer autonomt.
Egentligen off T, men USA behöver Europa och vice versa.
Citera
2024-03-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det var det jag menade. När alla ryska vapen måste ersättas kommer den ackumelerade kostnaden, en kostnad ryssen måste ta om de ska vara med i matchen både i SMO:n och i det internationella planet. En kostnad Ryssland omöjligt kan ta. Därför ser jag alla slags vapen som en kostnad som förstörs, oavsett om de är avskrivna eller inte. De måste ersättas.

Ryssland vill ju leka stormakt och vill sätta väst på plats, skapa en multipolär världsordning, byta ut dollarn som världsvaluta.

Men jag förstår vad du menar men jag ser det som att alla vapen som förstörs är en kostnad för den kaxiga ryssen. Vapnen har ju betalats en gång i tiden.
I alla fall kommer det att bli en kostnad.

Jag tror att det i framtiden blir oöverstigligt för Ryssland, redan nu förbrukar de mer pengar än de får in.

Ryssapologeterna här i tråden har dock inte vett och förstånd att inse Ryssland är på väg rakt ner i avgrunden, det har gått så långt att ryssarna har tvingas betala iranska drönare med guld!
Citera
2024-03-07, 17:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

Jag tror att det i framtiden blir oöverstigligt för Ryssland, redan nu förbrukar de mer pengar än de får in.

Ryssapologeterna här i tråden har dock inte vett och förstånd att inse Ryssland är på väg rakt ner i avgrunden, det har gått så långt att ryssarna har tvingas betala iranska drönare med guld!

Och utrikeshandeln med Kina i Yuan.
Indien med Rupee.

Inte ens de vill ha dasspapperet rubel.
Citera
2024-03-07, 18:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Jo, men det kan man ju bara göra så länge det finns nåt rimligt (är T55 det, egentligen?) att renovera upp. Ska man bibehålla slagkraften efter det (alla Putin-troll här hävdar ju att ryska armén idag är starkare än nånsin...) så får man nyproducera, och det lär vara T-90M man bygger isf.

Men jag fattar också att statskassan inte belastas på det här sättet just idag. Däremot lär det ju gå åt ~300-400 MSEK per dag bara för rysk artilleriammunition (om den kostar typ hälften jämfört med västerländska "dumgranater"), och där verkar inte finnas några gamla lager att ta av längre.

Ifall man vill inta "räknenisseperspektivet" handlar det inte bara om "sunken costs" (ungefär som våra gamla mobförråd med m/58 och m/59, stålhjälmar, stridsselar med mera, grejor som fullt befogat åkte på tippen när brigaderna som hade de prylarna avvecklades(. Det handlar också ifall säkerhetsinvesteringarna (stridsvagnar är en sådan, liksom flygplan och fartyg) används på ett lönsamt sätt och inte förbrukas utan avsett utbyte.

Därför minskar hela tiden Rysslands säkerhetskapital när utrustningen förstörs utan bara obetydlig säkerhetsvinst (om någon). Det som militärindustrin i Ryssland producerar just nu är enbart förbrukningsmaterial, eftersom inte ens Rysslands paranoida försvarsdoktrin har oändliga lager av ammunition, reservdelar, personlig utrustning till frontsoldater etc etc.
Citera
2024-03-07, 18:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Detta kan man titta på igen och igen. Flygande och sen grillade Z-pigs!

https://twitter.com/JayinKyiv/status/1765642369016226245

Och stort grattis till NATO, Sverige!
Ha ha 😂😂 Vilket stunt! Undrar hur länge de tränat på det?
Citera
2024-03-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
En liten titt i kristallkulan:
Under 2024 kommer följande ske:
- Fler ryska fabriker, vapentillverkare och infrastruktur kommer att gå upp i rök i och med att även idag small en ny stålfabrik i Cherepovets i Vologda Oblast.
- Mer ammunition till Ukraina med tanke på den Tjeckiska initiativet att köpa kring 800 000 ka-boom till artilleriet nu fick 140 000 000 € från Norge.
- Fler utlänningar shanghajas av ryssen till fronten då de inte vågar skicka sina egna till fronten, senast info från Indien gällande åtminstone 20-talet indier som hamnat på fronten.
- Mer krig och elände då ryssen inte kan hålla fingrarna i styr från att försöka norpa åt sig mer territorium från flera länder.
- De diplomatiska kontakterna mellan EU-/Natoländerna och ryssen kapas helt. ryssen hotar att slänga ut jänkarnas diplomater.
- Proryssarna på FB åker ut en masse efter att de har fått hjärnblödning och börjar svamla osammahängande och håller sig helt utanför ämnet (se all whataboutism om dittan och dattan i denna tråd) när de märker att deras skitsnack inte tas emot här på forumet med öppna armar såsom deras idoler och förebilder i kreml och rysk tv hävdar.

edit: just in...
- Fler dödsfall i ryssens rike. Idag sköts en Belarusisk man i Karelen av FSB med svepskäl att han ska ha varit en Ukrainsk agent med avsikt att spränga en byggnad tillhörande regimen.

Trevlig info, finns det källor så man kan fördjupa sig i punkterna
Citera
2024-03-07, 18:11
Medlem
Citat:

Det är rätt lustigt då ryssarna själva inser var det bär hän. Men icke putinrunkarna i väst.
Citera
2024-03-07, 18:12
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Sverige skänkte vapen och annan utrustning redan innan man var med i Nato. Den saken ändrar inte någonting.

Det som ändras är att Kristersson sagt att Sverige inte kommer överväga att skänka Gripen förrän man är med i NATO. Förmodligen då för att man känner sig tryggare då våra NATO-grannar kan backa upp oss vid ett ev anfall och därför kan avvara en del materiel som vi annars ansetts behöva själva. Så jo, nog ändrar det något.
Citera
2024-03-07, 18:15
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Ja har man inga Dollar eller nåt annat att byta med är det väl bara guld som är alternativet.
Citera
2024-03-07, 18:16
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Trevlig info, finns det källor så man kan fördjupa sig i punkterna

Var beredd på att översätta från finska till svenska i och med att det inte går av någon jävla anledning översätta direkt trots att svenska är ett av Finlands officiella språk.
Snubben i Karelen: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ac7b6836-839d-4011-8881-e0b6259415cd
Hot om att sparka ut diplomater: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010278565.html
Det mesta av infot i denna inlägg finns i denna artikel med pågående uppdatering av kriget i Ukraina: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010226268.html
Citera
2024-03-07, 18:32
Avslutad
Här kommer en egen delsammanfattning om putins beordning av invasion av Ukraina 2022-02- 24.

Aldrig skulle jag ha trott att putler skulle gå in i Ukrainska nationen på riktigt.

Aldrig skulle jag drömt om att Ukraina skulle ha klarat mer än ett par månader mot den militära stormakten Ryssland. Vad lurad jag blev men är positivt överraskad att Ryssland åkt på bögstryk hittils.

Aldrig skulle jag drömt om att nato skulle få två nya medlemmar, den senaste kl 17.00 idag, bra trots att jag tidigare varit negativt inställd till Natomedlemskap. Fan vad putler ställt till det för Ryssland.

Aldrig skulle jag tro att så många svenskar skulle använda begrepp som jude-nazist, globohomo-bögar osv som argument i denna debatt. Galet.

Aldrig skulle jag ha trott att Ryssland är på väg på att bli luspank pga av deras idé med SMO:n.

Skulle kunna fortsätta mina reflektioner om detta men det blir för långt inlägg, en textvägg.

Nu återstår att se vad framtiden har i sitt sköte, det är inte över än men jag tror på rättvisa i detta oavsett Trump och andra tokdårar. Ukrina tar hem detta!
Citera
2024-03-07, 18:41
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Detta kan man titta på igen och igen. Flygande och sen grillade Z-pigs!

https://twitter.com/JayinKyiv/status/1765642369016226245

Och stort grattis till NATO, Sverige!

Bilen är misstänkt lik en Land Rover Defender i det öppna utförandet med ksp-lavett monterad baktill som brittiska specialstyrkor använder. AFU har fått stora mängder LR Defenders från flera länder, inte bara UK.

https://i.pinimg.com/originals/08/26/dd/0826dd030b2de2dc7b0f426271161963.jpg

Soldaterna du och andra blodtörstiga propagandaoffer hånskrattar åt är alltså med 99% sannolikhet ukrainska.

Imponerande dock av en utfattig failed state som Ukraina att ha ett eget rymdprogram, även om ukronauterna inte kom ut i omloppsbana denna gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in