2024-03-07, 14:40
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag gjorde några sådana tester. Kanske på en sida det länkades till. Jag hade rätt på många av de frågor jag svarade på men... Jag tyckte inte logiken stämde som det stod i förklaringen. Detta trots rätt svar...

En var en sekvens av bilder där figurer flyttar sig medurs. Stod en flyttar ett steg per bild men på vissa fick jag det till två.

Logiken på "vanliga" tester är mer begriplig.

Det finns inte endast en rätt logik, utan det kan vara flera olika logiska tillvägagångssätt/mönster som alla blir rätt. Ett hett tips är att räkna alla olika färger/figure/mönster el vad det är i de olika raderna och kolumnerna får att se om det finns nåt mönster. Men det finns även klurigare mönster där tex mönstret är att den hoppar över mittersta raden och bara gäller översta och understa raden/kolumnen.. Det är jävligt svårt för då går liksom inte logiken i det man ser ihop, om man inte "utvidgar" raderna och kolumnen... om du förstår hur jag menar..
Citera
2024-03-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Att vägra såna tester säger ju även en hel del om en person, vilket företaget antagligen har med i ekvationen.
Jag tror du tror för mycket om den genomsnittliga HR-avdelningen.

Trendkänslighet låter mer rimligt än någon djävulusisk plan för att sålla bort de som inte alltid går i takt.
Citera
2024-03-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Jag tror du tror för mycket om den genomsnittliga HR-avdelningen.

Trendkänslighet låter mer rimligt än någon djävulusisk plan för att sålla bort de som inte alltid går i takt.

Jag vet mkt väl att HR ofta är ute och cyklar, that’s not the point.
Citera
2024-03-07, 15:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du får ju aldrig resultat av såna tester.

Tror inte heller på Scientologi-tester. Komiskt att de körde med det!

Att det finns märkliga tester från Scientologi-kyrkan invaliderar dock inte automatiskt alla andra form av tester i världen.

Gällande andra tester (alltså ej de från Scientologi-kyrkan) så har jag dock alltid fått resultaten från de, och något som jag oftast tycker är nyttigt och intressant att få.
Citera
2024-03-07, 15:03
Medlem
Om du vill lyckas på ett sådant test så gynnas du av att vara utvilad. Jag gjorde ett sådant test för ca ~15 år sedan, fick 124 eller om det var 127 i IQ. Väldigt högt och jag tror gränsen gick vid 128 eller 132 då för att kunna bil medlem på Mensa, vilket jag tyckte hade varit roligt för stunden.

Några år senare tänkte jag att jag skulle göra samma test men med vakna barn på natten (småbarnsförälder) kom jag trött och hängig till testet och fick bara 119. Det är tveksamt om man klarar dom svåraste frågorna oavsett om man är trött eller ej, men jag var ganska förstörd från ingen sömn och är fortfarande lite bitter att jag kom så nära medlemskapet. Fick det förklarat att jag inte får göra testet igen, man har två försök.

Ta med en klocka/timer att ha på bordet btw, det missade jag.

... och ja detta är väll lite mer seriöst än ett enklare IQ test hos arbetsgivaren men men. Tycker det är lite kul med sådana test.
Citera
2024-03-07, 15:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Samla in referenswr o kolla med dem.

Brukar själv skippa referenser helt när jag rekryterar. De är ändå så ofta manipulerade, och IMO ger oftast inte så mycket.
Citera
2024-03-07, 15:43
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Brukar själv skippa referenser helt när jag rekryterar. De är ändå så ofta manipulerade, och IMO ger oftast inte så mycket.

Kan röra sig om ett Alva test. Gjorde ett precis för ett enklare ansök på ett lagerjobb. Personlighetstest 60 frågor.. iq test 20 frågor. Iq frågorna var rätt svåra får man väl säga. . Är ändå ganska vid vid iq tester annars och brukar få godkänt. Hade nog tur och chansade lite på Alva testet. Fick över genomsnittet.
Så det lönar sig att förbereda sig en del helt klart.

Alva test kan man köpa och träna på . 600 kr för en månad. Annars gå in på Puzzles and solutions youtube kanal och öva. Mycket bra. Eller Daniel Jahas kanal.
Citera
2024-03-07, 15:55
Medlem
Public Enemys avatar
Mensa.se och mensa.dk har tester gratis som man kan både träna på och få sitt resultat.
Citera
2024-03-07, 16:25
Medlem
osofistikerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Testerna bevisar ingenting för enkla jobb ändå ?! Vad bevisar dom ?!!
Att rekryteraren är en idiot.
Citera
2024-03-07, 17:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Att vägra såna tester säger ju även en hel del om en person, vilket företaget antagligen har med i ekvationen.

Det är nog en del av poängen och finessen. Det skall inte vara för enkelt att söka ett jobb.

De personer som inte orkar anstränga sig vid sökanden av jobbet att tex. att göra ett test, är troligen inte heller så intresserade av jobbet (och kanske inte heller orkar anstränga sig senare). Blir ett bra sätt att filtrera bort de som är mindre intresserade, eller de som inte orkar anstränga sig.

Har varit med om rekryterare som bett en utvidga CV och skriva om de efter första intervjutillfället. Troligen inte för att det behövdes, men för att se om man orkade anstränga sig att lösa det snabbt och var villig att göra så.
Citera
2024-03-07, 17:42
Medlem
Citat:
Det är nog en del av poängen och finessen. Det skall inte vara för enkelt att söka ett jobb.

De personer som inte orkar anstränga sig vid sökanden av jobbet att tex. att göra ett test, är troligen inte heller så intresserade av jobbet (och kanske inte heller orkar anstränga sig senare). Blir ett bra sätt att filtrera bort de som är mindre intresserade, eller de som inte orkar anstränga sig.

Har varit med om rekryterare som bett en utvidga CV och skriva om de efter första intervjutillfället. Troligen inte för att det behövdes, men för att se om man orkade anstränga sig att lösa det snabbt och var villig att göra så.

Mkt klokt.
Citera
2024-03-07, 17:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Då är du en lat rekryterare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in