2024-03-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Hur förklarar du att dom håller sig på sitt territorium som dom har annekterat?

Dummaste frågan någonsin.
Ryssarna anfallskrigar på ukrainsk territorium.
Citera
2024-03-07, 13:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag är förundrad över förlusterna som ryssarna tar. Om dessa siffror stämmer vilket jag tror, kommer frågan:
- Hur stor är kostnaden i US$ för all militärmateriel en sådan dag som redovisats? Nytillverknings kostnad då.
- Hur mycket kostar det att ersätta civil materiel som drabbas civil materiel för ryssarna dagligen, typ oljedepåer, raffenaderier, rysk sprängd infrastruktur och sånt.
-Vad får ryska skattebetalare punga ut med när det gäller kostnader för personal? Jag tänker på allt från meniga upp till brigadchefer, administratörer, propaganda-anställda, den civila logistikindustrin och andra möjligörare för att hålla Smo:n igång?
En uppskattning bara, är det någon som har hyfsat rimlig gissning?
Edit: vi kan bortse från "inkomster" till ryssarna i form av stulna vitvaror och dylikt. Jag vill bara veta ryssarnas utgifter!

Ekonomin är svårare att följa nu än i början av kriget för de hemlighåller mer. Men skatterna täcker inte kostnaderna, de betalar med valutareserven, guldreserven, sina stora statliga fonder som bl.a. är pensionsfonder, de statliga bolagens investeringsfonder (Som var stora för de statliga energibolagen). men man har ju även börjat förstaliga företag ägda av misshagliga oligarker på den lägre nivån. Så kriget kostar på men de har nog reserver för ett år till. Men om de börjar låna pengar från Kina med ryska infrastruktur som säkerhet kan de ju fortsätta ännu längre.
Citera
2024-03-07, 13:13
Medlem
Snapcounts avatar
Har månne ryssarna helt (iallafall temporärt) slutat att flyga, har ju inte rapporterats om flera nerskjutningar ?
Citera
2024-03-07, 13:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är kärnvapen som finns i dom sex länderna, i Polen finns 'missilförsvar' som går att använda för att skicka kryssningsrobotar i Ryssland... Och likadana skulle placeras i Ukraina.

Du tillämpar ingen logik alls antar jag.

Gränsen till NATO-landet Lettland är närmare Moskva, än gränsen till Ukraina. Ryssland får inte fientliga robotar längre från gränserna genom att erövra Ukraina. NATO-länderna Estland och Finland ligger inte många mil från Rysslands näst största stad St. Petersburg. Det är bara ett korkat svepskäl som bara medelålders Sovjettanter på rysk landsbygd går på.

Edit, glömde skriva Moskva tidigare.
Senast redigerad av HejaFinland 2024-03-07 kl. 13:37.
Citera
2024-03-07, 13:18
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Hur förklarar du att dom håller sig på sitt territorium som dom har annekterat?

Sluta tramsa vatnik.
Det är ingen som erkänner eller tror på det där. Inte ens du. Du är bara köpt, och förmodligen billigt.

Förklara varför ryssarna fortsätter bomba Odessa eller Kyiv m.fl. städer, om dom nu bara ”håller sig på ockuperat område”.

Varför fortsätter ryssarna attackera?
Varför lägger ni ryss-fjantar upp bilder med medvedev och putin där dom säger ”rysslands gränser slutar aldrig” eller där Ukraina delas mellan ryssland och andra länder?
Ni är så makalöst dåliga i er propaganda.
Ni vet inte vilken fot ni ska stå på. Fattar du inte hur puckade ni är?

2014: ”Vi nöjer oss med krim”
2022: ”vi nöjer oss med östra Ukraina”
2023: ”våra gränser slutar aldrig”
2024: ”från vladivostok till Lissabon”
Konstant: ”vi använder kärnvapen om ni stoppar oss”

Samtidigt:
”Nej alltså, det är väst och nato som hotar oss. ryssland vill ha fred”

ni är verkligen förståndshandikappade
Citera
2024-03-07, 13:26
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har månne ryssarna helt (iallafall temporärt) slutat att flyga, har ju inte rapporterats om flera nerskjutningar ?

Nej de flyger igen. Det har varit en hel den visuellt bekräftat användande av FAB med glidsystem det senaste dygnet ink en möjlig ny FAB-1500.

En del förklaringsmodeller som cirklulerat både här och på internet om ukrainska okända vapensystem kommer behöva ifrågasättas om det inte börjar regna ned SU34 och SU35 igen för just nu är glidbomberna ett stort problem.

Jag ser att förklaringen i fler nedskjutna ryska plan är att rysk risk-aptit har tillfälligt justerats upp till att vara ok med att ta mer risk.

Har Ukraina fortfarande samma kapacitet som för 2 veckor sedan bör vi se flyg som tar träffar i närtid igen.
Citera
2024-03-07, 13:33
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Gränsen till NATO-landet Lettland är närmare än gränsen till Ukraina. Ryssland får inte fientliga robotar längre från gränserna genom att erövra Ukraina. NATO-länderna Estland och Finland ligger inte många mil från Rysslands näst största stad St. Petersburg. Det är bara ett korkat svepskäl som bara medelålders Sovjettanter på rysk landsbygd går på.

Det verkar ju fungera om man ser allmänbildningen samt historiebeskrivningen våra kära hustroll i tråden tagit till sig och försöker förmedla

Det är rätt komiskt när rysk propaganda avsett för inavlade ryssar tas som en sanning och sprids utanför den ryska sfären ( här på flashback blir det iofs mest en källa till irritation eller lyteskomik )
Citera
2024-03-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Kallt krig? Det krig vi diskuterar i denna tråd är i högsta grad ett hett krig. Och nej, jag projicerar inte min feghet. Jag är fullt medveten om att jag hellre är feg och vid liv än en död "hjälte" som offras vid fronten för sina "fega" ledare och politikers egenintressen, som då redan satt sig själva i skydd med högsta prio.

Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det kommer knappast att ske. Därför måste SBU ta sitt ansvar och befria ryssarna från Putin.
Förstår hur du tänker men det att avrätta en statsman och acceptera det vore en farligt väg att gå, det skulle kanske öppna vägen för mindre regimer att lösa sina dispyter den vägen. Hur lockande det än kan vara så är det nog inget vi vill skapa prejudikat för
Citera
2024-03-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den här killen tror att den förstörda Himars är en deep fake.

https://twitter.com/SanderRegter/status/1765325531564700150

Det enda som egentligen förbryllar mig är hur liten explosionen är jämfört med när ryska luftvärnspjäser slås ut.
Citera
2024-03-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Man kan ju googla lite och göra några antaganden för den första delen iaf:

- T-90M verkar kosta ungefär 45MSEK => 17 st ~750MSEK
- BMP-3 verkar kosta ungefär 30MSEK => 51 st ~1500MSEK
- Artilleri i sammanställningen innefattar vad jag förstår även mindre pjäser, typ stora granatkastare, men säg 10MSEK / st i snitt ("riktigt" artilleri verkar ligga ~10-40MSEK / st) => 42 st ~400MSEK

Så drygt 2.5 miljarder för att ersätta gårdagens förluster för de här 3 vapenslagen. Och sen 1160 säckar potatis på det.
Observera att det där är inga kostnader och påverkar inte Rysslands ekonomi i dagsläget. Det är gammal betald och avskriven utrustning. Det är först när de ersätts som det drabbar statsekonomin.

Däremot finns det ju en massa annat som tär hårt på statskassan…
Citera
2024-03-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
USAs president bjuder in Ukrainas presidentfru och Navalnys änka till sitt "state of the union" tal. Vi pratar alltså om världens mäktigaste man som bjuder in till årets kanske viktigaste tal.

Båda tackar nej. Olena Zelenska ska enligt sitt svar besöka ett barnhem istället. Kan man bli mer godhjärtad än så, barnen kan inte ombokas, nej tack Biden.

Zelenskyy's wife, Navalny's widow decline Biden State of the Union invites

The White House on Wednesday confirmed that Ukraine's first lady and Russian opposition leader Alexei Navalny's widow were invited to the State of the Union but declined to attend.

Press secretary Karine Jean-Pierre declined to provide details.

https://abcnews.go.com/Politics/zelenskyys-wife-navalnys-widow-decline-biden-state-union/story?id=107869150

https://www.washingtonpost.com/national-security/2024/03/05/state-of-the-union-olena-zelenska-yulia-navalnaya/

Varför skulle Presidentfrun åka dit? Finns ingen anledning när USA bestämt att de hellre vill leka gömma penis med Putler.
Citera
2024-03-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Verkqr mer som om Europa ropar på mer krig! Knappt någon EU-ledare pratar om fred bara mer vapen och död..

De vill alla (med två undantag, serbien och ungern) ha fred. Genom att driva ut Ryssen ur Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in