(Fortsättning)
Ur förhör med S*mone (AB 180 s. 21-22)
S: Min lillebror, jag hörde han att kalla på pappa för att mamma hade ramlat å så. Mm.
Så jag gick ner snabbt å då så såg jag att hon låg i köket så, eh, mm, å hon skakade såhär.
FL: Mm.
S: Så hade hon slagit sitt ansikte, så hon låg i en blodpöl.
FL: Oj. ... Vem, vem, vem var det som såg anfallet?
S: Jag, min lillebror å min pappa.
FL;Okej.
S: Så jag ringde eh, mm, 112.
S: Sen tog pappa över eh, mm, å pratade så jag tog syskonen å sa att dom skulle vänta där ute, för att dom inte skulle se.
S: Bli rädda.
S: Sen så, eh, mm, kallade pappa på mig å sa jag skulle ta över samtalet, för att, eh, han behövde hjälpa mamma för hon, helt plötsligt hade hon bara ställt sig upp å skulle gå som att ingenting hade hänt.
(AB 180 s. 160)
FL: Vad är det som händer med din mamma?
S: Jag var på mitt rum. Dom andra var ute och lekte. Pappa och mamma var där med dom. När hon gick upp för trappan och slog sig så hårt så dom tror att det är därför hon gick in i ett anfall. Melw*n såg och ropade på pappa, jag gick mer. Ambulansen kom och vi pratade med dom. Så plötsligt skulle mamma ställa sig upp, jag såg blodpölen, hon hade blod i hela ansiktet, hon hade jätteont i sina armar och ben, hade legat på magen och skakat. Då kom moster också, vet inte om hon kom innan eller efter ambulansen.
FL: Var det någon mer som kom?
S: Grannarna. Dom hade hört att barnen skrek för dom var rädda. Grannarna hörde. Dom hjälpte pappa. Jag tog telefonen och pratade med ambulansen.
FL: Var det mycket blod?
S: Ja.
Ur förhör med Melw*n (AB 180 s. 173)
FL: Okej. Mm, har du sett när din mamma har fått något anfall?
MI: Ja.
FL. Ja?
MI: Det har varit, jag har sett alla. Först...första anfallet, så var det på sommaren, vi
skulle bada, men då så skulle jag gå in och kolla om mamma, om hon skulle komma, om hon kom ut snart, men då så låg jag henne på...såg jag henne ligga på marken och skaka jättemycket och det var en hel blodpöl runt, jättestor blodpöl som jag såg, hon hade kunnat drunkna om jag inte hade sett henne och blodet. Så jag sa till pappa jättesnabbt och så kom han in och sen så kom några grannar och fråga för jag skrek jättemycket. Milo fatta ju ingenting vad som hände...
FL: Nä.
MI: ...och det var ju..sen så S hon..jag kallade ner henne för ja, hon skulle
hjälpa M*lo för jag klarade inte av att ta honom så mycket när jag är ledsen ja, och sen, det var det anfallet och sen andra anfallet då så var pappa och S*mone borta och handlade på kvällen, Simo..V*nezza sov och äh, N*cole hon var i soffan, när hon var där uppe och tittade på TV och M*lo låg och sov.
Ur förhör med N*cole (AB 180 s. 335)
FL: Är det någon i familjen som skadat sig och varit på sjukhus?
N: V*nezza, hon är lungsjuk. Z*ey har varit en gång, jag har stukat foten en gång och då behövde jag åka till sjukhuset och röntga den. Sen tror jag inte det är mer. Jo mamma har hamnat på sjukhuset. Hon fick anfall.
FL: Såg du det?
N: Första gången såg jag inte det, Melw*n gick in dit. Sen kom han ut och sa "pappa kom, mamma har skadat sig", sen gick S*mone in, sen såg de att mamma låg där med en stor blodpöl. Hon hade ramlat, S*mone ringde ambulansen så de fick komma och hämta mamma. Hon var där i några veckor, sen kom hon hem. För några veckor sen fick hon ett till anfall, då så försökte hon springa till mig för hon fått ett litet anfall. Hon vaknade till, hon ville springa och krama mig, då ramlade hon, då fick hon ett stort anfall. Så ringde mamma pappa, Z*ey sov, M*lo sov, V*nezza vaknade när jag blev ledsen. Sen kom ambulansen.
Ur förhör med V*nezza (AB 180 s. 357)
FL: Du bor med Sahara, säg varför det är så att du bor med Sahara?
V: Mamma och pappa ska inte göra så att vi blir förkylda igen. Mamma trillade i trappan. Z*ey tog och N*cole och jag hade picknick utomhus och hon tog och puttade min mamma i trappan. Vi skulle bada och det var sommar. Melv*n kallade på pappa som ringde ambulansen då.
FL: Vart var du när mamma trillade i trappan?
V: Hemma.
FL: Var?
V: I Löberöd. Jag satt ute på trappan utanför. Jag ville inte att mamma skulle åka in på sjukhuset och hon hade en massa blod. Pappa fick bära mig.
FL: Hur fick mamma blod?
V: Hon trillade i trappan, hon skakade med kroppen. Hon får anfall. Hon har en spruta som gör att hon inte får anfall. Det var andra gången hon inte tog sin medicin och svimmade i trappan men då kom det inte blod. Då sov jag i soffan i Löberöd. Jag vågar inte bädda ner min mamma med mitt täcke och nallis. Nallis är min nalle. När jag var lite var han nästan lika stor som jag.