2024-03-06, 23:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Nej de uteslöt inte det helt.
Kan du citera domen så att vi kan se vilken del du menar? Att bara påstå nåt som du gör är rätt meningslöst.
Citera
2024-03-06, 23:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fast de gör det enbart av rädsla, inte av något som helst rättspatos.

Kan det inte handla om BÅDE rädsla och rättspatos?

Det är bara sunt att rättsväsendet (och även politiker) drivs av rädsla för folket.
Citera
2024-03-06, 23:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Folkdomstol har vi numera tydligen.

Det skulle jag inte säga. Men sjävklart ska rättsväsendet förhålla sig till folkviljan. Så fungerar det i en sund demokrati. Men i slutändan är det såklart domstolarna som dömer. Inte folket.
Citera
2024-03-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kan det inte handla om BÅDE rädsla och rättspatos?.
jo det är nog möjligt.

.
Citat:
Det är bara sunt att rättsväsendet (och även politiker) drivs av rädsla för folket.
håller med! Jo du har rätt, på ett sätt så fungerade ju faktiskt rättssamhället tillslut
Citera
2024-03-07, 03:46
Medlem
PreciousStoness avatar
När nu GM efter omprövningen av ärendet blivit helt korrekt dömd för våldtäkt av den då 10-åriga flickan så bör rubriken i tråden kompletteras med detta!
Citera
2024-03-07, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Oavsett rubricering är jag av åsikten att olika gärningar ska ge olika straff baserat på hur grova de är från den drabbades synvinkel.

Där är vi nog eniga. Gärningarna borde vara indelade i grupperna sexuellt ofredande, sexuellt övergrepp och våldtäkt.
Citera
2024-03-07, 05:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
HD har inte haft någon synpunkt på detta, det är bara drevet som misstolkat domskälen som har synpunkter på detta. Tror man på riktigt att domstolen inte visste den vanliga betydelsen av ordet och behövde hjälp med detta så har man kraftiga problem med läsförståelsen.

Om dåvarande domstol visste/hade det utrett vad flickans användning av ordet snippa betyder skulle dom aldrig tagit till en ordbok.
Det ena ger det andra här, och det är en indirekt kritik av hur dåvarande HR använt ordbok här.

Vidare vad du skriver om drevet och domskäl, så ingår ju då också denna nya hr-domstol i det drevet då?
Det är ju nu väldigt tydligt att drevet förtjänats och absolut inte skall uttalas i någon negativ klang, eftersom både gamla tr och denna nu nya hr uppenbarligen sitter med helt andra domskäl än den dåvarande hr.
Att allmänhet misstolkar dom gamla domskälen är inget jag vet något om, eller bryr mig om.
Det går ju inte att tolka på annat sätt än att dom gamla domskälen är genomgående felaktiga, både i sin utformning och då även hur dom processats fram.
Citera
2024-03-07, 05:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
När nu GM efter omprövningen av ärendet blivit helt korrekt dömd för våldtäkt av den då 10-åriga flickan så bör rubriken i tråden kompletteras med detta!

Jag tycker ju nuvarande rubrik är korrekt, eftersom det fortfarande är så att han blev friad av dåvarande hr, och det är just det som framkallat trådstarten.
Citera
2024-03-07, 07:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Juridisk grund att döma mannen för våldtäkt mot barn har funnits hela tiden.

Det var inte vad jag skrev.
Citera
2024-03-07, 07:10
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja, och det står jag för eftersom sexualkunskap bevisligen saknas hos vissa domare.
Det gäller även när de tolkar barns utsagor vilket blir olika beroende på vilken domare som dömer.
För att rättssäkerhet skall erhållas krävs det kunskap och inte gamla dönickar som slår i ordböcker.
Det är enbart du som sitter och påstår att det rör äldre praxis medan HD gjort klart att fel begåtts.
För att påminna så är det dock HD som sätter ribban, och resten får följa helt enkelt.

Återigen, tror du att det var brister i sexualkunskapen som ledde till den friande domen så är du både dum och okunnig, så var inte fallet.

Frågan hade inte prövats tidigare och hovrätten följde praxis från Europadomstolen som vars avgöranden gäller över svensk lag. HD sa inte att bedömningen var fel men att hovrätten borde ha hjälpt åklagaren då denne inte utförde sitt arbete på ett tillfredsställande vis. Innan HD-avgörandet var inställningen att processledningen i brottmål ska vara minimal.

Tyvärr verkar du vara för korkad för att kunna förs den här diskussionen så det är nog hopplöst.
Citera
2024-03-07, 07:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om dåvarande domstol visste/hade det utrett vad flickans användning av ordet snippa betyder skulle dom aldrig tagit till en ordbok.
Det ena ger det andra här, och det är en indirekt kritik av hur dåvarande HR använt ordbok här.

Vidare vad du skriver om drevet och domskäl, så ingår ju då också denna nya hr-domstol i det drevet då?
Det är ju nu väldigt tydligt att drevet förtjänats och absolut inte skall uttalas i någon negativ klang, eftersom både gamla tr och denna nu nya hr uppenbarligen sitter med helt andra domskäl än den dåvarande hr.
Att allmänhet misstolkar dom gamla domskälen är inget jag vet något om, eller bryr mig om.
Det går ju inte att tolka på annat sätt än att dom gamla domskälen är genomgående felaktiga, både i sin utformning och då även hur dom processats fram.

Man försökte ju men kom fram till att man inte kunde göra den bedömningen utifrån det material åklagaren åberopade.

Anledningen till att man slog i ordbok (vilket händer då och då i domstolar) var för att om man inte kan bedöma vad en person menar så får man gå på den officiella betydelsen.

HD berörde inte den frågan alls. Deras ”kritik” (som är helt ny praxis och därför omöjlig att följa innan deras beslut kommer) bestod i att rätten skulle hjälpa en åklagare som inte skötte sitt jobb.

Nej en dom ingår inte i ett drev. Du kanske ska öppna en ordbok och läsa betydelsen av uttrycket.

Nej det går inte att tolka det som att de gamla domskälen är felaktiga då varken HD eller nya hovrättsdomen kritiserar dessa. Det som kritiseras i HD är bristande processledning (vilket i princip helt skulle undvikas tidigare) vilket överhuvudtaget inte har med domskälen att göra. Nya hovrättsdomen (med ny åberopad bevisning) berör inte heller den gamla domens domskäl utan man gör sin egen bevisvärdering.
Citera
2024-03-07, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hovrätten skrev att det inte var styrkt att mannen penetrerat flickans underliv. Betyder inte det att hovrätten helt uteslöt penetration?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in