06 mars 11.54, Bedrägeri, Göteborg
Drottningtorget, Östra Nordstaden
Biljettkontrollanter grep en person som i kollektivtrafiken inte kunde uppvisa ett giltigt färdbevis, och som vägrade uppge sin identitet. Polisen larmades till platsen och beslutade att gripandet skulle bestå. Personen misstänkt nu för bedrägeri. Anledningen till att personen greps är att personen fortfarande betraktas som okänd.
Som jag har förstått det griper aldrig kontrollanter i Stockholm plankare. och om personen inte medger att denne inte har giltigt färdbevis så finns inte lagstöd för det. Uppenbarligen arbetar kontrollanter i Göteborg annorlunda. Är det ett nytt arbetssätt?
Vill inte legitimera sig, troligen en osvensk som inte vill uppge vem han är för han inte får vistas i landet.
Citat:
Viktigt att veta är att en kontrollant inte har rätt att tvinga dig att uppvisa legitimation. Det är enbart poliser och andra med befogenhet utgiven av polisen som får begära det. Eftersom kontrollanten inte kan ta reda på ditt personnummer är det också svårt för dom att erlägga denna avgift.
Om kontrollanten inte har tagit dig på bar gärning och inte heller kan bevisa att du inte haft en biljett när du stigit på färdmedlet borde du då lugnt säga att du väljer att kliva av transportmedlet vid nästa hållplats eftersom du inte längre kan visa att du har ett giltigt färdbevis.
Som jag har förstått det griper aldrig kontrollanter i Stockholm plankare. och om personen inte medger att denne inte har giltigt färdbevis så finns inte lagstöd för det. Uppenbarligen arbetar kontrollanter i Göteborg annorlunda. Är det ett nytt arbetssätt?
Bedrägligt beteende är över ribban för att envarsgrip kan aktualiseras.
Så även de i Sthlm kan göra detta, reglerna gäller likaledes att agerandet inte är förpliktat. Förmodligen har personalen i tuben instruktioner att överlåta till vakter/polis.
Beror helt på omständigheterna. I Stockholm har jag för mig att de aktivt väljer att inte gripa, även i de fall de kan ha rätt till det (de hotar dock med det ibland).
För att kunna envarsgripa måste det ju ske på bar gärning, så förmodligen erkände plankaren att han inte hade biljett. Hade han sagt att han har en men att han inte vill visa upp den av någon anledning, hade de bara haft rätt att avvisa och inte gripa (det är åtminstone min tolkning av lagen).
Hade gärna velat ha ett prejudikat på en sån här situation, jag är nyfiken på hur HD hade resonerat (detta ämnet har ju diskuterats i åratal).
Värt att nämna är också att det finns de som menar på att ringa bedrägeri inte kan tillämpas i lokaltrafik efter 1977 då Lagen om tilläggavgift kom (med hänsyn till legalitetsprincipen)
Man "plankar" inte i Göteborg. Man "tjuvåker". Det finns inga plank, staket eller grindar att passera.
Däremot plankar man in på ullevi, liseberg...
Måste man alltid blippa (ni säger förmodligen inte så i Göteborg) kort eller mobil när man går på en buss eller spårvagn? Eller kan man ha giltigt färdbevis som man inte blippar?
Måste man alltid blippa (ni säger förmodligen inte så i Göteborg) kort eller mobil när man går på en buss eller spårvagn? Eller kan man ha giltigt färdbevis som man inte blippar?
På bussar är det oftast så för dom tvingar en att gå på där fram. Spårvagn är det bara hoppa in och sätta sig och se glad ut. Man använder en app i 99% av fallen när man åker. Vet inte om de andra systemen ens finns kvar längre.
På bussar är det oftast så för dom tvingar en att gå på där fram. Spårvagn är det bara hoppa in och sätta sig och se glad ut. Man använder en app i 99% av fallen när man åker. Vet inte om de andra systemen ens finns kvar längre.
Ok. Blir omöjligt med "bar gärning" då på spårvagn om plankaren säger sig ha giltigt färdbevis.
Ok. Blir omöjligt med "bar gärning" då på spårvagn om plankaren säger sig ha giltigt färdbevis.
Va? Enligt boken skall man köpa sin biljett i en app INNAN man bestiger fordonet. Vissa är så giriga så dom lurpassar och kniper en direkt när man hoppar in och sätter sig.
Skall jag ge ett seriöst svar så kommer man snart att sluta gripa folk här också. Man har nyss kört igång med kontrollanter igen och man har bara inte hunnit hamna i situationer med övervåld, rasistiska övergrepp mot de stackars lycksökarna osv osv.
Snart i en moske nära dig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!