Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Läste igenom artikeln det handlar om. Tycker inte det var mycket om detta i den och det är säkert uppförstorat ifrån en direkt fråga.
Larsson säger dock samma saker i var och varannan intervju. Här är exvis en intervju från 2005.
Citat:
Henrik Larsson växte upp på 70- och 80-talen i Helsingborg.
– På den tiden var man ovanlig. Det fanns invandrare men inte många som såg ut som jag. Jag var annorlunda. Å andra sidan var det inget problem. Klart att jag blev retad men då fick man stå upp och slåss. Slåss, det gjorde jag ofta*. Och jag vann fajterna, så efter ett tag var det ingen som vågade säga något.
Han dröjer en stund och säger:
– Det är märkligt att när man blir bra på något, då glömmer folk ens bakgrund.
https://www.svd.se/a/e2be9a37-7d86-3efe-b9a9-b0b5e33dfc19/klart-jag-blev-retad-slass-det-gjorde-jag-ofta
Så alla svenskar var rasister som Henrik måste ge stryk, och enda anledningen till att svenskar gillar honom är för att han är bra på fotboll. Hade han kört buss eller jobbat inom vården hade vi alla spottat på honom och kallat honom neger.
*Jag hade mängder av invandrare i min skola som inte slogs, och de blev inte retade för det. Men hey, Henrik är ju "annorlunda"...