2024-03-06, 09:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Och du är helt säker på att Singapors försvarsminister sagt precis detta?
Då det uppenbart verkar falskt ska man kanske vara lite källkritiskt innan man sprider uppenbar osanning vidare?

Jag är faktiskt rätt så säker på det, om inte talet är helt felöversatt.

For example, the US' and UK's F-35s conducted successful strikes against ISIS in the Middle East. More recently, the US used their F-35s to locate and identify surface-to-air missile sites of Russian units in Ukraine, and this information was shared with NATO countries.

https://www.mindef.gov.sg/web/portal/mindef/news-and-events/latest-releases/article-detail/2024/February/28feb24_speech
Citera
2024-03-06, 09:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag hoppas mest att kriget tar slut snart. Bäst för alla förutom kanske en del nazister och högerextrema i och utanför Ukraina.. Att Ukraina skulle vinna är i princip helt osannolikt.
Bäst för alla förutom dom som förlorar menar du? Ja om man älskar Ryssland kanske man tänker som du. Vi som vill ha fred och ro inser att ger man walk over till Ryssland så gör dom bara om det. Ska vi ha fred måste Ryssland besegras även om det innebär ett långt krig.
Citera
2024-03-06, 09:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är faktiskt rätt så säker på det, om inte talet är helt felöversatt.

For example, the US' and UK's F-35s conducted successful strikes against ISIS in the Middle East. More recently, the US used their F-35s to locate and identify surface-to-air missile sites of Russian units in Ukraine, and this information was shared with NATO countries.

https://www.mindef.gov.sg/web/portal/mindef/news-and-events/latest-releases/article-detail/2024/February/28feb24_speech
Fast då säger han inte att F-35 varit i Ukraina alls. Det är väl det som var frågan.

Det är väl den lögnen som nu sprids.

Att F-35 används runt Ukraina är självklart ingen nyhet och amerikanska flygvapnet bekräftar det själva.
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2023/03/31/the-us-air-force-sent-f-35s-to-defend-nato-heres-what-it-learned/

Citat:
Airmen saw those threats in Ukraine and Kaliningrad, the Russian province wedged between Lithuania and Poland, Andrle said. The F-35s were able to locate and identify surface-to-air missile sites and pass that information to the rest of the coalition.
Citera
2024-03-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Bäst för alla förutom dom som förlorar menar du? Ja om man älskar Ryssland kanske man tänker som du. Vi som vill ha fred och ro inser att ger man walk over till Ryssland så gör dom bara om det. Ska vi ha fred måste Ryssland besegras även om det innebär ett långt krig.
Ett väldigt motsägelsefullt påstående från dig. Det inser du själv hoppas jag. Du vill inte ha fred, du vill att USA ska vinna till varje pris…
Citera
2024-03-06, 09:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det är väl ganska välkänt. Men nu var det några rysshoror i tråden som tydligen köpte skrönan och hävdar att USA flyger runt i området med F35 för att spana på ryssens installationer.
Jo, jag förstår. Jag ville bara understryka idiotin i rysstrollens skröna ytterligare. Vissa saker faller på sin egen idioti och behöver egentligen inte undersökas ytterligare för att förstå att det är en lögn. Lite som när Kina hävdade sig ha färre dödsfall i COVID än Sverige (i totala siffror..) trots 14x vår befolkning och det faktum att viruset eminerade från landet.
Citera
2024-03-06, 09:42
Medlem
Taggads avatar
Även en blind höna hittar ett frö efter 2 års pickande.
Citat:
Ryssland har lyckats förstöra ett Himars-system
Ryssland har efter två års försök lyckats förstöra ett av de dyrbara Himars-raketartillerisystem som tillverkas av USA och som Ukraina använder i kriget, rapporterar tyska Focus.

En drönare ska ha upptäckt vapnet i Donetsk i östra Ukraina, omkring fyra mil från fronten. Den efterföljande attacken kan ha utförts med en Iskander-robot avfyrad från marken, skriver Forbes.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

https://twitter.com/Archer83Able/status/1765119635005886619?t=UG3wJQ7vebQaGF7Bg92V0w&s=19
Citera
2024-03-06, 09:43
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast då säger han inte att F-35 varit i Ukraina alls. Det är väl det som var frågan.

Det är väl den lögnen som nu sprids.

Att F-35 används runt Ukraina är självklart ingen nyhet och amerikanska flygvapnet bekräftar det själva.
https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2023/03/31/the-us-air-force-sent-f-35s-to-defend-nato-heres-what-it-learned/

Exakt.
Tack för länken.
Citera
2024-03-06, 09:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Ett väldigt motsägelsefullt påstående från dig. Det inser du själv hoppas jag. Du vill inte ha fred, du vill att USA ska vinna till varje pris…
Inte det minsta motsägelsefullt. Om Ryssland inte bekämpas och tillåts annektera de områden av Ukraina de vill annektera kommer dom stå vid dörren med fler krav inom kort. Lite så det funkar med alla utpressare.
Citera
2024-03-06, 09:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, det är knappt att Ukraina hinner med att måla Z på sina utslagna fordon.
Z-beteckningen används inte längre i kriget på fordon. Detta system användes inledningsvis när ryska fordon korsade gränsen och tog sig långt in i Ukraina.

Så argumentet du använder är fel.
Citera
2024-03-06, 09:56
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD

Ett tips, läs på lite, USA är inte ens med i kriget ...

Man får hoppas på varaktigt fred och enda vägen dit som jag ser det är att det fascistiska Ryssland besegras. Tillåts de vinna är det inte slut på kriget utan bara början då de kommer fortsätta sina imperialistiska drömmar med död och förstörelse.
Citera
2024-03-06, 10:01
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, det är knappt att Ukraina hinner med att måla Z på sina utslagna fordon.

Trött på detta trams.

Källa tack!
Citera
2024-03-06, 10:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Z-beteckningen används inte längre i kriget på fordon. Detta system användes inledningsvis när ryska fordon korsade gränsen och tog sig långt in i Ukraina.

Så argumentet du använder är fel.

Här är lite hyllning till cv90 om vi snackar fordon. Man blir ju lite stolt som svensk.

https://sverigesradio.se/artikel/ukrainska-soldater-hyllar-svenska-stridsfordon-90
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in