2024-03-06, 00:59
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1815
Låter jättekonstigt faktiskt. Tycker det är fel att de absolut största sociala medierna är kopplade till ett enda system som Meta.

Ja, det är jätteknasigt att vi inte använder mer distribuerade och öppna system för den här sortens informationsutbyte.
Citera
2024-03-06, 06:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Mobiltrafiken kan avlyssnas. SMS-trafik är okrypterat. Och det är lätt för hackare genom ingengörskonst byta ditt telefonnr. Det är bara att söka på internet om man är intresserad varför SMS-verifering är kasst.

Varifrån fick du att SMS-trafik är okrypterat? All GSM och LTE-trafik är krypterade och de ligger dessutom trunkerade. Först måste du spåra paketen genom trunkeringen och sedan måste du avkryptera med en nyckel.
Citera
2024-03-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Vilken googletjänst kommer du inte in på?

Finns väl bara en google man kan logga in på.
Citera
2024-03-06, 07:07
Medlem
2FA ligger fortfarande nere, jag och mina vänner som haft det påslaget (är ett krav för att få administrera en business sida / göra reklam) är utelåsta.

Det kommer inget SMS vid inloggning samt på något mystiskt sätt är det hela nu en
Moment 22 - loop, där du blir tillfrågad att öppna din Authenticator app (något som vi aldrig slagit på, endast SMS).

Vad som återstår för oss (säkert miljoner användare ) är att reclaima vårt konto med hjälp av foto / video på oss plus ID-Handlingar. Så ironi nu att Meta påstår sedan igår att ”allt fungerar”. Har även på mina enheter testat i appen ett annat fb konto utan 2FA och det fungerar att logga in med i appen / Messenger / chrome så inget lokalt fel på mina enheter.
Citera
2024-03-06, 08:15
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
2FA ligger fortfarande nere, jag och mina vänner som haft det påslaget (är ett krav för att få administrera en business sida / göra reklam) är utelåsta.

Det kommer inget SMS vid inloggning samt på något mystiskt sätt är det hela nu en
Moment 22 - loop, där du blir tillfrågad att öppna din Authenticator app (något som vi aldrig slagit på, endast SMS).

Vad som återstår för oss (säkert miljoner användare ) är att reclaima vårt konto med hjälp av foto / video på oss plus ID-Handlingar. Så ironi nu att Meta påstår sedan igår att ”allt fungerar”. Har även på mina enheter testat i appen ett annat fb konto utan 2FA och det fungerar att logga in med i appen / Messenger / chrome så inget lokalt fel på mina enheter.

Högst troligen tog de ner 2FA och loggade ut alla användare pga en säkerhetsrisk och det skulle mycket väl kunna bero på läckan som jag postade tidigare i tråden.
Citera
2024-03-06, 08:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Högst troligen tog de ner 2FA och loggade ut alla användare pga en säkerhetsrisk och det skulle mycket väl kunna bero på läckan som jag postade tidigare i tråden.

Fast man blev inte utloggad i verkligheten. Man fick meddelande från contentproviderns server om att man var utloggad och behövde logga in igen, men det berodde mer på att servern inte hade kontakt med meta, inte att man var urloggad i verkligheten.
Citera
2024-03-06, 08:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

Min facebook på telefonenen fungerar, men inte på PC:n.
Fick ett email 02:49 i natt från Facebook med en reset-code. Tänkte att det var pishing.
Gick in på Facebook på PC:n och gjorde en ”Reset password”. Fick då email med koden som jag använde. Med tvåfaktorsautentiseringen blev jag ombedd att använda ”annan enhet”
Fick en notifikation på telefonappen där jag då skulle ”logga in mig” med mitt konto (i appen som jag redan är inloggade med). Nya passwordet fungerade inte…
Moment 22
Citera
2024-03-06, 08:28
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast man blev inte utloggad i verkligheten. Man fick meddelande från contentproviderns server om att man var utloggad och behövde logga in igen, men det berodde mer på att servern inte hade kontakt med meta, inte att man var urloggad i verkligheten.

Ja men tekniskt sett utslängd från 2FA åtminstone. Men ja jag gissar ju naturligtvis.
Senast redigerad av Autobahn76 2024-03-06 kl. 08:31.
Citera
2024-03-06, 08:37
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej.

Tvåfaktorsautentisering är ju mest en osäkerhet som gör att du kanske inte själv kommer in i framtiden, när du tappat din enhet, eller fått ditt telefonnummer bytt, eller vad du nu hängt upp det på.

Du kom väl heller inte in idag, trots tvåfaktorsautentisering, eller?

Om vi ponerar att servrarna är nere för att någon tagit över dom, så har dom nog all din data oavsett vilket sätt du brukar använda för att logga in och se din data.

Om vi ponerar att servrarna stängts ner av Meta själva för att man upptäckt stora mängder märkliga accesser, kan någon redan hunnit fått ut din data. Finns det ett fel i inloggningen som kan forceras, så kan det lika gärna vara av en karaktär där det är möjligt att gå runt både det vanliga lösenordet, och tvåfaktorskräpet.

Det tvåfaktorsautentisering i huvudsak ger ett visst skydd för, är om en du har färdigifyllda sparade lösenord i dina enheter, och att en enhet du för tillfället inte använder blir hackad eller borttappad. Inte mot att servrarna blir hackade.

Jag tror huvudskälet till varför de stora bolagen vill att du ska använda tvåfaktorsautentisering är för att de vill ha in en app i din telefon och att de vill ha ditt telefonnummer. Information är pengar.
tvåfaktorsautentisering är bra .
Själv ligger min app i annan telefon
Så min information säljs inte till facebook
Vad som hände tekniskt vet jag inte .
Men kanske bra att Facebook låg nere under superhuesday vem vet
Citera
2024-03-06, 09:02
Medlem
Citat:

Jag har samma problem, koden som krävs kan inte skickas, varför har inte detta nått våra nyhetssidor? 😳 de påstår ju att allt fungerar, jag har inte kommit in sen igår då det kraschade!
Citera
2024-03-06, 09:33
Medlem
Stillavinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Min facebook på telefonenen fungerar, men inte på PC:n.
Fick ett email 02:49 i natt från Facebook med en reset-code. Tänkte att det var pishing.
Gick in på Facebook på PC:n och gjorde en ”Reset password”. Fick då email med koden som jag använde. Med tvåfaktorsautentiseringen blev jag ombedd att använda ”annan enhet”
Fick en notifikation på telefonappen där jag då skulle ”logga in mig” med mitt konto (i appen som jag redan är inloggade med). Nya passwordet fungerade inte…
Moment 22

Likadant för mig, fast med Instagram........fb fungerar som vanligt men insta kräver kod via e-post el sms som det står skickats men som aldrig kommer.....
Citera
2024-03-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Någon mer än jag som nyligen blev utloggad från facebook och kan varken logga in eller återställa sitt konto? Blev livrädd att det var hackat men verkar vara hur många som helst på twitter som har samma problem. Kan nog vara en riktigt stor hackerattack. Vem/Vad ligger bakom detta? Fri spekulation

---

Rubrik ändrad. Tidigare rubrik: "Facebook hackat? Massvis med konton utloggade världen över"

https://omni.se/facebook-och-instagram-ligger-nere-over-hela-varlden/a/zEdQEv
https://svenska.yle.fi/a/7-10052436
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KnOe8E/problem-for-flera-sociala-medier
https://www.forbes.com/sites/daveywinder/2024/03/04/millions-of-google-whatsapp-facebook-2fa-security-codes-leak-online/

Blev utloggad i går kväll , men loggade in med nytt konto
OK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in