2024-03-05, 20:47
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Nej jag har inte fått det om bakfoten. Narkosjouren eller vad hon nu kallas berättade det när åklagaren höll förhör med henne under rättegången, det var vårdpersonal som inte höll med henne om att det var medvetet gjort och om Zs skador och att det behövdes göra en orosanmälan.

Stämmer.
Hon var upprörd över hur ingen kunde se det uppenbara i situationen, nämligen att detta var ett solklart fall av vanvård.

Men ingen på plats höll med henne, fram tills den manlige läkaren slog larm någon dag senare.
Citera
2024-03-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det har jag helt missat. Det var personal som ville ringa polisen redan på julafton iallafall.
Och personalen tycks rörande överens om att detta var vanvård samt misstänkt misshandel.
Ingenting en 6-åring kan ha orsakat själv.

Kollade upp nu vad hon heter, tror hon heter Linn och hon är narkossjuksköterska. Det var hon som initierade att man behövde borra i Zs ben för att få i henne vätska. Upplevde att hon under förhöret fortfarande var upprörd över att man inte såg det hon såg. Lyssna gärna på det. Tyckte att hon återberättade allt väldigt tydligt och bra.
Citera
2024-03-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Stämmer.
Hon var upprörd över hur ingen kunde se det uppenbara i situationen, nämligen att detta var ett solklart fall av vanvård.

Men ingen på plats höll med henne, fram tills den manlige läkaren slog larm någon dag senare.

Helt ofattbart att de inte såg, speciellt när man själv sett bilderna på delar av hennes kropp. Skador överallt.
Citera
2024-03-05, 23:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
Jag hoppas att det blir dömda för sexuella övergrepp också trots att Z inte velat prata om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjukislaban
Ja vi får se vad som kommer på torsdag när domen faller..!!

Kommer inte att hända eftersom åklagaren inte har med några sådana gärningsbeskrivningar i åtalet. Det får i så fall bli ett nytt åtal längre fram.
Skulle det väckas nytt åtal så kommer ett eventuellt nytt straffet att beräknas tillsammans med den påföljd som kommer i domen på torsdag. Så de kan inte få ett mycket längre straff oavsett.
Citera
2024-03-05, 23:05
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Domen mot föräldrarna från Eslöv faller på torsdag klockan 11.00.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgG75G/attikskadade-flickan-i-dag-hon-har-en-stark-livsgnista

– Hon är en bestämd tjej med glimten i ögat. Hon har mycket humor och även en stark integritet. Det är väl så hon lyckats ta sig igenom det här, eftersom hon har den starka livsgnistan hon har, säger Malin Raihle.

– Hon mår väldigt bra. Det är svårt att säga hur det hade varit om inte allt detta hänt men jag upplever henne som väldigt frisk.

– Familjehemsföräldrarnas ambition är att hon ska växa upp där hos dem. Hon kunde inte ha haft det bättre än i nuvarande familjehem och lever ett sådant liv som ett barn i hennes ålder borde få göra, säger Malin Raihle.

En härlig artikel. Jag blev riktigt glad av att läsa den.
Jag tror Z har en lysande framtid framför sig.
Vem vet, hon kanske väljer att utbilda sig till jurist och kämpa för att barn ska slippa vanvård?
Om hon vill så borde hon också kunna tjäna en bra slant på en filmatisering av sin historia.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-03-05 kl. 23:11.
Citera
2024-03-05, 23:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Domen mot föräldrarna från Eslöv faller på torsdag klockan 11.00.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgG75G/attikskadade-flickan-i-dag-hon-har-en-stark-livsgnista

– Hon är en bestämd tjej med glimten i ögat. Hon har mycket humor och även en stark integritet. Det är väl så hon lyckats ta sig igenom det här, eftersom hon har den starka livsgnistan hon har, säger Malin Raihle.

– Hon mår väldigt bra. Det är svårt att säga hur det hade varit om inte allt detta hänt men jag upplever henne som väldigt frisk.

– Familjehemsföräldrarnas ambition är att hon ska växa upp där hos dem. Hon kunde inte ha haft det bättre än i nuvarande familjehem och lever ett sådant liv som ett barn i hennes ålder borde få göra, säger Malin Raihle.
Tårar rinner. Helt otroligt hur det här fallet och Z’s öde berör en djupt.
Citera
2024-03-05, 23:27
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kommer inte att hända eftersom åklagaren inte har med några sådana gärningsbeskrivningar i åtalet. Det får i så fall bli ett nytt åtal längre fram.
Skulle det väckas nytt åtal så kommer ett eventuellt nytt straffet att beräknas tillsammans med den påföljd som kommer i domen på torsdag. Så de kan inte få ett mycket längre straff oavsett.

Ja precis det måste ju till ett nytt åtal isåfall och vi kan ju hoppas på något längre fram eventuellt.
Citera
2024-03-06, 01:05
Medlem
Citat:
En härlig artikel. Jag blev riktigt glad av att läsa den.
Jag tror Z har en lysande framtid framför sig.
Vem vet, hon kanske väljer att utbilda sig till jurist och kämpa för att barn ska slippa vanvård?
Om hon vill så borde hon också kunna tjäna en bra slant på en filmatisering av sin historia.
Jag med! Det lät så härligt att hon var ute och cyklade med kompisar!
Hemma tycks hon ju inte fått gå ut o leka med syskonen ens i den deprimerande trädgården .
Och ingen riktig cykel hade Z heller. Bara en skruttig 3 hjuling när hon var nästan 7 år.
På sätt och vis var det bra som hände. Att bubblan sprack. Vågar knappt tänka på hur Z
hade haft det i dag annars. Hon kunde lika gärna ha misshandlats till döds vilken dag som helst.
Tack och lov att både hon och syskonen blev omhändertagna.

Det är nästan som en askungesaga med lyckligt slut. Tror hon lever sitt bästa liv nu.
Och Zs framtid ser väldigt ljus ut. Kanske hon skriver en bok om sin barndom någon gång.
En sådan bok hade nog varit till hjälp för att förstå manipulativa föräldrar och kanske upptäcka sådana här fall i tid.
De flesta överlever inte sådant här så att de kan berätta alls.

Jag är så fjantig med Z så jag skulle önska ett foto om året av henne. För att se hur hon utvecklas.
Tror att alla som engagerat sig tycker att Z är deras barn nu, lite grann iallafall.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-03-06 kl. 01:12.
Citera
2024-03-06, 01:46
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lakarens-forvaning-over--flickans-skada-i-attikafallet/
Läkarens förvåning över flickans skada i ättikafallet
Det här är en artikel från 20/12 -23 Men den tål att läsas om.

Tycker att Z haft alldeles fantastisk sjukvårds personal sedan julafton.
Inte minst hennes läkare Thorbjörn Backman och operationsteamet.
I början trodde man ju att Z skulle få leva på sondmatning hela livet.
Och aldrig mer smaka mat i munnen.
Men så lyckades de sy ihop hennes matstrupe med tunntarmen.
Vilken bedrift! Med tanke på hur skadad matstrupen var.
Tack vare att det lyckades, kan hon äta normalt, all mat i små portioner.
Samt dricka vattenmelonssaft.
Citera
2024-03-06, 05:45
Avslutad
Citat:

Läste nånstans i tråden om Darknet är de åtalade för de?
Citera
2024-03-06, 06:51
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinntimmret
Läste nånstans i tråden om Darknet är de åtalade för de?
Nej, det finns inget i åtalet om Darknet.
Citera
2024-03-06, 07:07
Medlem
Citat:
Jag med! Det lät så härligt att hon var ute och cyklade med kompisar!
Hemma tycks hon ju inte fått gå ut o leka med syskonen ens i den deprimerande trädgården .
Och ingen riktig cykel hade Z heller. Bara en skruttig 3 hjuling när hon var nästan 7 år.
På sätt och vis var det bra som hände. Att bubblan sprack. Vågar knappt tänka på hur Z
hade haft det i dag annars.
Hon kunde lika gärna ha misshandlats till döds vilken dag som helst.
Tack och lov att både hon och syskonen blev omhändertagna.

Är inte det fullkomligt fenomenalt bra, strålande och lyckosamt att ”bubblan sprack”?
Läs: Att föräldrarna inte kunde inte fortsätta sin tortyr.

Eller vad menar du?
Vadå ”på sätt och vis” ?
Senast redigerad av M.J.A 2024-03-06 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in