2024-03-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som @Baskervilles-Hund skriver funkar inte INDIREKT om inte referensfilen är öppen. Du kan ju dock skriva ihop ett makro för det, som öppnar, läser av och stänger filerna.

Referensfilen är ju dock öppen - så jag händer inte riktigt med - ett macro är väl nästa väg att attackera problemet på, lite för rookie där bara känner jag..
Citera
2024-03-03, 22:08
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flameboy_m
Referensfilen är ju dock öppen - så jag händer inte riktigt med - ett macro är väl nästa väg att attackera problemet på, lite för rookie där bara känner jag..

I så fall borde du inte få hela långa URL:en, utan bara boknamnet och bladnamnet som referens. Länken brukar uppstå när man stänger ner boken man hämtar data ifrån. Kan tänka mig att lösningen inte kommer funka för dig av den anledningen.
Citera
2024-03-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Hej!

Jag för statistik över privatekonomi i Excel. Så fort en ekonomisk händelse inträffar, blir det en ny rad i dokumentet. I dokumentet finns även ett linjediagram för kontobalansen. Detta diagram uppdateras dessvärre inte automatiskt, utan för varje ny händelse måste jag scrolla ner till botten och manuellt markera nya rader.

Efter 3 år har det blivit närmare 1700 transaktioner och tar frustrerande lång tid att scrolla. Går det på något sätt att autouppdatera diagrammet vid nya tillkomna rader?

Du kan ju markera ett område som sträcker sig längre ner än sista raden med data? Blir så osäker när jag inte sitter vid dator med excel, men du borde kunna välja hela kolumner t.o.m.
Citera
2024-03-03, 22:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej!

Jag för statistik över privatekonomi i Excel. Så fort en ekonomisk händelse inträffar, blir det en ny rad i dokumentet. I dokumentet finns även ett linjediagram för kontobalansen. Detta diagram uppdateras dessvärre inte automatiskt, utan för varje ny händelse måste jag scrolla ner till botten och manuellt markera nya rader.

Efter 3 år har det blivit närmare 1700 transaktioner och tar frustrerande lång tid att scrolla. Går det på något sätt att autouppdatera diagrammet vid nya tillkomna rader?
Har du testat att skapa en tabell av din data? Så att diagrammet är kopplat till själva tabellen, inte ett specikt antal rader.
Citera
2024-03-05, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har du testat att skapa en tabell av din data? Så att diagrammet är kopplat till själva tabellen, inte ett specikt antal rader.
Vet inte hur man kopplar dem. Huvudsakliga problemet är att =Blad1!$P$1:$R$1655 inte går att ändra till =Blad1!$P$1:R1655. Det ändras tillbaka igen så fort man stänger "Markera data".

Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Du kan ju markera ett område som sträcker sig längre ner än sista raden med data? Blir så osäker när jag inte sitter vid dator med excel, men du borde kunna välja hela kolumner t.o.m.
Javisst, hela kolumnen kan markeras. Men eftersom bara 1 650 av 1 048 576 rader innehåller data blir det då en pytteliten datamarkering i början och hela resten av diagrammet tomt.
Citera
2024-03-05, 23:02
Medlem
Citat:
Vet inte hur man kopplar dem. Huvudsakliga problemet är att =Blad1!$P$1:$R$1655 inte går att ändra till =Blad1!$P$1:R1655. Det ändras tillbaka igen så fort man stänger "Markera data".

Javisst, hela kolumnen kan markeras. Men eftersom bara 1 650 av 1 048 576 rader innehåller data blir det då en pytteliten datamarkering i början och hela resten av diagrammet tomt.

Du bör kunna filtrera bort tomma värden i diagrammet så är det problemet löst.
Citera
2024-03-05, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Du bör kunna filtrera bort tomma värden i diagrammet så är det problemet löst.
Yes, frågan är bara hur? Är kass på Excel

Högerklick på diagram > Markera data > Dolda och tomma celler

Ger följande:
Citat:
Visa tomma celler som:
( ) Avstånd
( ) Noll
( ) Koppla datapunkter med en linje

Och en bockruta "Visa data i dolda rader och kolumner"
Men inget om tomma
Citera
2024-03-06, 00:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Detta fungerar för mig:
1. Markera de celler som ska vara med i diagrammet (inklusive rubrikraden)
2. Välj formatera som tabell (och kryssa i rutan, min data har rubriker)
3. Klicka så en ruta i tabellen är markerad.
4. Under menyn Infoga välj Infoga rekommenerat diagram (av den sort du vill ha).
5. Diagrammet ska då använda datan i tabellen.
6. För att lägga in ny data är det enklast att lägga in den ovanifrån. Genom att infoga en ny rad överst i tabellen. Om du har någon kolumn med datum i (t.ex) så kan man sortera tabellen därefter, så att ordningen blir korrekt.
Om du ändå vill lägga in datan längst ned så kan man markera en cell i tabellen och trycka Kringla + nedåtpil på min Mac för att hoppa till understa raden i tabellen. Jag antar att detta är Alt + Nedåtpil på Windows, men kolla gärna.
Citera
2024-03-06, 00:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
(
När du har formaterat celler som en tabell så dyker det upp filtersymboler i rubrikraden. Klicka på någon av dessa och klicka ur rutan "tomma".
Citera
2024-03-06, 07:41
Medlem
Citat:

Högerklick på diagram > Markera data > Dolda och tomma celler

Ger följande:

Men inget om tomma

När håller musen på diagrammet borde det dyka upp symboler i hörnet, övre högra t.ex, där en av dem är en filtersymbol. Där bör du kunna klicka ur tomma. Se följande länk och gå till stycket ’Filtering directly from the chart’: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/blog/2014/02/04/filtering-charts-in-excel/

Funkar inte det så finns instruktioner för annat där.
Citera
2024-03-06, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
När du har formaterat celler som en tabell så dyker det upp filtersymboler i rubrikraden. Klicka på någon av dessa och klicka ur rutan "tomma".
Tack! Tabell fungerar nu. Tydligen var de översta datavärdena satta som rubriker så blev error vid infogande av tabell. Efter detta ändrats räknar den nya totalsummor själv (utifrån ändringar på konton) och uppdaterar diagrammet därefter.

Enda som suger nu är att hela tabellen blev randig vilket kanske inte var helt önskvärt

(Får krångla till det och erkänna att jag använder Office 2010)
Citera
2024-03-06, 11:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Enda som suger nu är att hela tabellen blev randig vilket kanske inte var helt önskvärt
Det går att ändra HUR tabellformateringen görs. Det måste inte vara randigt om man inte vill (men randigt är oftast lättare att läsa)

https://support.microsoft.com/sv-se/office/formatera-en-excel-tabell-6789619f-c889-495c-99c2-2f971c0e2370
Senast redigerad av Enterprise 2024-03-06 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in