2024-03-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Han kan ju bara själv svara för hur han känner sig, men av mina rasistiska barndomskamrater (alla uppvuxna med att negrer var negrer, chokladboll var negerboll, ja, som det var förr) var det tveklöst så att Henrik Larsson även sågs som svensk. Precis som Martin Dahlin.

Det som avgjorde var nog den typiskt svenska dialekten, uppväxten i den svenska kulturen, och, framgångarna på fotbollsplanen och i landslaget. Kan inte minnas någon av mina barndomsrasistkompisar jag växte upp med som klagade när Larsson eller Dahlin kom in på planen.

Däremot skyr alla Zlatan som pesten. Tror det handlar mycket om kultur och attityd.

(Jag hade såklart även barndomskamrater som inte var rasister, men nu var det ju rasisters syn på Larsson jag tänkte på)
Jag håller med helt och fullt. Såg man VM 94 så är Martin Dahlin och Henke Larsson 100% svenskar. (Så det är sorgligt att Henke säger att han inte känner sig svensk. Jag känner adopterade koreaner som förstås är 100% genetiskt koreaner men lika förstås är 100% svenskar kulturellt).

Håller också med om att Zlatan inte är 100% svensk. Han är en blatte kort och gott. Vet inte procenten. Men han är inte svensk i alla fall. Och när talet om bästa svenska fotbollsspelare kommer upp så skruvar jag på mig för jag tycker inte Zlatan platsar där.
Citera
2024-03-05, 21:34
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Personligen anser jag inte att rasblandningar ska få representera Sverige i något sammanhang.
Henke har dessutom alltid varit ett svin. Han spelade fult och grisade och fuskade allt vad han kunde och han kom undan med det på grund av sitt namn och det faktum att han var neger. Osportslig är bara förnamnet när det gäller den negern.
Och ja, jag är är rasist. Numera. På förekommen anledning.
Citera
2024-03-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Trots att Henke har en ursvensk personlighet och uppväxt i Sverige så känner han sig altså inte svensk. Kände sig accepterad först efter att han blev bra i fotboll.

Det finns så mycket fördomar och rasism ute i stugorna och det hjälper inte ens att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb. Man blir utsatt livet ut.

Kan vara bra att lägga detta på minnet att väldigt många har det så.

Det är bara svenska hjärntvättade idioter som tror att en neger kan "bli svensk" och att negern absolut inte vill något hellre än att vara svensk. Vore jag neger så skulle jag inte heller kalla mig svensk eller påstå att jag var svensk.
Citera
2024-03-05, 21:50
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Då vet vi att alla civilisationers, t.ex. antika Greklands, uppgångar och fall genom historien beror på judar. Frågan är om inte judarna orsakat alla cykler som kan beskådas i naturen, som dygn och årstider.

Då vet vi att genetik är trams och att en övergång från skyhög till obefintlig dödlighet inte innebär något för en population. Mutationer är förmodligen ett judiskt påhitt.

Du menar på fullaste allvar att anledningen till att Sverige har en massinvandring, självhat, feminism, demokrati beror på mutationer? Och samma gäller även för romarrikets fall?
Citera
2024-03-05, 21:54
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är bara svenska hjärntvättade idioter som tror att en neger kan "bli svensk" och att negern absolut inte vill något hellre än att vara svensk. Vore jag neger så skulle jag inte heller kalla mig svensk eller påstå att jag var svensk.

Jag skulle gissa att han är mer svensk i sin personlighet än vad du är.
Citera
2024-03-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cha-Cha-Boys
Men herregud vad är detta för offer! Ingen är väl något för någon i allmänhet förutom familjen innan man lyckats med något stort-OAVSETT HÄRKOMST! Varför ska han av alla dra upp sånt här?

Nej ännu en som hoppar på tåget att pissa på Sverige för att få lite relevans! Stackars detta land, åkrarna , jorden, skogen, rapsfälten, sjöarna.. vad du retar upp alla du stackars Svea Rike. Jag älskar dig iallafall.

Är det ingen här som känner någon med ursprung? Det Henke beskriver är typ mer regel än undantag bland folk som är adopterade/invandrade/andra generationen och så vidare. Fatta att växa upp utan att en enda djävel ser ut som du samt att det första folk ser när de tittar på dig är "du är off".

Min adopterade polare från Chile berättade hur han kände sig hel för första gången i livet (40år) när han kom ut från flygplatsen där och alla såg ut som honom. Äntligen var han normal, smälte in.
Sen är ju inte allt frid och fröjd bara för det. Det är som han har två halva liv typ.

Lyssna på Erik Lundin - Suedi, så kanske ni får lite mer perspektiv:
"Flyttade från Rinkeby fem år gammal
Det bäst ni åker hem fick mamma höra utav grannar
Västerort, första luften som jag inandats
Ändå sas det att jag invandrat

När vuxna kolla snett, kände bara skam
Och fick höra ordet neger som det var mitt förnamn
Jag var andra generationen, kände tonen på lektionen
I bussen, på vägen till stationen

Tog planet till släkten när jag var innanför dörr'n
Kände mig hemma, nu är Sverige blått ett minne från förr
Tills dan vi hängde omkring och plötsligt hände nåt hemskt
För kussens polare så blev jag presenterad som svensk

Ja va Suedi"
Citera
2024-03-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
1. Det får stå för dig. När jag växte upp var det inte det och ordet användes i normalt språkbruk inte nedsättande.

2. Hur vet du att jag inte redan vet det?

Du kanske kan ta och fundera på om Sverige och alla europeiska länder är så rasistiska - varför i helvete har då miljontals araber och negrer oombett åkt hit under 30-40 års tid?

Det var ju det jag skrev innan om glåpord. Man tar något som kännetecknar personen ifråga; tjock, lång, ful, svart, sneda ögon, glasögon, etnicitet, ursprungsland osv. Är negerjävel att man hatar negrer? Är din långe fan att man hatar långa? Är danskjävel att man hatar danskar?

Om någon känner sig kränkt så säger det kanske mer om personen i fråga än om den som säger något? När jag växte upp var det INGEN som var kränkt för någonting. Fritzl kränkte sin dotters och sina inavlade barnbarns rättigheter. Det är att använda ordet rätt. att någon känner sig kränkt över att koranen eldas upp eller får höra jävla afghan är ju bara trams. Folk som är så lättstötta borde sova i ett bomullsrum med hjälm på. Hade vår generation varit en bråkdel så lättstött som dagens som behöver triggervarningar på filmer som innehåller neger hade man sagt åt dem på skarpen att skärpa till sig.

I ena meningen säger du att du inte tycker att ordet har någon inneboende mening och i nästa börjar du spy galla över alla du anser falla under begreppet.

Bestäm dig för vad du tycker innan du börjar diskutera.

Jag tycker henke sätter fingret på någonting centralt här, och då har han ändå liksom inte anklagat nån.
Citera
2024-03-05, 22:04
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har du någon grund för ditt påstående. Att dessa adopterade skulle vara särskilt utsatta för rasism?

Inte särskilt utsatta för rasism utan precis som alla andra svarta invandrare,
problemet för de adopterade svarta är att de känner sig som svenskar.... de har en svensk identitet men ses av andra svenskar som sämre.
De har svenska namn, svenska är deras modersmål men i möten med svenskar ses de som negrer.
Citera
2024-03-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Du menar på fullaste allvar att anledningen till att Sverige har en massinvandring, självhat, feminism, demokrati beror på mutationer? Och samma gäller även för romarrikets fall?
Jag tror kvinnlig rösträtt och Sovjetunionen är orsaken. Seriöst alltså.

Kvinnor tänker som de har förstånd till. Vilket innebär brist på verklighetsförankring.

Sovjetunionen skapade 68-vågen med alla nyttiga idioter inklusive Jan Guilliou. Idioterna förökar sig själva sedan. Otroligt effektivt. Fascinerande vilken effekt det fick och fortfarande får.
Citera
2024-03-05, 22:07
Medlem
HugoStieglitzs avatar
På 1990-talet var det ju ganska vanligt att man använde ordet neger utan att ens mena något illa med det. Det var senare som fler och fler började klassa ut ordet som någon slags okvädesord. Självklart är det tråkigt om folk har mobbat Henke genom att säga jävla neger, lika så om de hade sagt bög eller någonting annat med syfte att mobba. Om folk bara sade neger utan någon illvilja så känns det mer som ett missförstånd skapat av olika känslor hos olika personer.
Citera
2024-03-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Kanske samhällsklimatet som förändrats och blivit väldigt polariserat därför han börjar tveka om han är svensk. På 90-talet var det softare och både han och Dahlin sågs som svenskar, kanske mycket för att de pratar bra svenska också. Vem tänker ens på att Ravelli har påbrå både från Italien och Österrike?

Men precis. Tror det var fler faktorer än att de "pratar bra svenska" att de var kingar på det de gjorde då. Någon annan som mina Ludmilla ? Hela Sveriges älsklings-sprint tills hon dopade sig då blev hon en smutsig ryss. Och nu är Henke en smutsig C-kändis.
(Okay, kanske inte bästa liknelsen för Henke har ingen gniden stormakt i ryggen, men nu fattar).
Citera
2024-03-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag skulle gissa att han är mer svensk i sin personlighet än vad du är.

Ja han är mer "svensk" än mig för han har en intellekt som en vedklabbe.

Att vara svensk innebär ju ensligt vissa att ta åt sig och acceptera nutida lögner och vanföreställningar som svenskar lider av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in