2024-03-05, 14:27
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Henrik Larsson, en gång en lovande talang, lirar boll fortfarande fastän han med råge passerat vuxenstadiet.

Han har inga restauranger eller skjortor och skor att sälja, och är hopplöst irrelevant, vilket säkert gör 94 års VM-truppsmedlem oerhört nervös, så han sätter på sig offerkoftan, och vips får man uppmärksamhet.
Har han inte tjänat nog på proffsfotbollen för att pensionera sig bekvämt.

Hoppas han då haft en finansiell rådgivare så han inte levt över sina tillgångar.

Vanligt med sportstjärnor att de har noll koll på pengarna. Tänker på något dumt vis att pengarna alltid kommer rulla in på samma sätt och vips är karriären slut och de fortsätter med samma dyra leverne. 10 år senare, luspank!
Citera
2024-03-05, 14:27
Medlem
irrelevants avatar
Alltså, problemet är ju inte att han "inte känner sig svensk" utan problemet är att det upplevs som ett problem att han inte "känner sig svensk". Varför är det så jävla in i helvetes viktigt att "känna sig svensk"? Kan man inte bara vara den man är? Jag känner mig inte Kinesisk när jag är i Kina och det är inget problem.

Problemet ligger kanske i att han blev kallad neger när han var liten? Då ligger väl problemet hos mobbarna, inte i "hur svensk" Henrik Larsson känner sig. Märkligt fokus.
Citera
2024-03-05, 14:29
Avstängd
outback4s avatar
Alltså vad är det med dessa väletablerade kändisar med utländsk bakgrund egentligen
Vad kommer härnäst? Ernst Kirchsteiger bölar ut i Berliner Morgenpost att han inte känner sig tillräckligt svensk? EK har ju 2 icke svenska föräldrar, Henke har ju i alla fall 1. Så Henkes genetiska arv är 50% mer svenskt än Kirchsteigers.
Thomas Ravelli likaså 2 invandrare till föräldrar. Allt kan ju inte handla om hur nyansen på hudfärgen är? Att ha hudfärg som en apelsin som Ravelli har är väl inte bättre än ha hudfärg som ett slånbär som Henke ?
Citera
2024-03-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Henrik Larsson, en gång en lovande talang, lirar boll fortfarande fastän han med råge passerat vuxenstadiet.

Han har inga restauranger eller skjortor och skor att sälja, och är hopplöst irrelevant, vilket säkert gör 94 års VM-truppsmedlem oerhört nervös, så han sätter på sig offerkoftan, och vips får man uppmärksamhet.

Han är väl bara ointresserad av sånt? Har tjänat tillräckligt med pengar för att kunna leva väldigt bekvämt resten av sitt liv och känner inget behov av att kränga mjällschampo och skjortor och annat skräp bara för att verka relevant och få se visa upp sitt eget ansikte i tv-reklamen. Möjligt att han inte ens är narcissist, vilket många idrottsstjärnor är.
Citera
2024-03-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Har han inte tjänat nog på proffsfotbollen för att pensionera sig bekvämt.

Hoppas han då haft en finansiell rådgivare så han inte levt över sina tillgångar.

Vanligt med sportstjärnor att de har noll koll på pengarna. Tänker på något dumt vis att pengarna alltid kommer rulla in på samma sätt och vips är karriären slut och de fortsätter med samma dyra leverne. 10 år senare, luspank!
Henkes fru har skött hans affärer sedan urminnes tider och hon lär ska vara väldigt bra på det.
Citera
2024-03-05, 14:44
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertduvet
Intressant nog är det mer generisk likhet mellan grupper än mellan individer inom grupper.
Stämmer inte. Väljer man slumpmässigt ut två fransmän och två engelsmän så kommer de två fransmännen och engelsmännen vara mer genetiskt lika varandra.

Samma gäller f.ö. val av partners, vänner och favoritsyskon. Människor väljer efter likhet.

Detta är inte konstigt eftersom gener försöker bevara sig själva. Att blanda sig med någon som är genetiskt helt annorlunda minskar genens överlevnadschans till 50%. Att välja partner med stora delar gemensam arvsmassa ökar genens överlevnadschans.

Evolutionen har t.o.m. skapat mekanismer som skyddar mot blandning. Därför är blandade par överrepresenterade på fertilitetskliniker. Fertilitetsstudier från Island visar att fyrmänningar har minst problem med fertilitet.

Citat:
Ursprungligen postat av evertduvet
Autisterna kan ju skapa ett eget land, så kan vi klustra alla som har liknande genetik med varann och starta nya länder. Evolutionär fördel för dessa länder? Skulle inte tro det.
Autism beror på en skadlig mutation. De individerna bär på ett handikapp.

Vad gäller evolutionär fördel så kan du fundera på varför folk bosätter sig i etniska kluster och gjort så genom hela historien. Några har säkert inte gjort det. Men så existerar de heller inte längre.
Senast redigerad av jnilsson 2024-03-05 kl. 14:46.
Citera
2024-03-05, 14:45
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Du fattar vad jag menar, men måste ändå låtsas vara efterbliven. Är du aspie eller lider av någon annan åkomma som kan påverka tankeförmågan? Undrar man liksom.

Poängen är mer att jag undrar om du själv fattar vad du menar. Om en invandrare kommer till Sverige och blir bra på fotboll, eller dunka-dunkamusik, eller något annat som invandrare företrädesvis når framgång inom - hur menar du då att de är "bra för landet"? Inget de gör gynnar ju någon annan än de själva.
Det är väldigt vanligt att slänga ur sig resonemang liknande ditt, så du är inte ensam. Men att något är ofta upprepat betyder inte automatiskt att det är stringent. Snarare tvärtom, eftersom man kan runda logiken genom att hävda att det är "allmänt känt".

Så nej, jag vet faktiskt inte vad du menar. Förklara för mig (och för dig själv). Konkretisera.
Citera
2024-03-05, 14:45
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.

Det är helt ok för mig Henke att du aldrig känt dig svensk. För jag har nämligen aldrig sett dig som helt svensk heller och ändå så var du en av mina idoler under dina glansdagar i EM eller om det var VM i USA.
Men svensk var du inte då och du är det inte heller nu. Tyvärr sånt är bara att acceptera.

Lite tråkigt att folkkäre Henke försöker svartmåla hela Sverige som rasister. Men som sagt trist för honom och vill han hellre känna ursprung från sin pappa från något negerland så kör på det.

Sverige har gett honom mycket och ändå skall det klagas. Undrar vad hans pappas negerland har gett som varit så mycket bättre?

Sorgligt Henke där föll du i mina skånska ögon.
Citera
2024-03-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jordan, Hans son känns mer ickesvensk än han själv konstigt nog.

Intressant fenomen det där, Henke pratar ju bra skånska medan hans son pratar mer som en förortsblatte har jag för mig. Sonen borde väl vara hälften så mycket neger som pappan eftersom mamman är etnisk svensk.

Dessutom är Henke uppväxt i ett av de fattigaste områdena i HBG medan Jordan är uppväxt i ett av de rikaste.
Senast redigerad av LilaGubben 2024-03-05 kl. 14:51.
Citera
2024-03-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Alltså vad är det med dessa väletablerade kändisar med utländsk bakgrund egentligen
Vad kommer härnäst? Ernst Kirchsteiger bölar ut i Berliner Morgenpost att han inte känner sig tillräckligt svensk? EK har ju 2 icke svenska föräldrar, Henke har ju i alla fall 1. Så Henkes genetiska arv är 50% mer svenskt än Kirchsteigers.
Thomas Ravelli likaså 2 invandrare till föräldrar. Allt kan ju inte handla om hur nyansen på hudfärgen är? Att ha hudfärg som en apelsin som Ravelli har är väl inte bättre än ha hudfärg som ett slånbär som Henke ?
Just Ernst Kirchsteiger har faktiskt berättat om att han blev kallad för svartskalle som ung.
Citera
2024-03-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.

Å ena sidan var min spontana reaktion att det kändes trist. Han är ju i varje fall svenskare än 99% av alla invandrare som kommit hit så om inte ens han känner sig svensk så gör väl ingen det.

Å andra sidan: Vem har sagt att alla måste vara svenskar? Det är ju wokevänstern och andra galningar som driver den linjen. Inte ens en norrman som flyttar hit slutar ju att känna sig norsk. Än mindre en irakier. Och varför skulle de?

Hela den här diskussionen om vem som är svensk tycks närmast som en idiotisk lek med ord.
Citera
2024-03-05, 14:53
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Henrik Larsson är åter ett exempel på hur dåligt det är med ett multietniskt samhälle - född i Sverige, uppvuxen i Sverige, utbildad i Sverige, tränad i Sverige men detta är inte nog då hans fars neger-DNA måste respekteras.
Så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Undrar hur många "Henrik Larssons" det sitter ute i vårt land som fått precis allting men ändå inte känner sig hemma. Det är dags att repatriera alla som inte är skandinaver/germaner ut ur vårt land en gång för alla.

Sverige är svenskarnas land, inte mulatternas, inte albanernas, inte judarnas, inte afrikanernas, inte persernas, inte arabernas.
Det du missar är orsaken till att Henrik Larsson finns i Sverige och varför alla nämnda grupper emigrerat hit.

Det beror på en befolkning som efter 5-6 generationer av industrialiserat överflödssamhälle är så demografiskt förändrad och söndermuterad att den hemfaller åt diverse galenskaper, varav invandring bara är en. Andra är: självförakt, individualism, ateism, feminism, sexuella avarter och sexuell promiskuitet.

Du åtgärdar alltså inte grundproblemet genom återvandring. Dessutom kommer det aldrig ske eftersom en befolkning som accepterat invandring inte är kapabel att genomföra återvandring.

Och de "germanska generna" existerar inte längre. De fanns kanske för 150 år sedan, men är nu totalt bortmuterade.
Senast redigerad av jnilsson 2024-03-05 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in