2024-03-05, 11:48
Medlem
En grej jag funderat på ett par gånger när jag lyssnat på förhören är när grannen som kom in till barnen när J hade ett EP-anfall. Kan varit någon mer som vittnade om samma sak minns inte riktigt, det att hon iallafall hörde var att barnen skrek ”sluta sluta” alldeles förtvivlat. Känns inte logiskt att man skriker sluta vid en sån händelse , men ja det är ju barn det handlar om. Fick bara en känsla av att D kanske misshandlat J.
Senast redigerad av Sweetstuff84 2024-03-05 kl. 11:59.
Citera
2024-03-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
D hade haft så trevligt med herrklubben att de till o med bestämde sig för att träffas privat.
I framtiden när de avtjänat sina straff då på rättspsyk eller fängelse får man förmoda.
Så låt dem skratta. För skratta bäst som skrattar sist.
Det blir nog väldigt trist o enahanda o monotont på kåken sedan. När de inser hur länge de ska sitta och fira sina högtidsdagar solo i en cell med en spindel på väggen och några silverfiskar som pilar över golvet. Precis som Zs 6 års födelsedagsfirande. Inga gäster o inga presenter. För att inte tala om julaftonsfirandet. Med lite sladdrig lutfisk, två potatisar och vitsås. En mandelmussla till efterätt med lite vispgrädde och sylt. Och deras sista minne av familjejulen 2022. Med oro och rädsla för polisen och soc. Och J kommer att sukta efter sitt rum på RMV.
Med lyxiga tjocka frottehandukar och eget badrum. Nästan som ett eget spa. Sådan lyx kommer hon aldrig att uppleva igen i sitt skuldtyngda efterliv. Så låt dem njuta av det lilla. Det blir andra kanelbullar snart!

Så härligt du beskriver det! Om det ändå blev så! På häktet var de isolerade och på rmv uppskattade de sällskapet.
På kåken kommer de tyvärr inte fira sina födelsedagar med silverfisk och spindel ensamma i sin cell utan i gemenskap med övriga intagna fram till dörren låses om dem på kvällen. Även julmaten kan nog vara riktigt bra, tyvärr. Men jag HOPPAS att de som du skriver kommer att minnas tidigare jular, särskilt julen 2022 och vad de gjort. Jag HOPPAS att de kommer lida och sakna sina barn, sakna friheten, sakna att få göra egna val. Men risken är väl att ett fängelsestraff kommer passa ypperligt, inget ansvar, och de får allt de behöver…. Tyvärr. De kommer hitta nya vänner, de kommer ha roligt, de kommer fortsätta skratta.
Citera
2024-03-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Han är en extrem slacker. Det kan delvis vara det som gör att han framstår som trög och ointelligent, att han är så loj och seg. Då tror man att han är seg i huvudet med.

Ja, och det passar honom nog bra. Eftersom han inte är kritikkänslig/inte har uppblåst ego rör det honom inte i ryggen att bli underskattad. Det kanske rakt av är något han utnyttjar och spelar på. Från RPU är han på gränsen mellan övre genomsnitt och klart över genomsnittet vad gäller intelligens, så gissar att han är någonstans mellan 1 och 2 standardavvikelser från det absoluta genomsnittet (68% av befolkningen befinner sig mellan -1 och +1 standardavvikelse = genomsnittlig intelligens). Det skulle betyda att bara cirka drygt 15% av befolkningen har högre intelligens än D. Styrkor i logiska icke-verbala delar av IQ-testet. Genomsnittlig i verbal. Oftast återfinns sociala aspekter i den verbala delen (se t.ex. WAIS IQ-test som förövrigt J testades med), så han är inte socialt obegåvad. Det sociala samspelet med andra intagna och personal har fungerat utan anmärkningar under tiden för RPU. Däremot är han lat, introvert, och brister i empatin. Jag tror att vi gör ett misstag om vi underskattar honom, det kan vara en explicit strategi att bli underskattad.

Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
a, jag känner så med. En nyckelscen som visar precis det du säger, att han är rädd att J ska säga ngt. Samt utfrågningen dagen efter hos grannparet då han frågade tre(?) gånger var exakt han sett Z. Det absolut mest naturliga hade ju varit att stanna hos barnen medan J åkte in för att ordna barnvakt för att sedan kunna åka in till J ev.

Sms:et fr J till D att han hade förstört julen fick man väl heller aldrig ngn klarhet i vad som menades heller. Och med detta vill jag understryka att det inte tar bort ngt från att J är hemsk och totalt cray cray. Men D smiter undan radarn på ngt sätt känner jag som i övrigt också går väldigt bra ihop med hans personlighet att undvika ansvar så mycket som möjligt.

Fetade: exakt så.
Senast redigerad av morboso 2024-03-05 kl. 12:28.
Citera
2024-03-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetstuff84
En grej jag funderat på ett par gånger när jag lyssnat på förhören är när grannen som kom in till barnen när J hade ett EP-anfall. Kan varit någon mer som vittnade om samma sak minns inte riktigt, det att hon iallafall hörde var att barnen skrek ”sluta sluta” alldeles förtvivlat. Känns inte logiskt att man skriker sluta vid en sån händelse , men ja det är ju barn det handlar om. Fick bara en känsla av att D kanske misshandlat J.
Har också reagerat på att de skrek sluta, sluta. Det måste ha hänt något.
Citera
2024-03-05, 12:44
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Eller kanske att barnen visste att Js anfall var fejk? Men att det uppstod när J tappade kontrollen och barnen blev rädda?

J ropade efter sin döda mamma vid samma tillfälle. Ville inte torka bort blodet i ansiktet med handduken grannen erbjöd. Inte heller ville hon att grannen skulle hjälpa D att ta in henne i huset och hon hängde som en lealös säck i Ds armar.

Efter att hon blivit insläpad i köket; det var då hon ropade på sin döda mamma. Detta gjorde givetvis att barnen blev ännu räddare.

Det J hävdade var ep-anfall är motbevisat. Någon i tråden hade ett bra förslag på en sorts psykiskt anfall. Minns tyvärr inte vad ett sånt anfall heter.

En kraftig avtändning från piller (inte minst Tramadol, som J använde) och vissa andra droger, kan ge liknande symptom.

Tillägg: som jag har uppfattat det får J lite då och då teatraliska utbrott som av borderline eller Histrionisk karaktär. Kan givetvis inte sitta här och fjärrdiagnosticera henne. Det är bara hur jag uppfattar henne.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-03-05 kl. 13:12.
Citera
2024-03-05, 12:45
Medlem
[quote=morboso|87569684]Ja, och det passar honom nog bra. Eftersom han inte är kritikkänslig/inte har uppblåst ego rör det honom inte i ryggen att bli underskattad. Det kanske rakt av är något han utnyttjar och spelar på. Från RPU är han på gränsen mellan övre genomsnitt och klart över genomsnittet vad gäller intelligens, så gissar att han är någonstans mellan 1 och 2 standardavvikelser från det absoluta genomsnittet (68% av befolkningen befinner sig mellan -1 och +1 standardavvikelse = genomsnittlig intelligens). Det skulle betyda att bara cirka drygt 15% av befolkningen har högre intelligens än D. Styrkor i logiska icke-verbala delar av IQ-testet. Genomsnittlig i verbal. Oftast återfinns sociala aspekter i den verbala delen (se t.ex. WAIS IQ-test som förövrigt J testades med), så han är inte socialt obegåvad. Det sociala samspelet med andra intagna och personal har fungerat utan anmärkningar under tiden för RPU. Däremot är han lat, introvert, och brister i empatin. Jag tror att vi gör ett misstag om vi underskattar honom, det kan vara en explicit strategi att bli underskattad.

Bra att påminnas om det för någon skrev (Ottoplommon?) det senaste dygnet i tråden att han var LITE över genomsnittet, men det är som du skriver inte fallet.

Vidare tror jag D låter J diktera för hans liv bjuder mindre motstånd om J får bestämma och få det på sitt vis.

Angående varför D åkte m i ambulansen så är mitt stalltips att syftet var att förstärka trovärdigheten i att Js anfall var ALLVARLIGT och ”på riktigt”. Snarare än att han inte litade på J (vilket HOW… & Ottoplommon diskuterat i tråden—vad tror ni?).
Jag tror hon hade ett slags anfall men att det var triggat av Tramadol & andra uppers/downers, J petade i sig. Nu har hon helt plötsligt kastat rullstolen. Det var väl ingen som tyckte synd om henne i häktet så hon tröttnade väl på den rekvisitan (hemma avgudade barnen henne och behandlade säkert henne som en prinsessa när hon satt så invalidiserad!)

Bra att påminnas om det för någon skrev (Ottoplommon?) det senaste dygnet i tråden att han var LITE över genomsnittet, men det är som du skriver inte fallet.

Vidare tror jag D låter J diktera för hans liv bjuder mindre motstånd om J får bestämma och få det på sitt vis.

Angående varför D åkte m i ambulansen så är mitt stalltips att syftet var att förstärka trovärdigheten i att Js anfall var ALLVARLIGT och ”på riktigt”. Snarare än att han inte litade på J (vilket HOW… & Ottoplommon diskuterat i tråden—vad tror ni?).
Jag tror hon hade ett slags anfall men att det var triggat av Tramadol & andra uppers/downers, J petade i sig. Nu har hon helt plötsligt kastat rullstolen. Det var väl ingen som tyckte synd om henne i häktet så hon tröttnade väl på den rekvisitan (hemma avgudade barnen henne och behandlade säkert henne som en prinsessa när hon satt så invalidiserad!)
Citera
2024-03-05, 12:59
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Aha. Ingen aning. Men det har varit ett par meningar med Zs röst förvrängt i något morgonprogram. Så kanske tingsrätten tillhandahåller lite material på villkor att rösten ändras o barnet blurras?
Eftersom allmänintresset varit så stort i detta fallet?
Medier med utgivningsbevis får ut omaskat material.
Utgivningsbevis utfärdas av Mediemyndigheten, tidigare Myndigheten för press, radio och tv och gäller i tio år.

För att ett utgivningsbevis ska utfärdas krävs bland annat att en utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige.
Ett utgivningsbevis medför att bestämmelserna i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) inte gäller om det skulle strida mot den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet.

På Mediemyndighetens webbplats (just nu är den hackad, men bör fungera inom några dagar) kan du läsa mer om utgivningsbevis.
Citera
2024-03-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moije
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, och det passar honom nog bra. Eftersom han inte är kritikkänslig/inte har uppblåst ego rör det honom inte i ryggen att bli underskattad. Det kanske rakt av är något han utnyttjar och spelar på. Från RPU är han på gränsen mellan övre genomsnitt och klart över genomsnittet vad gäller intelligens, så gissar att han är någonstans mellan 1 och 2 standardavvikelser från det absoluta genomsnittet (68% av befolkningen befinner sig mellan -1 och +1 standardavvikelse = genomsnittlig intelligens). Det skulle betyda att bara cirka drygt 15% av befolkningen har högre intelligens än D. Styrkor i logiska icke-verbala delar av IQ-testet. Genomsnittlig i verbal. Oftast återfinns sociala aspekter i den verbala delen (se t.ex. WAIS IQ-test som förövrigt J testades med), så han är inte socialt obegåvad. Det sociala samspelet med andra intagna och personal har fungerat utan anmärkningar under tiden för RPU. Däremot är han lat, introvert, och brister i empatin. Jag tror att vi gör ett misstag om vi underskattar honom, det kan vara en explicit strategi att bli underskattad.

Det blev något lite tokigt i din citering, tror jag löste det här i alla fall.

Om Js anfall var fejkat är det en rimlig reflektion – att D åkte med för att understryka anfallets äkthet. Med tanke på att D har "skrutit" för kollegor om hur de lurar staten på bidrag/föräldrapening och hur de tar emot bidrag från t.ex. Skånes Änglar, och såklart det framlagda ekonomiska motivet i tortyren av Z, känns det inte alltför långsökt att detta anfall skulle kunna vara fejkat.

Det som andra skribenter har skrivit om att det vore konstigt att barnen skriker "SLUTA" tycker jag inte att vi ska läsa in för mycket i, har lyssnat på äkta larmsamtal från USA där barn reagerar exakt så när deras förälder har anfall eller är medvetslösa.
Citera
2024-03-05, 13:43
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Eller kanske att barnen visste att Js anfall var fejk? Men att det uppstod när J tappade kontrollen och barnen blev rädda?

J ropade efter sin döda mamma vid samma tillfälle. Ville inte torka bort blodet i ansiktet med handduken grannen erbjöd. Inte heller ville hon att grannen skulle hjälpa D att ta in henne i huset och hon hängde som en lealös säck i Ds armar.

Efter att hon blivit insläpad i köket; det var då hon ropade på sin döda mamma. Detta gjorde givetvis att barnen blev ännu räddare.

Det J hävdade var ep-anfall är motbevisat. Någon i tråden hade ett bra förslag på en sorts psykiskt anfall. Minns tyvärr inte vad ett sånt anfall heter.

En kraftig avtändning från piller (inte minst Tramadol, som J använde) och vissa andra droger, kan ge liknande symptom.

Tillägg: som jag har uppfattat det får J lite då och då teatraliska utbrott som av borderline eller Histrionisk karaktär. Kan givetvis inte sitta här och fjärrdiagnosticera henne. Det är bara hur jag uppfattar henne.

Jag fick ett starkt intryck av att det var råfejk direkt när jag läste om det. Och man kan förstå att barnen blir rädda och bara vill att hon ska sluta bete sig som ett psycho, klart att det är skrämmande för barn att se sin mamma så.

Att ropa: Mamma, mamma, under ett "EP-anfall" är sjukt cringe. Får man ett riktigt EP-anfall är man inte vid medvetande. Man skiter ofta på sig och kan bita sönder tungan om man har otur.

Jag har gedigen erfarenhet av droger då jag har brukat och missbrukat det mesta i många år (går nu på metadon och har centralstimulerande medicin mot ADHD, egentligen ADD som man sade förr), jag har sett EP-anfall framkallade av tramadol i verkligheten flera gånger, har dock lyckligtvis sluppit det själv. Och man är inte vid medvetande när anfallet pågår. När man vaknar upp är man förvirrad och vet inte vad som har hänt. En del missar helt att de ens haft ett EP-anfall om de är ensamma när det sker, och ingen kan tala om det för dem. Men ofta får man stark värk i kroppen efteråt, så man brukar ofta kunna räkna ut det.

Jag vet inte vad J: s så kallade "anfall" var, men det skulle inte förvåna mig om det var fejk rakt igenom.
Citera
2024-03-05, 13:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Tror det kan vara en vanlig reaktion för ett barn om den ser sin mamma ligga och skaka på golvet.

Även hört om ett barn som skrikit sluta sluta när den hittade sin mamma okontaktbar.

Mest logiska för ett barn är nog att säga/skrika "Sluta" för det är ju det den vill. Sluta skaka, sluta sova m.m
Citera
2024-03-05, 15:28
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neutrogen
Herr Daniel Andersson, numera Inkvist har jag umgåtts med en gång i tiden. Jag avslutade umgänget för många år sedan då han blev ännu märkligare i beteendet än han redan var från början.

Jag tänkte försöka reda upp lite felaktigheter som cirkulerar, inte för att det ändrar på vad som har hänt utan för att få en så klar bild som möjligt över dessa människor.

Daniel har varit gift en gång tidigare. Med den kvinnan fick han 3 barn varav 2 nu är vuxna och myndiga.
Dessa barn gav han helt upp en tid efter att han träffade Jasmine, och har inte haft kontakt med dem alls sedan dess vad jag vet. Han ville bara umgås med sin nya familj - familjen han redan hade var inte vatten värd.
De 3 första barnen fick utstå mycket gapande och skrikande i hemmet under sin uppväxt, anmälningarna till socialen var frekventa redan då.

När skilsmässan var i slutskedet eller var klar träffade han Jasmine och de blev ganska snart ett par och Daniel flyttade då till henne i Eslöv. Det tog inte långt tid innan hon blev gravid då hon som vi alla vet inte använder preventivmedel. Inte han heller för den delen, vilket är väldigt märkligt då han absolut inte ville ha mer än 2 barn.

Hur är då Daniel som person?
Han hade redan då många narcissistiska drag. (Jag är ingen psykolog, men jag har mycket erfarenhet tyvärr.)

- Osäker på sig själv och sina förmågor (sånt lyser igenom efter en tid), men har absolut inga inlärningssvårigheter. "Kan om han vill".
- Skryter mer än gärna om vad han har gjort och kan. Ogillar starkt att bli motbevisad när han har fel.
- Sätter sig själv och sina känslor före allt annat, vilket blev mer och mer tydligt ju längre umgänget pågick
- Pratar gärna om vad han Ska göra när "allt ordnar sig" - något som aldrig har hänt eller kommer att hända

Daniel är mångsidig om han vill. Men han vill inte. Han är arbetsskygg och har alltid varit det. Yrken han har haft är bland annat: lastbilschaufför, lokalvårdare, personlig assistent, begravningsentreprenör mfl.
Dock har han bara arbetat några månader åt gången för att sedan sitta hemma framför datorn 24/7 och skrika på ungarna nått år eller två, tills a-kassan har tagit slut.
Han har ambitiösa och stora drömmar som av förklarliga skäl inte uppnås.

Det skrevs att Daniel ser ut som en missbrukare på bilderna. Fullt förståeligt men sanningen är att efter sin gastric-bypass så rasade han i vikt och ansiktet sjönk ihop. Det tillsammans med tvivelaktig munhygien ger en skev bild. Inget annat än alkohol hade funnits i hans liv . Nu vet jag inte.

Jasmine hade 2 barn när hon träffade Daniel (S samt M). Daniel är alltså INTE far till M, men kan ha adopterat honom då den biologiska fadern verkade vara helt ute ur bilden.

Vad jag vet om Jasmine är att hon som väldigt ung blev sprut-missbrukare. Tog sig ur detta, men försökte dämpa sin ångest med annat än narkotika.
Även hon har gjort en gastric-bypass, men har lyckats gå både upp samt ner i vikt rejält efter denna.
En mycket trasig själ redan från unga år som inte har lärt sig att hantera sina egna känslor.
Något jag har upplevt är att Jasmine har betydligt mer självinsikt än vad Daniel har, samt var öppen om sin egen problematik till viss del.

Snabb sammanfattning:
- Daniel har tidigare aldrig rört något starkare än alkohol.
- Jasmine var sprut-missbrukare som tonåring.
- Daniel har totalt 7 barn med 2 olika kvinnor.
- Jasmine har totalt 6 barn med 3 olika män.

Frågor på detta?

Jag kommer att skriva mer här, och då min egen teori om vad som har hänt och ev. varför, samt eget tyckande.

Notera att jag absolut INTE försvarar dessa monster till människor. Jag känner sådant stort hat att jag har mardrömmar om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av CaycePollard
Tidigare här i tråden var det någon som varit bekant med D under skoltiden men brutit kontakten som hade lite att säga om hans personlighet, har sökt och sökt men inte hittat inlägget. Någon som vet vilket jag menar, skulle gärna läsa det igen för att passa ihop det med infon om hans uppväxt vi fått i RPUn.

Var det detta inlägg som åsyftades?
Citera
2024-03-05, 15:43
Medlem
Var kan man se bilderna? Kan nån länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in