2024-03-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag menade som max utan att vara någon som satsar seriöst på styrka med dedikerade program osv. I övrigt håller jag med dig.

Jag antog att det måste vara vad du syftade på. Men tycker i övrigt att träningstrådar på flashback lämnar mycket att önska (som i flertalet andra ämnen). Svårt att som nybörjare på gymmet navigera trådar där allt under 250 kg i mark klent.. så ville mest förtydliga!
Citera
2024-03-04, 20:26
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Kvinnor är korta. De behöver knappt böja sig för att nå ner till stången. De är dessutom ofta viga och smidiga. Då är det betydligt lättare att prestera i marklyft.
Jag är rätt lång och styv. Jag tränar därför inte marklyft alls. Risken för dålig teknik och därmed skador är för stor.

Sen så kör de oftast sumo och med remmar. Onekligen är det mycket vikt ändå

Min teori på toppen av det som nämnts, är Anavar. Många fitnesstjejer tar lågdos anavar dessvärre, mer vanligt än man tror.

Anavar = mild steroid
Citera
2024-03-04, 20:26
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Dom knaprar Anavar. Instabrudarnas favorit steroid nr 1.

Exakt
Citera
2024-03-04, 21:04
Medlem
Jag har tränat på gym i 35+ år och har aldrig sett en tjej dra mer än 120 kg i marklyft. Detta inkluderar ett antal år på typiska byggargym, plus en kvinnlig träningspartner som vunnit SM i bodybuilding och var erkänt stark (i förhållande till sin storlek).

Bevisligen finns det enstaka tjejer som drar mycket i mark men att detta skulle vara vanligt betraktar jag som fake news.
Citera
2024-03-04, 21:22
Medlem
Ilimitados avatar
Ju närmare marken man är desto tyngre kan man lyfta.
Citera
2024-03-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Dom knaprar Anavar. Instabrudarnas favorit steroid nr 1.

Även om man knaprar anavar så är 190kg för en brud rätt imponerande
Citera
2024-03-04, 21:31
Bannlyst
Svenska tjejer är ofta kortväxta och satta = kort hävstångseffekt.
Citera
2024-03-04, 22:01
Medlem
Bob-Dylans avatar
Allt handlar om ROM.
Sumo-lyft och remmar så visst kan en del tjejer säkert dra dubbla sin kroppsvikt men att ta x3 eller x4 handlar nog om ett fåtal som tillhör eliten.

Där det blir lite knepigt för mig att förstå hur ”var och varannan” tjej skulle dra så tungt är greppstyrkan. Men som sagt remmar och sumo.
Citera
2024-03-04, 22:12
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Allt handlar om ROM.
Sumo-lyft och remmar så visst kan en del tjejer säkert dra dubbla sin kroppsvikt men att ta x3 eller x4 handlar nog om ett fåtal som tillhör eliten.

Där det blir lite knepigt för mig att förstå hur ”var och varannan” tjej skulle dra så tungt är greppstyrkan. Men som sagt remmar och sumo.
Tror du o flera är inne på spåret.
Tjejer har ett bäcken som är mer flexibelt än mäns, lite mjukare i ligamenten också, vilket minskar skaderisken o ökar ROM.
Till detta har de oftare mer massa på låren o omkring bålen, anorektiker o smala tjejer åsido.
Så det är inte så konstigt att tjejer kan dra rätt mycket i mark pga deras benstyrka o bålstyrka när de fått in rätt teknik o tränat ett tag.

Hade detsamma gällt att någon user noterat på sitt lokala gym att brudarna tar lika mycket i bänkpressen, militärpress eller rodd med T-stången hade man väl anat att det måste vara frigolit vikter eller annan bullshit.
Citera
2024-03-04, 23:55
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Brudarna brukar oftast köra sumo mark lyft... Lite fusk?
Citera
2024-03-05, 08:05
Medlem
Tjejerna brukar väl fokusera rumpan på gymmet, tror aldrig jag prövade mer än 170kg
Citera
2024-03-05, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag har tränat på gym i 35+ år och har aldrig sett en tjej dra mer än 120 kg i marklyft. Detta inkluderar ett antal år på typiska byggargym, plus en kvinnlig träningspartner som vunnit SM i bodybuilding och var erkänt stark (i förhållande till sin storlek).

Bevisligen finns det enstaka tjejer som drar mycket i mark men att detta skulle vara vanligt betraktar jag som fake news.

Skillnad på lallargym som du går på och riktiga gym.

Jag tränar på crossfitgym där sådär 90% av alla kvinnliga medlemmar lätt drar 120kg+ och MER.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in