2024-03-05, 04:08
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vänd på frågan. Vem fan vill känna sig som svensk, om man blir utsatt av svenskar? Själv har jag aldrig blivit utsatt, och har också tjänat miljoner här, men känner mig inte som svensk till 100% heller. Troligen för att jag inte vill förknippas med den sorts skitfolk som oftast har flaggan på fasaden idag.

Du är inte svensk, därför känner du dig inte som svensk. Precis som Henke.
Citera
2024-03-05, 04:16
Medlem
SwampDoggs avatar
Det ska sägas att det här var ett stycke i en längre intervju och att han verkar drömma sig tillbaka till glansdagarna, men att han låter rätt bitter över dagens fotboll och hans egen situation.

Det han glömmer att nämna är hur folkkär han var som fotbollsspelare, hur svenskar följde honom i klubblagen han spelade i och så vidare. Han är själv inne på att han biologiskt inte är helt svensk och verkar fortfarande brottas med sin identitet.

Om inte Henrik Larsson känner sig svensk är det dags att konstatera att mångkultur inte fungerar, men det visste vi redan innan.
Citera
2024-03-05, 04:27
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Vad är problemet? Snubben har åstadkommit mer än alla er mongon tillsammans. Rannsaka er själva istället och era misslyckade liv

Han var bra på att sparka en boll. Fotboll är egentligen bara en fånig lek, en lek som engagerar många förvisso för att folk vill bli underhållna, men fortfarande bara en lek. En person som räddar liv t.ex. eller en som gör hjärttransplantationer är egentligen en mycket större tillgång för världen. De flesta fotbollsspelare är halvt dumma i huvudet och är inte på något sätt alls några övermänniskor bara för att de har bättre bollsinne en gemene man.

Att de tjänar den mängden pengar de gör är inte heller i nivå med vad de faktiskt gör, men sån är underhållningsbranschen. Folk lägger pengar på fånig underhållning för att glömma bort deras deprimerande liv och att de en dag kommer att dö.
Senast redigerad av nickeh84 2024-03-05 kl. 04:29.
Citera
2024-03-05, 04:31
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Vad är problemet? Snubben har åstadkommit mer än alla er mongon tillsammans. Rannsaka er själva istället och era misslyckade liv

Håller med. Henrik Larsson är en mycket respekterad person i Sverige. I Europa. I stora delar av världen.
Han är en av få svenskar som lyckats med att skapa goodwill för Aktiebolaget Sverige bland så många människor i jordens alla hörn. ABBA, Björn Borg, Foppa Forsberg kom aldrig i närheten av att sprida sympatier för Sverige bland så många av jordens befolkning som fotbollspelaren Henrik Larsson. Möjligtvis har Zlatan Ibrahimovic större igenkänningsfaktor men han är en mycket polariserande person och besitter under inga omständigheter liknande positiva karisma som Henrik Larsson.
Citera
2024-03-05, 04:55
Medlem
Hur många gånger ska han gråta ut om detta?
Dags i växa upp o sluta vara så media kåt
Citera
2024-03-05, 05:15
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagom66
Hur många gånger ska han gråta ut om detta?
Dags i växa upp o sluta vara så media kåt
p

Varför flyttar han inte ifrån Sverige då om han känner att vi är emot honom (även fast han fått erbjudandet att bli förbundskapten för Sveriges landslag)?

Jävla offerkofta och dra upp rasistkortet!

Vanliga ursprungs svenskar har väl under uppväxten fått höra nedlåtande saker av omgivningen också, men så fort man är av annat ursprung så är det så ”synd” om en.

Henke är ju hyllad i Sveige och detta är ju sjukt när han säger så här (har uppenbarligen komplex för sitt ursprung).
Citera
2024-03-05, 05:33
Medlem
Jag är svensk men jag kan se vart killen kommer ifrån med sitt resonemang. Har man inte lyckats som babbe i Sverige så är man en babbe. Känner många människor som inte gillar babbar men som kan göra undantag för typ Zlatan, henke, Paolo till viss del osv.

När du ser en neger på planen i allsvenskan så är det fortfarande en smutsig neger/babbe men Zlatan eller henke hade säkert kunnat blivit inbjuden till midsommarfest ute i stugorna om någon kände han och folk skulle tycka det var roligt. Hade negern spelat i division 1 så hade det blivit ett blankt nej.
Citera
2024-03-05, 05:36
Medlem
När jag är utomlands betraktar jag mig som utlänning. Omgivning betraktar mig som utlänning (turist)

Man blir inte svensk bara för att man föds i Sverige eller flyttar hit.

Jag blir inte same även om jag bor i en sameby.
Förstår nu hur jag menar? Inget rasistiskt att påstå att Zlatan inte är svensk.

Måste var jobbigt att vara en mix av 2 helt olika etniciteter om det syns rent utseende mässigt. Man hör inte hemma någonstans.

Värt att tänka på kanske. 👆
Citera
2024-03-05, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
p

Varför flyttar han inte ifrån Sverige då om han känner att vi är emot honom (även fast han fått erbjudandet att bli förbundskapten för Sveriges landslag)?

Jävla offerkofta och dra upp rasistkortet!

Vanliga ursprungs svenskar har väl under uppväxten fått höra nedlåtande saker av omgivningen också, men så fort man är av annat ursprung så är det så ”synd” om en.

Henke är ju hyllad i Sveige och detta är ju sjukt när han säger så här (har uppenbarligen komplex för sitt ursprung).

Han får väl åka hem till sin pappa i Cap Verde. Eller är pappan också här i Sverige? Svarta pappor drar ju annars som en avlöning i de flesta fall. Kanske inte ut från bidrags-Sverige, men bort från svenskan och barnen som gav dem uppehållstillstånd.

Och så kan Henke ta med sin svenska fru och sina barn till Cap Verde. Undrar hur capverdianska de känner sig?

Henke får väl irra runt helt enkelt och söka sin plats på jorden.
Citera
2024-03-05, 05:42
Medlem
GertBennys avatar
Det här är så jävla töntigt och det flesta av hos, även vi som är etniska svenskar "ses" inte av samhället. Vi som inte är något speciellt själva får ingen uppskattning alls. Tror Henke att svenskar som sliter på något skitjobb bemöts av andra svenskar med "Åhh vad du är duktig och bra och bidrar till vårt samhälle, DU är så SVENSK, till skillnad ifrån Henke Larsson som vi bara gillar när han gör mål i landslaget!!".

Eller ännu bättre, tror du någon av alla somaliska eller arabiska bidragstagare går fram till utslitna Bengt 57 och industriarbetare och säger " Tack för att du jobbar och betalar skatt så jag och min familj kan gå på bidrag". Nej du Henke, det flesta människor får knappt ett tack för sitt arbete oavsett om man är ifrån mörkaste Kongo eller en typiskt svensk radhus medelsvensson.
Senast redigerad av GertBenny 2024-03-05 kl. 05:45.
Citera
2024-03-05, 05:51
Medlem
Om jag förstår det rätt så är ursprungsintervjun någon brittisk tidning innan den återpublicerats i massa svenska medier. Det är väldigt intressant för Storbritannien, framförallt England, har haft många mulatter och svarta i deras fotbollslandslag från ca 80-talet fram till idag.

I mina ögon som utomstående har alltid de mörka spelarna för England känts engelska och som en del av kulturen medan motsvarigheterna i Frankrike känts (eller behandlats) som någon form av legoknektar. Det franska landslaget har fått öknamn som "Afrikanska elvan" men det har aldrig det engelska fått mig veterligen. Jag upplever det som att de mörka britterna ofta ser sig som britter medan de mörka fransoserna ser sig som afrikaner och att det beror på hur samhället sett på dom.

Henke spelade som bekant i Glasgow sina 6-7 bästa år i karriären. Min amatörmässiga spaning är att han trivdes som bäst i livet där och att han, kanske för första gången i livet, bara var svensk där. "Super Swede", "Godh" osv. Men så kom han hem med känslan att han blott var en av våra n*grer på topp ihop med Dahlin. Säkert därför han tog Zlatan under sina vingar dom där tidiga åren.
Citera
2024-03-05, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.
Notera att han inte säger att det beror på att alla svenskar är rasister...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in