Iofs är skeppet intressant för stunden, men jag vill pusha lite för den här artikeln i WSJ. Den börjar lite brett med alla Ryssar som dött hemmavid men även utomlands på mystiska sätt. Den går senare djupare in i fallet Maksim Kuzminov, helikopterpiloten som flög en helikopter till Ukraina, var med i dokumentär och slutligen mördades i Spanien.
https://www.wsj.com/world/europe/russians-keep-turning-up-dead-all-over-the-world-6acc8990?st=td2hmudwa7omtrp
Men det framkommer att det var Maksim Kuzminov ide att flytta till Spanien,
Ukrainarna tyckte det var en dålig ide att lämna Ukraina men dom kunde inte tvinga han att stanna där.
Han valde inte det bästa stället att slå ner bopålarna på, 800 exilryssar i området.
Att medverka i dokumentären tror jag var det ett stort misstag, det var att sätta en måltavla på han.
Lite mer offtopic:
Själv blir jag lite konspiratoriskt lagd nu och börjar fundera på om inte ett eller annat av dom nedskjuta flygplanen som man läser om på senare tid kan vara avhopp egentligen?
En rysk pilot förbättrar drastiskt sina chanser till överlevnad och får duktigt betalt.
Ukrainarna får ett flygplan och en rysk pilot mindre att bekymra sig över.
För att skapa lite rökridåer så kan man tänka sig att Ukrainrna slänger ut lite vrakdelar dom har liggandes på ett fält i några dagar/någon vecka, tillräckligt lång tid för att någon kommersiell eller spionsatellit ska kunna se det?