Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-05, 08:09
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Men det är så människan fungerar, oavsett hudfärg. Det räcker med att några vita svenskar mobbar en av annan hudfärg, så blir alla vita svenskar rasister.

Det räcker med att några av icke vit hudfärg ägnar sig åt kriminalitet, våldtäkter och mord, så blir alla stämplade som kriminella.

Till och med de som blev adopterade vid 2 års ålder får ju någon slags sökning hemåt, att hitta sina rötter.. Det ligger la djupt rotat i oss allihopa. Främlingsfientligheten, rasismen
Citera
2024-03-05, 08:11
Medlem
Mad monks avatar
Äh han är ju bara ännu en rich bitch som inte fått tillräckligt med uppmärksamhet på sistone.
Citera
2024-03-05, 08:27
Medlem
Om han verkligen identifierar sig med sin pappa och inte med Sverige så kan han väl byta namn och bo i landet närmast hans pappas genetiska ursprung.
Det är lätt att snacka men lev då efter det också, find your roots. Jag kan till viss del förstå att han inte känner sig helt svensk. Jag tror ingen ser honom som helt svensk heller.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2024-03-05 kl. 08:37.
Citera
2024-03-05, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
I UK, och många andra länder, pågår ett helt annat samtal i kultur och media om rötter, uppbrott, windrush och dylikt. Det är helt naturligt att låta samtalet gå lite djupare i ett sådant sammanhang.

Vissa ord och begrepp blir dessutom svåröversatta eller inte lika glasklara beroende på kontext. Man vill gärna låta påskina att Sverige är en gammal kolonialmakt men det är svårt att jämföra etnicitet, bakgrund och historia i exempelvis Storbritannien och Sverige. Sverige ligger långt bort på "kolonialmaktskartan" även vi varit med ätit smulor från borden. Danmark är närmare Storbritannien med en betydande slavekonomin och ett tydligare vi och de inbyggt i kulturen. Här är rasismen alltid öppen och självklar del i kulturen. Svenskar har ofta varit öppna och nyfikna (på ett kanske lite dumt ocb naivt sätt) inför andra kulturer. Sverige har på grund av denna inställning och annat som extremt navelskåderi kring exempelvis olika värdefrrågor låtit sig bli koloniserat.

En annan sak är ju att det är svårt att säga vad som är svenskt. Finns det en osynlig känsla av att vara det. Ingen verkar ju veta vad det är. Henke verkar vara ganska svensk annars, trodde man. Klart att färgen alltid finns kvar. Det borde vara tydligt. På 70- och 80-talet var det mesta nog rätt uniformt och hans utseende stack ut ganska rejält. Klart att han varit ett positivt föredöme för alla som haft halva foten inne eller ute. Ta bara alla adopterade.
Citera
2024-03-05, 08:39
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Den skånska dialekten blir svår att bortse från. Klart han är svensk. Sitter inte i hudfärgen direkt.
Dialekten gör honom bara till en skånsk neger, Han har kanske inte tittat sig i spegeln eller lyssnat på någon inspelning med sig själv där han bräker
Citera
2024-03-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Har aldrig förstått denna besatthet av vissa invandrare eller folk med bakgrund att envisas med att någon måste se dem som svenskar. Är själv invandrare som kom hit när jag var 4 år. Är idag 39. Kommer aldrig se mig som svensk, inte för att jag inte vill eller på något sätt avskyr svenskar. Det bara är så. Betyder ju inte att jag inte kan fungera normalt i samhället.

Behöver varken svenskarnas godkännande och inte heller begär jag någon åsikt. Jobba, sköt ditt liv och ingen bryr sig egentligen.

Håller med har. Jag har utländska föräldrar men född och uppvuxen i Sverige. Aldrig känt mig svensk men det är som sagt oviktigt. Tror inte dessa invandrare som vill ses som svenskar har ett behov av det men när de vill att folk ska tycka synd om de eller manipulera folk så är det ett smart "offerkort".
Citera
2024-03-05, 08:47
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Du verkar förväxla Kap Verde med nån spansk koloni i Sydamerika.

Kap Verde är fd portugisisk koloni i Afrika.

Men ja, han har säkert en portugisk faderslinje.

Jag hittade inte någon bild på hans föräldrar, men Henke ser ju helt klart ut att vara mindre än 50% neger. Jag tänker att hans far torde ha iberiskt ursprung.
Citera
2024-03-05, 08:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
Fast fattiga områden är ju just utsatta områden. Kollar du på varenda fattigt område i varenda stad i världen så är det samma sak. Behöver inte smälla bomber eller skott varenda dag för det.

Jag trodde utsatt område handlade om hög grad arbetslöshet, hög bidragsnivå samt hyfsat utbredd "lindrig" kriminalitet. Grov kriminalitet/gängkriminalitet kallas väl getto i folkmun och polisen har något annat ord för det. Att människor är fattiga är ju verkligen inget ovanligt. Titta förr i tiden i Sverige, det kunde bo 3-4 personer i en etta, 5-6 i en tvåa osv. Björn Ranelid reagerade tex på det här för några år sedan och berättade om sin barndom i Malmö. Han växte upp fattigt, men ingen ägnade sig åt kriminalitet och förstörelse utan såg till att arbeta sig bort från fattigdomen istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Extremt vanlig känsla hos blandade individer. De passar inte in någonstans.
Det är inte Sveriges fel. Det är inte Henriks fel.

Det är värre med utlänningar/invandringättlingar som absolut ska trycka in sig själva i en svensk identitet. På ett omedvetet plan har Henrik istället en mycket respektful attityd mot det svenska, som för honom har en bestämd form, vilket jag tycker avslöjar en viss svenskhet hos honom. Ironiskt nog.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Vad är problemet? Snubben har åstadkommit mer än alla er mongon tillsammans. Rannsaka er själva istället och era misslyckade liv

Du förefaller ha missat vad samtalet handlar om och hur folk ser på det. Ytterst få har problem med sådana som Henke, tvärtom förefaller han vara något av ett föredöme.

Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Har Henke först nu fattat hur det är att tillhöra ha könet? Har inget med färg att göra. Som man erkänns du bara om du är talangfull, lyckas eller har rikemans resurser. Så har det varit sen stenåldern, män jagade och fick skämmas om de inte kom hem med något byte.

Fan korkad intervju.

Bra spaning. Så är det ju naturligtvis för oss alla, mer eller mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är klart, han är ju mulatt. Alla som inte ser etnisk svensk ut kommer känna sig rotlösa och förvirrade i Sverige. Det samma hade gällt icke-japaner i Japan. Eller skandinaver på Balkan.

Varför ska det vara så svårt att förstå egentligen?

Det nya är ju tex att afroamerikaner flyttar till Afrika där de äntligen känner dig hela
.

Fast det gör de ju inte. Rasblandade verkar ha svårighet att rota sig och känna sig hemma någonstans. När man vet det så blir ju hela agendan med mångkultur och rasblandning väldigt tydlig. Det behövs en helt ny debatt, stoppa det som pågått och försöka se till att våra samhällen kan läka igen. Skicka hem främlingar, straffa de ansvariga och skapa nya lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Fetade: Medhåll.

Ett konstigt uttalande, för att komma från dig.

Jag tror att alla människor dömer efter hudfärg och bryr sig om hudfärg, efter en viss tid och grad. Att skriva som du skriver, är för att svenskar ska leva under politiskt korrekthet och inte "få" bry sig om hudfärg i och med att en person inte kan hjälpa det när den föds och lever. Så vill man överanpassa svensken till den snällaste ingången i frågan och med tron att miljöfaktorer kan ändra om allting.
Jag tror inte alls att det är så "rakt" som du framlägger det. Och jag tror inte att många svenskar skulle vilja bo i ett demografiskt neger-område även om det området inte var socialt förfallet eller beteendemässigt störande.
Det ligger mycket djupa saker i att kunna vistas och bo i en miljö där alla har en liknande fenotyp. Det gör något med gemenskapen, lugnet, tryggheten och det som man inte alltid behöver säga rakt ut.

Det finns likväl många undersökning som visar att svenskar visst det anser att hudfärg och rasligt ursprung är viktigt och rentav avgörande för om man är svensk eller ej.

Sedan fortsätter du med "blekfet skåning", återigen för att ta ner svensken och höja invandraren, HL i detta fall och vara "extra snäll emot honom annars kanske han blir ledsen som invandrare".
Men invandrare lever inte i ett vakuum där de ska vara skyddade från vad folk säger för mindre smickrande ord om en oavsett anledning. I stället visar det på konflikten som direkt existerar och som nu är milsvid större och allvarligare.

Du har rätt i det du skriver. Blir kanske svårt att få fram budskapet utan att skriva en avhandling som täcker in alla vinklar och undantag. ja, svenskar precis som alla andra vill bo och leva med sina egna. Min poäng var att skulle det dyka upp en japan, neger eller gud förbjude en arab i kvarteret så kommer man döma honom/henne efter hur de beter sig. Hudfärg blir underordnat till den saken är klar. Ingen svensk vill bo i ett område med 25% främlingar eller ännu värre 50 eller 95% främlingar. Efter 2-4 % söker man sig vidare.

När jag skrev blekfet skåning så var inte min avsikt att racka ner på hela svenska folket, utan illustrera ett exempel. Uppriktigt sagt så finns det svenskar som har ett beteende jag inte är särskilt förtjust i heller. Det finns idioter som får för sig saker och tar ut saker på fel person. Jag känner inte Henke och vet inte hur han var som barn men ponera nu att Henke var en välartad gosse som skötte sig och var snäll. Om det då fanns en idiot som ska tråka mindre killar i sin omgivning så kanske han tråkade Henke för att han hade en mörkare hudfärg, men han kanske också tråkade Stefan eftersom hans pappa var sopgubbe och Jocke eftersom han var neurosedynskadad. Precis som med glåporden så letar mobbare eller tråkare ut något karakteristiskt att klistra på sina offer. Hade Henke i den åldern varit lite klokare hade han förstått det där och inte tagit ett taffligt glåpord personligt och låtit det definiera resten av livet för honom. Allra minst nu när han sedan länge är multimiljonär, en av våra mest uppskattade idrottsprofiler, förefaller ha en lycklig familj. Det vore intressant att veta vad Henke sa exakt och vad hans syfte med intervjun och utspelet var.
Citera
2024-03-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag hittade inte någon bild på hans föräldrar, men Henke ser ju helt klart ut att vara mindre än 50% neger. Jag tänker att hans far torde ha iberiskt ursprung.

Kap Verdianer är mulatter.
Halvafrikan, halvportugis.

Henke är en quadroon.
Citera
2024-03-05, 08:59
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godtroformar
– Jag betraktar mig själv som en utlänning. Jag vet inte vad jag är om jag ska vara ärlig, säger Larsson,

– Jag vet att jag är något svensk-aktigt, ja. Men jag kände mig aldrig 100% svensk. Jag måste respektera min pappas rötter, så det kanske är därför, men jag tror inte att jag kände mig svensk förrän jag började lyckas på planen. När man inte är något så spelar man ingen roll. Men när man är något, då blir man en del av det här samhället. Då glömmer folk ens ursprung och rastillhörighet.

Henke säger dom kallade honom neger och han fick slåss för att stå upp för sig.
https://www.theguardian.com/football/2024/mar/03/henrik-larsson-i-have-106-caps-for-sweden-but-i-see-myself-as-foreign
Han blev kallad neger av några idioter och då är vi alla dömda av honom. Varför efter alla år säger han detta nu? Varför denna smutskastning av Sverige och etniska svenskar? Sverige har gett honom så mycket och han beter sig som om han blivit behandlad som Kunta Kinte, är det för att Sverige är på knäna nu av mångkulturen och det är knappt någon som reagerar? Han borde föregå med gott exempel om integration och stå upp för Sverige.
Är väl snarare Henke som gett Sverige så mycket istället för tvärtom
Citera
2024-03-05, 08:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Kap Verdianer är mulatter.
Halvafrikan, halvportugis.

Henke är en quadroon.

Då är han tekniskt sett en portugis, om han nu ska tänka att han måste hedra hans pappas hemland (patriarkala linje).
Citera
2024-03-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
När Henke var barn var han liten och klen, och han blev inte bra på fotboll förrän han var runt 16 år då hans talang exploderade så han gick från bänknötare till stjärna.

Mycket från barndomen sitter i, om han drogs med komplex över att inte känna sig "värd" så är det lätt för att barn att mentalt maximera alla rekvisit som kan användas för att känna sig utanför. Troligtvis ett mentalt ärr som sitter kvar, lilla Henrik var liten och klen, mobbad för sin hudfärg, son till en mörkhyad man från Kap Verde som satte på en villig svenska som fick ta hand om Henke själv i ett fattigt område. Men han är en fin person, det där uttalandet är nog ingen pik mot Sverige och svenskarna utan han känner sig helt enkelt inte helt svensk. Man kan känna sig osvensk som brunhyad med svensk mor utan att ha ett störigt blattebeteende.

källa på det feta? vart lägger du ribban på "bra"?

har hört att han skall ha varit en tidig talang. menar du att han inte spelade i ungdomslandslag så ok, men att påstå att han inte var bra blir fel. alla var väl inte rödlund eller bojan klass men nog var henke bra på fotboll som ung tonåring.

on topic: tyckte det var en märklig intervju. beklaga sig över fotbollen (som gett honom allt). tror ni han kan vara lite bitter över att han inte blev något som tränare? att han inte blev erbjuden förbundskapten-jobbet? de tog en dansk istället o då kanske han känner sig överspelad o vill spela ut "inte-svensk" kortet...
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2024-03-05 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in