Citat:
Ursprungligen postat av
EldoradoBakpulver
Fast fattiga områden är ju just utsatta områden. Kollar du på varenda fattigt område i varenda stad i världen så är det samma sak. Behöver inte smälla bomber eller skott varenda dag för det.
Jag trodde utsatt område handlade om hög grad arbetslöshet, hög bidragsnivå samt hyfsat utbredd "lindrig" kriminalitet. Grov kriminalitet/gängkriminalitet kallas väl getto i folkmun och polisen har något annat ord för det. Att människor är fattiga är ju verkligen inget ovanligt. Titta förr i tiden i Sverige, det kunde bo 3-4 personer i en etta, 5-6 i en tvåa osv. Björn Ranelid reagerade tex på det här för några år sedan och berättade om sin barndom i Malmö. Han växte upp fattigt, men ingen ägnade sig åt kriminalitet och förstörelse utan såg till att arbeta sig bort från fattigdomen istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skyggedans
Extremt vanlig känsla hos blandade individer. De passar inte in någonstans.
Det är inte Sveriges fel. Det är inte Henriks fel.
Det är värre med utlänningar/invandringättlingar som absolut ska trycka in sig själva i en svensk identitet. På ett omedvetet plan har Henrik istället en mycket respektful attityd mot det svenska, som för honom har en bestämd form, vilket jag tycker avslöjar en viss svenskhet hos honom. Ironiskt nog.
+1
Citat:
Ursprungligen postat av
matrixmorpheus
Vad är problemet? Snubben har åstadkommit mer än alla er mongon tillsammans. Rannsaka er själva istället och era misslyckade liv

Du förefaller ha missat vad samtalet handlar om och hur folk ser på det. Ytterst få har problem med sådana som Henke, tvärtom förefaller han vara något av ett föredöme.
Citat:
Ursprungligen postat av
Saftxbulle
Har Henke först nu fattat hur det är att tillhöra ha könet? Har inget med färg att göra. Som man erkänns du bara om du är talangfull, lyckas eller har rikemans resurser. Så har det varit sen stenåldern, män jagade och fick skämmas om de inte kom hem med något byte.
Fan korkad intervju.
Bra spaning. Så är det ju naturligtvis för oss alla, mer eller mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
barfotalasse
Det är klart, han är ju mulatt. Alla som inte ser etnisk svensk ut kommer känna sig rotlösa och förvirrade i Sverige. Det samma hade gällt icke-japaner i Japan. Eller skandinaver på Balkan.
Varför ska det vara så svårt att förstå egentligen?
Det nya är ju tex att afroamerikaner flyttar till Afrika där de äntligen känner dig hela.
Fast det gör de ju inte. Rasblandade verkar ha svårighet att rota sig och känna sig hemma någonstans. När man vet det så blir ju hela agendan med mångkultur och rasblandning väldigt tydlig. Det behövs en helt ny debatt, stoppa det som pågått och försöka se till att våra samhällen kan läka igen. Skicka hem främlingar, straffa de ansvariga och skapa nya lagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
-GG
Fetade: Medhåll.
Ett konstigt uttalande, för att komma från dig.
Jag tror att alla människor dömer efter hudfärg och bryr sig om hudfärg, efter en viss tid och grad. Att skriva som du skriver, är för att svenskar ska leva under politiskt korrekthet och inte "få" bry sig om hudfärg i och med att en person inte kan hjälpa det när den föds och lever. Så vill man överanpassa svensken till den snällaste ingången i frågan och med tron att miljöfaktorer kan ändra om allting.
Jag tror inte alls att det är så "rakt" som du framlägger det. Och jag tror inte att många svenskar skulle vilja bo i ett demografiskt neger-område även om det området inte var socialt förfallet eller beteendemässigt störande.
Det ligger mycket djupa saker i att kunna vistas och bo i en miljö där alla har en liknande fenotyp. Det gör något med gemenskapen, lugnet, tryggheten och det som man inte alltid behöver säga rakt ut.
Det finns likväl många undersökning som visar att svenskar visst det anser att hudfärg och rasligt ursprung är viktigt och rentav avgörande för om man är svensk eller ej.
Sedan fortsätter du med "blekfet skåning", återigen för att ta ner svensken och höja invandraren, HL i detta fall och vara "extra snäll emot honom annars kanske han blir ledsen som invandrare".
Men invandrare lever inte i ett vakuum där de ska vara skyddade från vad folk säger för mindre smickrande ord om en oavsett anledning. I stället visar det på konflikten som direkt existerar och som nu är milsvid större och allvarligare.
Du har rätt i det du skriver. Blir kanske svårt att få fram budskapet utan att skriva en avhandling som täcker in alla vinklar och undantag. ja, svenskar precis som alla andra vill bo och leva med sina egna. Min poäng var att skulle det dyka upp en japan, neger eller gud förbjude en arab i kvarteret så kommer man döma honom/henne efter hur de beter sig. Hudfärg blir underordnat till den saken är klar. Ingen svensk vill bo i ett område med 25% främlingar eller ännu värre 50 eller 95% främlingar. Efter 2-4 % söker man sig vidare.
När jag skrev blekfet skåning så var inte min avsikt att racka ner på hela svenska folket, utan illustrera ett exempel. Uppriktigt sagt så finns det svenskar som har ett beteende jag inte är särskilt förtjust i heller. Det finns idioter som får för sig saker och tar ut saker på fel person. Jag känner inte Henke och vet inte hur han var som barn men ponera nu att Henke var en välartad gosse som skötte sig och var snäll. Om det då fanns en idiot som ska tråka mindre killar i sin omgivning så kanske han tråkade Henke för att han hade en mörkare hudfärg, men han kanske också tråkade Stefan eftersom hans pappa var sopgubbe och Jocke eftersom han var neurosedynskadad. Precis som med glåporden så letar mobbare eller tråkare ut något karakteristiskt att klistra på sina offer. Hade Henke i den åldern varit lite klokare hade han förstått det där och inte tagit ett taffligt glåpord personligt och låtit det definiera resten av livet för honom. Allra minst nu när han sedan länge är multimiljonär, en av våra mest uppskattade idrottsprofiler, förefaller ha en lycklig familj. Det vore intressant att veta vad Henke sa exakt och vad hans syfte med intervjun och utspelet var.