2024-03-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där.., verkar då som att ryssarna har faktiskt fått sina vingar brända :

Ukraina: Det russiske luftvåpenet trapper ned aktiviteten i øst

Russiske luftvåpenoperasjoner over Øst-Ukraina er betydelig redusert etter at det ukrainske luftforsvaret ble styrket, ifølge Ukraina.
– Forsvaret fra vestlige partnere har en effekt, sa luftforsvarets talsmann Jurij Ihnat til avisen Ukrainska Pravda søndag.

Ifølge ukrainerne har flere russiske Su-34 og Su-35 jagerfly blitt skutt ned øst i Ukraina den siste tiden. Det russiske militæret har ikke bekreftet tap av flyene

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

En bekräftelse från, Ukraina? Det är säkert någonting som har ramlat ner men påståenden från Ukraina är ju oftast så verklighetsfrämmande och värdelösa att de är helt meningslösa.
Citera
2024-03-03, 22:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är inte historiker, jag gillar historia, en viss skillnad.
Jag föreslår att Zelensky gör som han anser bäst för Ukrainas befolkning. Vilket han förhoppningsvis och troligtvis gör.
Vad jag däremot tror är att det inte blir några fredsförhandlingar den närmaste tiden.

Peace - no piece, russia go home = peace.

https://www.youtube.com/watch?v=RsUscVoZcMQ
Citera
2024-03-03, 22:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
En bekräftelse från, Ukraina? Det är säkert någonting som har ramlat ner men påståenden från Ukraina är ju oftast så verklighetsfrämmande och värdelösa att de är helt meningslösa.

Är logiskt, speciellt om man tänker på att återstående "Mainstay" har fått bli parkerade på marken tills vidare. Vilket britterna rapporterade om häromdagen.
Citera
2024-03-03, 22:25
Medlem
Citat:
Är logiskt, speciellt om man tänker på att återstående "Mainstay" har fått bli parkerade på marken tills vidare. Vilket britterna rapporterade om häromdagen.
jo men det var ju dom själva som sköt ner :-) ett radar spanings flyg som man själva skött ner det är första gången i världshistorien typ. han kanske spanade år nazistiska judar vem vet år ryssland verkade Awacs flyget inte jobba allafall och inte dom åt han haha
Citera
2024-03-03, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Proryska kanaler rapporterar om att 20 Su-57 kommer användas i kriget i slutet av året. Vi har tidigare sett olika uppgifter om att ryssarna använt detta vapensystem i sporadiska attacker.

Blir spännande se hur detta vackra plan kommer leverera. Säga vad ni vill om ryssarna, men bygga plan kan de.

Jag skulle vilja fråga en svensk pilot om jas 39 gripen versus en rysk pilot om su.57, om vad de egentligen tycker. Utan bias, utan påtryckningar. Personligen sitter jag hellre i en volvo än i en lada. Ryssarna har aldrig bejakat bekvämlighet.
Citera
2024-03-03, 22:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lägger in denna som en nyhet här även om det verkar handla om "terrorister" och inte militär. Rätt tung eldstrid har hållit på hela kvällen i Ingushien mellan rysk polis och terrorister.

https://x.com/Rinegati/status/1764045806917562691

Så kan det börja, behövs bara en liten gnista.Ingushtjien har en nagel i ögat på Kreml!
Citera
2024-03-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Proryska kanaler rapporterar om att 20 Su-57 kommer användas i kriget i slutet av året. Vi har tidigare sett olika uppgifter om att ryssarna använt detta vapensystem i sporadiska attacker.

Blir spännande se hur detta vackra plan kommer leverera. Säga vad ni vill om ryssarna, men bygga plan kan de.
tycker inte dom kan bygga specielt bra su57 har inte rätt motor äns sedan faller su35 ner lite då och då. ryska flygvapnet har haft ett rätt dåligt resultat hitils.
Citera
2024-03-03, 22:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nåja, det enda man har underskattat Rysslands förmåga är :

-Putins tjat om kärnvapen..
-Peskovs tjat om kärnvapen..
-Mededevs tjat om kärnvapen..
-+säkert några andra ryssars tjat om kärnvapen..

"Big boys"
Vi kanske behöver se lite kärnvapen för att omvärdera alternativt förstärka vår åsikt, hemska tanke? Personligen är jag förbannat trött på dessa ständiga hot. Sluta hota, det är kontraproduktivt!
Citera
2024-03-03, 22:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssen har nu tuggat på några meter till och håller på att inta nästa grushög. Det ska komma från rysk källa så ta det med en skopa salt.

Citat:
Novomykhailivka, Donetsk region.
Russian publics write about the approach of Russian troops to the center of
As proof of their statements, they add a video showing a rag being installed on the ruins of a house, from where the Church of the Miracle of Archangel Michael, located in the very center of the village, can be seen
At the same time, shots and explosions can be heard on the video, which means that the fighting is still going on

https://t.me/Donbas_Operativnyi/72019
Citera
2024-03-03, 22:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag skulle vilja fråga en svensk pilot om jas 39 gripen versus en rysk pilot om su.57, om vad de egentligen tycker. Utan bias, utan påtryckningar. Personligen sitter jag hellre i en volvo än i en lada. Ryssarna har aldrig bejakat bekvämlighet.

Jag läste om SU-57. Den är helt ny i ryska flygvapnet så det är nog inte så många som egentligen vet hur bra den är. De har inte fått tillräckligt för den första flottiljen ännu. Jag tror JAS slår den gällande radar, målsökning, elektronisk krigföring. Även om den är bra så är ryssarna helt enkelt sämre på högteknologiska saker.
Citera
2024-03-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
nja ukraina har kring 1miljon man det räcker men har dom inget och slåss med så blir det svårt känner dom ochså att dom står ensamma så lär dom ge upp fort.
tror inte ukraina kommer ta nå mer områden nu men ryssland kommer nog ochså få det tuft men tillslut tar ammo osv slut då kan man inte slåss längre.

Ammo etc. Kommer precis som stridföra män ta slut först i Ukraina, Ryssland tack vare sin storlek, folkmängd och naturresurser, kommer helt enkelt att köra precis som i ww2 etc .. kvantitet slår alltid kvalitet i krig.. precis som när de slogs mot hitlers överlägsna hårdvara. En rysk krigsekonomi med industrin, stål och forskning helt omställd till militärt- istället för civilt bruk, kan bli en orsak till det 3e världskriget på sikt. Att innan det blir ännu värre ge Putin en "out" och ge ryssarna de östra delarna med stor etnisk rysk befolkning, och knyta väst ukraina närmare EU för skydd mot ryska aggressioner är antagligen den enda möjliga vägen framåt som inte hgör läget sämre för alla, inklusive ukrainas befolkning, vår egen och eu's ekonomi i stort.
Citera
2024-03-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag läste om SU-57. Den är helt ny i ryska flygvapnet så det är nog inte så många som egentligen vet hur bra den är. De har inte fått tillräckligt för den första flottiljen ännu. Jag tror JAS slår den gällande radar, målsökning, elektronisk krigföring. Även om den är bra så är ryssarna helt enkelt sämre på högteknologiska saker.
svårt och säga men det är antagligen en korrekt analyts. det vi sett av su35 hitills har inte inponerat.
su-57 är ett bra konsept men man har antagligen inte den tekniska kompetens att få det och fungera. jag tror inte heller att radar osv är specielt bra. aesa radarn kan använda varje cell till olika saker det är hela poängen tex kan en del leda robotar med en del störa och en del söka samtidigt. det kan inte en pesa radar. den kan välja antingen eller därför hänger man på störsändare. det har man löst med datalänk på tidigare i väst. då stör ett flygplan och ett annat använder radarn till att söka. det sägs att gripen kan leda in andra flygplans robotar. vet inte om det stämmer men det gör det antagligen.
jag tror su57 är överskattad som dom andra ryska flygplanen.
vi kan konstatera att rysk elekronisk krigföring har en del att önska med tanke på att luftvärns robotar fån 60talet plockar ner dom. inte en chans att en gripen blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in