2024-03-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
På senare tid har Kina visat tecken på att vilja utveckla handelsförbindelserna med EU, som varit på tillbakagång de senaste åren. Senast veckorna har de även öppet uttalat att dom vill förbättra relationen med USA. Så Kina börja känna sig riktigt pressat nu.
Jo kina är mer beroende av oss än vi av dom det är vi som köper allt deras skit. Kina skulle förlora jäkligt mycket på sanktioner. Men samtidigt kommer ryssland undan med det så gör dom det med kanske domntycker.
Jag tror inte heller kina kommer göra något och dom är nog mer oroliga för Ryssland. Men man vet inte det är många länder som hatar oss i väst det ska man komma ihåg och många skulle gärna se att vi gick under.
Citera
2024-03-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är så klart för jävligt att civila dör! Men ingen kan påstå att Ryssland försöker döda civila i större skala.

Ryssarna tycker dock inte att det är för …… att civila dör. De visste ju att många civila skulle dö när de startade det oprovocerade anfallskriget för att tillfredsställa Putins lustar.
Hade de brytt sig om civila så hade de inte startat det oprovocerade anfallskriget.
Framförallt bryr sig ryssarna inte om de civila i Donbas där de dödat flest och raserat hemmen för flest.
Citera
2024-03-03, 15:49
Medlem
Citat:
Jag förnekar inte Butcha även om det finns en hel del oklart i det fallet, men det är inte typiskt för denna konflikt. Snarare så har som sagt ryssarna inriktat sig främst på militära mål!

Bucha är typiskt. Ryssarna torterar och mördar överallt. Något som de började med in det här kriget 2014.
Citera
2024-03-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ingen aning, men i många fall med civila döda och skadade i UKraina så har det berott på Ukrainskt luftvärn som slagit fel!

Nej, det har berott på att ryssarna hänsynslöst attackerat städer med missiler och drönare.
I Belgorod berodde det på att ryskt luftvärn slog fel eftersom inte ukrainarna attackerade av fri vilja utan pga att de blev tvingade därtill av Ryssarna som besköt civila i Kharkiv från området.
Citera
2024-03-03, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Taurus kan ganska lätt inföskaffas tex så kommer nog sverige köpa ett par 100 rätt snart. dom kan man redan använda på gripen idag.
ja jag håller med om att vi måste skaffa egna kärnvapen i större mängd. den diskutionen pågår redan.
storbritanjen har kring 225st frankrike 290st. enklast är om vi betalar dom för att bygga ut med icbms 500 till räcker. europa bör ha kring 800-1500 egna kärnvapen.
trump har faktist rätt i mycket usa betalar för vårat försvar och det är inte rätt det ska vi stå för själva nato borde komma med ett ultimatum betalar man inte 2% av bnp så blir man utkastad ur nato för det är allvar nu. det kommer dock inte hända tror jag men deta måste börja diskuteras snarast. vi måste ochså växla upp industrin för vapentillverking kanske att staten köper in sig i vissa bolag som saab och hägglunds här i sverige och för in kapital. europa bör göra en massiv upprustning och det är omedelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi kan samarbeta med Frankrike och Storbritannien om utveckling och produktion av kärnvapen. Men även få dem själva, de behöver vara i fler länder så att inte de två råkar ha fel regering och fegar ur när det blir allvar. Och de blir svårare att slå ut i "preemptive strikes" om de är utspridda. Strategiska robotar skulle även Europeiska rymdstyrelsen (Eller vad de nu heter) och Airbus kunna engagera sig i.

När det gäller vapenindustrin behöver man ha i åtanke att ha fabriker i "malpåse" även när man rustat upp, så att man kan öka produktionen när det blir krig. Kanske ha lager av vissa kritiska metaller etc.
Vi ska inte ha några kärnvapen i Sverige. Det räcker med Frankrikes och Storbritanniens.

Om vi börjar härbergera såna massförstörelsevapen har Ryssland alibi att använda sånt mot oss. Ni båda vet att Putin och hans krets runt honom är galna och paranoida nog att använda ABC-vapen. Ni är för fan ute på hal is, så dumt. Jag kommer aldrig önska oss kärnvapen.
Citera
2024-03-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag antar att du har källor på att vi köper mycket olja och gas direkt från Ryssland?
https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/import-export/
Citera
2024-03-03, 15:54
Medlem
Citat:
Då påstås det något som inte stämmer! I snitt ca 15 civila döda om dagen i två år är inte stor skala.

I den siffran är många av de civila som ryssarna har tillfredsställt Putin med att döda oräknade.
Citera
2024-03-03, 15:55
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Jo kina är mer beroende av oss än vi av dom det är vi som köper allt deras skit. Kina skulle förlora jäkligt mycket på sanktioner. Men samtidigt kommer ryssland undan med det så gör dom det med kanske domntycker.
Jag tror inte heller kina kommer göra något och dom är nog mer oroliga för Ryssland. Men man vet inte det är många länder som hatar oss i väst det ska man komma ihåg och många skulle gärna se att vi gick under.
JA nu vet du ju inte hur en rysk seger i Ukraina kommer att smaka efteråt eller hur?
Det kanske inte är så eftersträvansvärt son du tror?
Citera
2024-03-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vi ska inte ha några kärnvapen i Sverige. Det räcker med Frankrikes och Storbritanniens.

Om vi börjar härbergera såna massförstörelsevapen har Ryssland alibi att använda sånt mot oss. Ni båda vet att Putin och hans krets runt honom är galna och paranoida nog att använda ABC-vapen. Ni är för fan ute på hal is, så dumt. Jag kommer aldrig önska oss kärnvapen.
Tror du på riktigt att putin skulle använda kärnvapen om vi hade egna? Knappast det är enbart för avskräckning.
Säkrare med än utan
Citera
2024-03-03, 15:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller det men dom kanske vågar om dom ser att ryssarna kommer undan med det. Och just nu lutar det mer åt rysk vinst än en vinst för Ukraina.

Jag tror inte sanktionerna och inställningen till Ryssland blir bättre om de mot förmodan skulle "vinna" i Ukraina.

Ytterligare länder skulle gå med i NATO och Ryssland skulle pressas ytterligare när de stängs in av NATO samt stängs ute från den fria världshandelns.
Citera
2024-03-03, 15:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/import-export/
Hmm Om du klickar bort alla andra länder så ser man Ryssland tydligare. Bara ett tips.
Citera
2024-03-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
JA nu vet du ju inte hur en rysk seger i Ukraina kommer att smaka efteråt eller hur?
Det kanske inte är så eftersträvansvärt son du tror?
Det är lite tidigt och svara på nu äns vilka som vinner men om vi inte gör något ganska snart så då vinner Ryssland. Vad händer om ryssland bara styr sin arme till nästa ställe och börjar om igen? Och igen och igen. Vi hade medlen och stoppa deta direkt det är det vi skulle gjort då hade inte en jävla mupp som putin vågat göra ett skit till. Vinner han nu så slutar han inte vi kommer få lov och stoppa honom med våld det är jag helt övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in